351Cleveland
Golf 4 1.6 -00 Ort: Gävle |
| Ons 06 jun 2012 11:40 |
|
Om ni läst min tidigare tråd så vet ni att jag nyss bytt motor åt svärmor i hennes '00 Golf. Motorn är en AUS 1.6 16V DOCH,
Motorn som jag satt i startar och går men inte helt bekymmersfritt. Den är kraftlös och dippar när jag gasar till. Går ojämnt ungefär som att den misständer.
I början tickade den en hel del, men tickandet har minskat betydligt sedan den fått vara igång en stund och jag tror det är lyftarna/tryckarna som börjat få normalt tryck.
Kopplade in en ELM327 och fick ut följande felkod med EasyObd2 v2.4.0 :
Stored DTC (S)
P0202 -- Injector Circuit Malfunction - Cylinder 2
Pending DTC (S) Detected During Current or Last Completed Driving Cycle
P0202 -- Injector Circuit Malfunction - Cylinder 2
Det känns alltså som att 2:ans cylinder har lite problem, jag tänkte börja med att växla stift mellan 1:an och 2:an för att se om jag kan ha sådan tur att stiftet har ngt med saken att göra. Annars har jag kvar insprutarna från den gamla motorn, så då skulle jag kunna flytta över från den.
Tips:
EasyObd2 är Freeware, som kan hämtas här: http://easyobdii.com/free-download/index.php om någon annan letar efter lämpligt program. Jag använder en billig ELM327-läsare från eBay.
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Ons 06 jun 2012 11:56 |
|
Kan va en spridare som hängt sig, AUS har inga separata tändspolar så fall tändkabel som är skadad eller tändspole. va det AUS motor som du montera eller plockade du maskin med annan motorbetäckning ?
såg tråd att du haft problem nolla upp maskin, väldigt känsliga nolla kammarna och rätt märkning på veven, räcker du fått en kugg fel så kan du få misständningar pga det att vev/kam inte stämmer överens och därmed fipplar insprutningstiden då på 2ans cyl ur.
|
|
351Cleveland
| Ons 06 jun 2012 12:17 |
|
Jag har testat byta stift och även tändkabel för 2:an, det gjorde ingen skillnad men jag tyckte det var värt att testa.
Tack för input, jag är 99.9% säker på att veven/kammen stämde överens efter att jag nollat den. Jag dubbelkollade genom att dra runt motorn två varv efter bytet flera ggr. Jag köpte en AUS, likadan som satt i innan.
Om nollningen inte stämt, borde jag inte då få upp felkoder för fler cylindrar om jag kört motorn ett tag. Alla tändningstillfällen borde ju då vara ur synk?
Jag har plockat ur en spridare från den gamla motorn, testar att byta den och så får vi se om det blir någon skillnad.
Ska passa på och göra ett kompprov också.
|
|
351Cleveland
| Ons 06 jun 2012 15:06 |
|
Sådär, efter att ha bytt 2:ans spridare går motorn som en klocka.
Passade på att ta några bilder under tiden, kanske någon kan ha nytta av. Crappig kvalité, men alltid något.
Här är den lilla gynnaren som gav ett felmeddelande i EasyObd2.
Luftfiltret behövdes tas bort, samt flytta på kontakterna och kabelhärvan som sitter på bränsleröret för att komma åt. Lossade de två fästbultarna för bränsleröret samt vakumslangen till bränsleregulatorn och lyfte bort hela bränsleröret med de fyra spridarna. Soppaslangarna fick sitta kvar. Spridarna suger fast ganska rejält med sina o-ringar så man får ta i en hel del.
Eftersom bränsleröret är fullt med soppa, behöver man täcka över med en rejäl trasa och man vill ju inte heller få ner skräp i hålen för spridarna. Varje spridare sitter fäst med en liten låssprint i överkant, som man tar bort genom att trycka den bakåt, sedan är den en övre o-ring som suger fast i bränsleröret. Här är spridaren borttagen..
Så här ser en spridare ut
Efter att ha bytt spridare till en från gamla motorn och satt tillbaka allting startade jag upp på nytt, och man hörde direkt att bilen hade en jämn fin gång, gjorde en ny kontroll av datorn och det fanns inga fel under aktuell körcykel. Däremot finns den gamla felkoden fortfarande sparad, försvinner väl efter tre körcykler.
Nu återstår bara att fixa växelväljaren så jag får i backen...
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|