Forum - Golf 4 (98-04) - Temperaturvisaren svajjar igen..

n0b0dy_
Ingen VW Ort: Kristianstad
Lör 10 jan 2009 19:54 Svara med citat
Jag verkar aldrig kunna köra golfen mer än en månad innan något småfel uppstår... Nu så har vattentemperaturgivaren börjat svaja igen.. Bytte Termostat i Nov08, där efter fungerade mätaren bra i några veckor, sedan började den svaja igen.. har inte orkat byta vattentemperaturgivaren för än idag. Trodde att allt var löst och fixat, men efter en 30minuters körning så ramlade nålen neråt mot nollan igen, därefter steg den till 90 grader som vanligt.. Händer sisådär 2gånger om dagen.. Vill tillägga att den aldrig har överstigit 90grader som tur ÄR!

Vet någon vad mer man kan byta för att få skiten o visa rätt? Kan de vara så att det är något el-problem? Allt annat funkar nu iaf...

Thumbs down
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Sön 11 jan 2009 17:36 Svara med citat
Om den givren du byte är det nytt så kan det även vara fel på den nya givaren...inte alls omöjligt...sätt ditt ett annat och kolla upp det.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Mån 12 jan 2009 6:24 Svara med citat
Hoppas det går bra att jag lånar tråden lite Wink

Jag har upptäckt på senare tid att min vattentemp också visar strax under 90 grader ungefär hela tiden när jag kör, men har ej brytt mig om det så mkt för jag har tänkt att det har med kylan ute som kyler lite extra mkt när jag kör.. för när jag står stilla ligger den stadigt på 90 grader..

Men Ibland så sjunker tempen ett helt sträck under 90 grader, dvs 75 - 80 grader ungefär..

Vad kan vara fel? termostatd? tempgivare?

Någon som har nån bra guide hur man byter? ungefär priser på VAG?

Vad e nackdelarna med att köra runt med för låg temp, då snackar vi strax under 90, ca 75 - 80 grader!?

Motor är 1.8 20V.
Harada
Golf 4 GTI -00 Ort: Lidköping
Mån 12 jan 2009 12:34 Svara med citat
Detta kanske är vanligt inte vet ja.. vill bara tilllägga att min tempmätare aldrig går upp till 90 grader utan ligger konstant på 87-88 grader förutom när man står stilla och de är varmt ute..

min temp mätare svajjade förut innan ja bytte givaren! kostar typ 300:- och byts på 20sec om du är långsam
Harada
Mån 12 jan 2009 12:39 Svara med citat
Sam skrev:
Hoppas det går bra att jag lånar tråden lite Wink

Vad e nackdelarna med att köra runt med för låg temp, då snackar vi strax under 90, ca 75 - 80 grader!?

Motor är 1.8 20V.

De enda ja kan komma på är att bilen kan gå lite "fett" alltså drar mer bensin. Är bilen lite trimmad så smörjer de ju bara bättre Wink
(Du tappar väll någon HK på fel blandning)
Allting har ju en gräns dock men någon grad hit och dit så... Shhh
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Mån 12 jan 2009 17:27 Svara med citat
Harada skrev:
Detta kanske är vanligt inte vet ja.. vill bara tilllägga att min tempmätare aldrig går upp till 90 grader utan ligger konstant på 87-88 grader förutom när man står stilla och de är varmt ute..

min temp mätare svajjade förut innan ja bytte givaren! kostar typ 300:- och byts på 20sec om du är långsam

Okej så efter du bytt mätare så ligger den konstant på 90 ?
Harada
Mån 12 jan 2009 17:51 Svara med citat
Ne den ligger nu på 87-88 grader (strax innan 90) nästan jämt. De är inget farligt för de är såppas lite.

Innan ja bytte temp GIVAREN (vatten) så kunde den ramla ner till nålen och sen vända vilket var givarens fel Wink
n0b0dy_
Mån 12 jan 2009 19:41 Svara med citat
Harada skrev:
Ne den ligger nu på 87-88 grader (strax innan 90) nästan jämt. De är inget farligt för de är såppas lite.

Innan ja bytte temp GIVAREN (vatten) så kunde den ramla ner till nålen och sen vända vilket var givarens fel Wink

Kan de verkligen vara så att jag fick en defekt temp givare :S köpte den iof på Mekonomen om de nu kan har något att göra..
Harada
Mån 12 jan 2009 21:24 Svara med citat
De kan vara något fel på den.. men de ska ju inte kunna hända tycker man Confused

De kan även vara något simpelt som jord kabel till mätaren inne i bilen.

De är lurigt att felsöka över nätet.

svajjar den hela tiden eller är de vid något speciellt?
n0b0dy_
Tis 13 jan 2009 0:21 Svara med citat
Harada skrev:
De kan vara något fel på den.. men de ska ju inte kunna hända tycker man Confused

De kan även vara något simpelt som jord kabel till mätaren inne i bilen.

De är lurigt att felsöka över nätet.

svajjar den hela tiden eller är de vid något speciellt?

Låt säga att jag kör en sträcka på 100km så kanske de händer 2-3 gånger... En sak jag har märkt är att efter att jag har bytt till den nya temperaturgivaren så går den snabbare upp till 90 grader iaf... men den sjunker lika ofta som med den gamla...

Sen fick jag höra att termostat inte har något att göra med saken, eftersom det är ingen kabel eller givare kopplad till termostaten, den öppnar sig mekaniskt...
Harada
Tis 13 jan 2009 12:56 Svara med citat
n0b0dy_ skrev:
Låt säga att jag kör en sträcka på 100km så kanske de händer 2-3 gånger... En sak jag har märkt är att efter att jag har bytt till den nya temperaturgivaren så går den snabbare upp till 90 grader iaf... men den sjunker lika ofta som med den gamla...

Sen fick jag höra att termostat inte har något att göra med saken, eftersom det är ingen kabel eller givare kopplad till termostaten, den öppnar sig mekaniskt...

jo de låter ju som de är något med mätaren inte tremostaten eller givaren.
du kan ju kolla på kontaken som sitter på givaren fall den har ärjat eller något liknande annars hade jag nog börjat leta kablar till mätaren
n0b0dy_
Tis 13 jan 2009 13:53 Svara med citat
Harada skrev:
jo de låter ju som de är något med mätaren inte tremostaten eller givaren.
du kan ju kolla på kontaken som sitter på givaren fall den har ärjat eller något liknande annars hade jag nog börjat leta kablar till mätaren

Ok ska göra det... Tack för tipset!!
Harada
Tis 13 jan 2009 23:29 Svara med citat
Vad gör man inte för familjen Wink
(vwfamiljen)