Forum - Golf 1 (74-84) - Mycket jobb at bara byta motor

tagg_tagg
Golf 2 cl-84 Ort: Sandviken
Fre 06 feb 2009 23:37 Svara med citat
Någon som vet om det är mycket jobb att byta motor i en golf 1 gl. motorn har sagt upp sig och ska ersätta den med en bätre beg.

men problemet är att jag bara har 1 dag på mig att göra detta. är det möjligt??
vad är det som brukar krångla? nå bultar som ska gå av mm?

//TaGGeN
Loxarn
Golf 5 1.6 FSI -05 Ort: Sollefteå
Lör 07 feb 2009 0:02 Svara med citat
Du behöver en 12kants torx till drivknutarna men d kanske du viste? menar så att du inte tar bort allt å sen inte får loss knutarna Smile
3riksson
Golf 1 1.6 GTI Ort: Uppsala
Lör 07 feb 2009 1:02 Svara med citat
Göra det på en dag kan bli svettigt.
Tex drivknutarna tog ett jäkla tag för mig att få loss.
Lådan likaså, inte många bultar men sjukt knepig att få ur smidigt.

Jag skulle nästan rekommendera att lirka ur motor och låda i ett paket.

Men för att komma med en plan för att göra det lättare så skulle iaf jag lägga upp det så här.

-Lossa huven så du kommer åt ordentligt
-Plocka ur kylaren och på samma gång tappa vattnet
-Rensa motorn på kablar och slangar så den är helt ren runt om så inget sitter kvar eller fast sen
-Lossa vxllänkaget (kom ihåg hur allt satt där så det inte blir onödiga problem på slutet när du ska köra hem)
-Nu till det grisiga, lossa drivaxlarna
Den på passagerar sidan får du bara loss om du lossar hela spindeln från bärarmen så lägg inte tid på det utan den hoppar loss sen när du lyfter motorn (lite knepigt att få dit den igen när du ska göra tvärtom men tror du tjänar på det i det stora hela)
Däremot den på förar sidan "lossnar" från växellådan, jag tog ett spännband och band upp den mot karossen för annars låg den i vägen.
-Spänn motorn i lyften/oket/taljan och säkra motorn för lyftet
-Ta loss alla motorfästen jag gjorde det i denna ordning, först bulten som håller motorn brevid kamremmen (annars kan du klämma dig om det är den sista du tar märkte jag) gå sedan på det fästet som sitter under kylaren (hade lite problem att få tillbaka detta) Lossa sedan motorfästet under torpeten som håller växellådan och sedan sist det som lådan sitter i under batteriet.

Nu Bör motorn vara helt lös och kunna gå att lirka ur, här hade jag stora problem att få ur paketet direkt så fundera hur du ska göra lite extra här, det går utan problem att göra det bara man kommer på hur man ska ta det!

Hoppas jag inte har missat något viktigt men jag tror jag har fått med allt!

PS. MÄRK MÄRK och MÄRK allting, ordning och redan är A och O, du vill inte stå med bultar över eller leta plats för saker i slutet.
forss
Golf 1 GTI/GLS 2.0 Ort: Östersund
Lör 07 feb 2009 9:45 Svara med citat
Värt att nämna är att motorn skall sänkas och inte lyftas ur bilen. Jag brukar lägga en träbjälke mellan de främre lyftpunkterna och hissa mitt under bilen tills man kan dra ut motorn.

Några underlättande tips är att om du fortfarande bråkar med vänster drivaxel så kan man lossa bulten som håller bararmen mot karossen och trycka ut bärarmen lite. Det brukar räcka för att man ska kunna svänga undan drivaxeln. Jag brukar plocka bort den helt. Tycker alltid den är ivägen. Regular Smiley

Jag har en liten vagn som jag sänker ner motorn på. Motorn blir lättare att dra ut under bilen och man undviker fula märken på tråget.
Jooeell
Golf 1 golf gti special -83 Ort: Bergkvara
Tis 10 feb 2009 12:08 Svara med citat
Det går o lyfta ur motorn du måste bara låssa på fästet som sitter på växellådan jag har haft ur motorn och rivit kopplingen och växellådan och sen i med den igen på 6timmar men då jag har ju gjort det ett antal gånger och inget sitter fast som fanken längre... första gången tog det nog en hel helg då grenröret inte ville lossna!
Berglund
Moderator Donator 50 Golf 1 ,MK3 VR6, Cab MK1 Ort: Stockholm
Tis 10 feb 2009 15:42 Svara med citat
Jobbar du som bilmekaniker så tror jag att det inte är omöjligt men det blir ett riktigt lång-pass Smile
Det är inte mycket el och bråka med. Det jobbigaste är som några nämner grenröret, drivaxlarna (Det är Inbus och inte torx)
De bultar som går av lättast är nog till grenröret.

Jag tog min motor uppåt. Man har ju sett att alla gör olika. Tyckte det gick smidigt uppåt (med v-låda på) Beror ju på vad man jag för utrustning också har man billyft är det nog lätt och släppa neråt

Bild
tagg_tagg
Golf 2 cl-84 Ort: Sandviken
Tis 10 feb 2009 16:14 Svara med citat
Jobbar inte som bilmekaniker men däremot billackerare. kommer hålla till på mekanikernas sida så alting som behövs finns varjefal.

grenröret kan ajg abra kapa av så är de avklarat.. är bara skrot av det endå.

//TaGGeN
Sölve
VW Jetta Jetta Mk1 ls Ort: Jönköping
Tis 10 feb 2009 17:42 Svara med citat
Tar du ur motorn neråt så kan du låta grenröret o de främmre röret sitta kvar bara o lossa den första skarven under så slipper man krångla me grenröret.