Forum - Golf 4 (98-04) - Avgasvarningslampa lyser i kontrollpanelen.

J.R
Golf 4 1.6-01 Ort: Göteborg
Lör 30 aug 2008 14:34 Svara med citat
Avgasvarningslampan lyser i panelen konstant. I handboken står att om det är problem någonstans så den ska blinka.

12-Avgasvarningslampa
Om en störning i motorstyrningen i bensinmotor uppträder under körning indikeras detta genom att kontrollampan blinkar - motorn bör omgående kontrolleras av VW verkstad.

Så står det i handboken.

Jag bytte olja, och filter ca 5 mil sedan. Mobil 1 5-40 syntet KAN vara det orsaken??

Har någon haft liknande problem? All hjälp tas emot med tacksamhet.
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Sön 31 aug 2008 21:16 Svara med citat
Det har inget med olje bytet att göra.
Läs av felkoden med VAG com så får du se vad du får fram.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
J.R
Tor 04 sep 2008 11:38 Svara med citat
Jag har kollat lite VAG-com. Det går att köpa kabel med demo programvara.
Fungerar det? Eller måste jag köpa skarpvärsonen?
Vad ska jag köpa då?
Går det att ändra tillbaka via programvaran i boxen? Är det svårt att göra det?
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tor 04 sep 2008 13:56 Svara med citat
När du servade bilen, bytte du luftfilter på samma gång?
Kanske glömt koppla in LMM kontakten?

Nu kanske jag är lite borta men hur ser denna lampa ut som lyser för dig?

Säkert annars nått strul med lambdan

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Tor 04 sep 2008 23:33 Svara med citat
Lyser lampan betyder det att det inte är något jätte allvarligt fel, det går alltså att bruka bilen men man bör göra en felavläsning för att få reda på vad det kan vara, t.ex lambdasonden som tjurar, läckage i någon slang som ger tjuvluft och mycket mer..

blinkar lampan så är det ett akutare fel som ska åtgärdas omedelbart.
J.R
Fre 05 sep 2008 9:38 Svara med citat
Nej, jag har inte bytt luftfiltret. Någon kontakt har jag inte rört. Slangen som kommer in till luftfiltret sitter bra som det ska det har jag kollat. Ner till motorn ser man inte riktigt för det är täkt av kåpan men det sitter bra i alla fyra pluggarna som det ska vara.

Jag har ringt VAG och dom säger att katalisatorn kan skadas om jag kör med den längre sträcka. Jag har inte kört den sen dess, skaffar in info för att laga felet.

Om jag hittar felet indikeras det automatiskt i boxen? inget återställning behövs genon uppkoppling till databoxen?
Avgasvarningslampa2.jpg
jonazzz
Golf 5 GTI Ort: Göteborg
Fre 05 sep 2008 12:41 Svara med citat
Den lampan lyste på min bil också, samt att bilen gick ojämt på tomgång.
Felet var avgasåterföringsventilen. (Kosta runt 2600 med jobb att fixa)
Sa dom iallafall, bilen funkar fint igen.
J.R
Fre 05 sep 2008 13:28 Svara med citat
jonazzz skrev:
Den lampan lyste på min bil också, samt att bilen gick ojämt på tomgång.
Felet var avgasåterföringsventilen. (Kosta runt 2600 med jobb att fixa)
Sa dom iallafall, bilen funkar fint igen.

Tack för det!!! Jag kollar med det snaraste. Har dom bytt det, eller rengjort och lagt tillbaka det gamla?
Det är inte billigt!!!
jonazzz
Fre 05 sep 2008 13:48 Svara med citat
Dom bytte till en ny. Den sitter tydligen lite svårt till, därav priset antar jag. Razz
J.R
Fre 05 sep 2008 14:04 Svara med citat
Det är EGR ventilen, som har gott troligen. Jag tittar i Gör det själv Hajnes boken. Ja, det är ganska mycket grejor som ska bort, men jag kollar om jag kommer åt den ventilen.
jonazzz
Fre 05 sep 2008 14:08 Svara med citat
Ja just de... EGR heter det. Lycka till! Smile
J.R
Mån 08 sep 2008 18:57 Svara med citat
Hej Jonazzz, har du kvar ditt EGR ventil det som är kass?
Vad hade du för nummer på den?
Jag har två serier på den, men det är tydligen det är alla typer av motorer som har samma från Skoda till Caddy 1.6 och 1.4 liters motorer.
PIERBURG 72278503
036131503M det är tydligen flera serier och bokstaven är viktigast så att det stämmer med den specifika bilen. Har du kvar den så maila tillbaka.

ljon32000@yahoo.se

Det är på vissa bilar tomgångsventil?? jag tror det är boxen som styr hur den påverkar bilen. På min bil är tomgången helt ok.
jonazzz
Tis 09 sep 2008 12:52 Svara med citat
Hej J.R.

Nope, har den inte kvar. Tror verkstaden tog hand om den.
Jag har en 1.4 liters motor, min tomgång var helt kass innan rep. Även när man körde gick den väldigt ryckigt. Antar att det kan vara olika på andra motorer. Är ingen expert direkt Razz.
J.R
Tis 09 sep 2008 16:16 Svara med citat
Jag har kollat det, och det är så att det hänger upp sig eller kärvar sig efter ett tag. Jag har fått tips, skölja den och smörj och den kan hålla ett tag till. Om elektromagneten har pajat då är det bara att kasta den.
Det är värt ett försök.
Boxen ska återställas, ska köpa en VAG-com kabel, och koppla till Databoxen och återställa.
J.R
Tis 16 sep 2008 20:38 Svara med citat
Jag blir inte klokt på det. Jag tänkte jag gör en motortvätt innan jag börjar skruva på grejorna, åkte ner till tappen, så klart LYSTE gula avgask.lampan. Jag spolar motorn, väntar ca 5 minuter så vattnet rinner av, startar motorn lampan lyser INTE allt funkar som det ska. Jag satt i bilen och undrade vaaaa.......
Jag beställde VAG-com kabeln laddade ner program allt är klart för inkoppling provade kabeln så den passar lyste en liten lampa på kabeln. Men nu allt ok.....snacka om att det flyger en massa frågetecken??...??? Vad händer?? Inget fel alls nu?!!! Hur uppstod felet, och varför kommer det igen? När isåfall....
Nu tänker jag bara, kan det vara så att om man rengör en hårdvara och bryter (el)kontakt med hårdvaran kan det bli så att den indikerar det??

Om det är så varför ställer den inte själv tillbaka efter en omstart?? Den frågan ska jag ställa till VW för det är nog så det är.
cheetah1
VW Vento 1,8 CLX -98 Ort: Klippan
Tis 16 sep 2008 22:30 Svara med citat
Min ABS-lampa lyser ibland, och ibland inte, undrar om inte det är nåt fel, antingen i styrboxen eller om det bara är en kontakt som glappar. Tydligen har förre ägaren också sett felet, för alla fyra givarna såg nya ut, och felkoden dom fick fram var att alla fyra givarna var u/s. Deras lösning: ta bort felkoden, köra en kilometer, klart. Kom tillbaka efter halva vägen hem från verkstaden. Iallafall, tänk över om inte det kan vara så att det antingen är nån dator som är trasig, eller om det kanske är någon lös kontakt någonstans...

Cristian Carlsson
VW Vento 1,8 CLX -98
J.R
Tis 16 sep 2008 22:37 Svara med citat
Nu ser allt bra ut, så jag hoppas att det håller sig som det är.
pinnen666
Ons 17 sep 2008 10:33 Svara med citat
cheetah1 skrev:
Min ABS-lampa lyser ibland, och ibland inte, undrar om inte det är nåt fel, antingen i styrboxen eller om det bara är en kontakt som glappar. Tydligen har förre ägaren också sett felet, för alla fyra givarna såg nya ut, och felkoden dom fick fram var att alla fyra givarna var u/s. Deras lösning: ta bort felkoden, köra en kilometer, klart. Kom tillbaka efter halva vägen hem från verkstaden. Iallafall, tänk över om inte det kan vara så att det antingen är nån dator som är trasig, eller om det kanske är någon lös kontakt någonstans...

Kolla säkringarna som sitter på ditt batteri, kontakterna brukar oxidera där och då kan det börja spöka med abs:en, är det oxid så rekommenderar jag dig att byta hela den elektrionikdelen med säkringar.
pinnen666
Ons 17 sep 2008 10:40 Svara med citat
J.R skrev:
Nu ser allt bra ut, så jag hoppas att det håller sig som det är.

om du har haft ett fel så din lampa har lyst så ska det finnas en felkod lagrad på detta, står dock sporadiskt, vet inte vad det är för kabel du använder eller hur den funkar men detta kan man utläsa med vasen iallafall (VAG:s dator)

om det nu är din avgasåterföringsventil som strular? så kan det vara så enkelt att den kärvar, det bästa är ju att byta ut den mot en nyare dito och tänk på att den ska grundinställas och ev. så ska ditt motorstyrdon uppdateras så detta lirar för den nya ventilen, den har lite andra värden att gå efter, beror ju lite på hur gammal din ventil är och när ditt m- styrdon uppdaterades sist om det nu behövs.
J.R
Sön 05 okt 2008 17:00 Svara med citat
pinnen666 skrev:
om du har haft ett fel så din lampa har lyst så ska det finnas en felkod lagrad på detta, står dock sporadiskt, vet inte vad det är för kabel du använder eller hur den funkar men detta kan man utläsa med vasen iallafall (VAG:s dator)

om det nu är din avgasåterföringsventil som strular? så kan det vara så enkelt att den kärvar, det bästa är ju att byta ut den mot en nyare dito och tänk på att den ska grundinställas och ev. så ska ditt motorstyrdon uppdateras så detta lirar för den nya ventilen, den har lite andra värden att gå efter, beror ju lite på hur gammal din ventil är och när ditt m- styrdon uppdaterades sist om det nu behövs.

Jag provade VAG com kabeln ODBII och nu lyser inte Avg kontrollampan, men nu kom tillbaka motoroljelampan. Jag har inte fått alls felmeddelande om att EGR-ren hade problem! Jag har kikat runt i olika sidor och det är så att det finns två oljetryckavkännare ett lågtrycksmätare och ett övertrycksmätare. Jag har provat det som är synlig vid AGR ventilen, med grön plastkapsel, och det fungerar inte.

Kontrollen har vi gjort så att varvat motorn över 2000v/m i fem sekunder och då började lampan blinka och signalen kom tre gånger. Vi har dragit loss kabeln, direktgjordade och gjorde samma procedur och lampan lyste inte!! Då är det oljetrycksavkännaren som är kass! Mätte motståndet på den 165 ohm vet inte vad en bra kontakt har för motstånd. På mondag blir det VAG reservdelar.
Hoff
Golf 4 1.6 Variant Champ Ort: Älmhult
Tis 13 jan 2009 22:12 Svara med citat
Hej!

Jag har också problem med att motorlampan tänds och lyser konstant ett tag på min Golf 1.6 16V Variant Champ 2003. Var inne och läste av felkoden förra året. Verkstaden trodde det var spjällhuset som var fullt med sot och rengjorde därför detta. Det hjälpte ett tag men nu är problemet tillbaka igen. Jag kör mycket korta sträckor och när jag kört en längre sträcka så slocknar lampan. Den blinkar ALDRIG.
Är det någon som har någon ide om vad detta kan vara? Ska snart in på service igen och har bett dem ta en titt igen men man litar ju inte 100% på verkstäder...
J.R
Ons 14 jan 2009 15:32 Svara med citat
J.R
Ons 14 jan 2009 15:46 Svara med citat
Det blev fel svar här Jag var inställd på Avgaslampan EGR-en.

Byt bara oljetrycksmätaren så kommer det att funka. Kan vara att du har tjock olja 15-40 eller liknande ta 0-x eller 5-x då är det tunn olja flyter och smörjer bättre.
micke75
Golf 4 2.0 highline Ort: Göteborg
Mån 19 jan 2009 8:37 Svara med citat
Jag har också problem med den skit lampan.(avgas) den kan lysa en dag för att sen slockna och vara så ett par dagar sen tänds den igen och när den är tänd luktar bilen mer av avgaser än när den inte lyser.men den går inte ryckigt i gången dock kan den bluddra till lite vid tom gång..dags att gjöra nått åt det nu..men vad ..vad jag har förstått så kan det vara lamdan,egr ventilen,lmm:en eller nått
Hornet70
VW Passat FSI Ort: Stockholm
Mån 19 jan 2009 13:47 Svara med citat
Svar till micke75: Kontrollera att alla tändstift är hela. Skruva ut stiften och kontollera att de inte är igen sotiga/blöta.
Hade samma sympton på min bil
micke75
Mån 19 jan 2009 14:10 Svara med citat
Tack för tipset! skall kolla detta.
micke75
Tis 20 jan 2009 13:15 Svara med citat
Kolla stiften men problemet kvarstår. lurar på att det kan vara lmm mätaren som är kass..skulle tex en spole vara dålig så skulle väl inte avgaserna stinka i den mån dom gjör nu när lampan lyser ?rätta mig om jag har fel..det känns som om att den får fel blandning luft/bensin och det är väl lmm:ens funktion?