dirtyswed
Golf 1 -83 Ort: Norge |
| Mån 30 mar 2009 17:28 |
|
Hej!
Jag tänkte byta dessa delar på min Golf -83 men har slagit lite på dom gamla som sitter på men dom vägrar röra sig.
Det är ju logiskt att man ska slå ut dom nerifrån och upp men jag tänkte det är bäst att fråga ändå?!?
Plus att man kanske kan få något tips på hur man kan göra??
Håller nu på att slå med någon random sak som har samma storlek som stiftet men kanske förstör det eller så!?
Tack på förhand!
Modererad av Anders - Ämne flyttat från Övrigt (ej modellspecifikt) till Golf 1 (74-84)
|
|
Berglund
Moderator Donator 50
Golf 1 ,MK3 VR6, Cab MK1 Ort: Stockholm |
| Mån 30 mar 2009 17:35 |
|
Slå nerifrån och upp som du säger.
Sista utvägen är att värma även fast det kanske inte är så smidigt där det är lackerade saker.
|
|
dirtyswed
| Mån 30 mar 2009 17:39 |
|
Okej tack, då vet jag det iaf.
Får väl bara slå lite hårdare då och se vad som händer, lär väl sluta med att man måste borra upp skiten på något sätt
|
|
GTD83
Golf 1 GTD -83 Ort: Avesta |
| Mån 30 mar 2009 18:02 |
|
Dränk in det med nått bra krypsmörjmedal (5-56 eller så) och låt verka en timme..
Helst vore ju värme bra, men som sagt är det ju lackerade saker.
Prova även att knacka ner den igen när du fått den att krypa en bit, så du licksom "juckar" loss den
Vet inte om det går att ta bort dörr med hela gångjärnet, men om det gör det så kan du borra underifrån, nästan igenom hela pinnen med en borr som är någon millimeter mindre än stiftet, sen sätter du in ett dorn i hålet och driver ut den med hammare. På det sättet släpper dels spänningar samt att du inte knackar sönder sprinten så den kilar i hålet.
*hoppas du förstår min beskrivning*
|
|
gti-linus
Golf 1 1.8 -86 Ort: Karlskrona |
| Mån 30 mar 2009 18:08 |
|
Tja! jag håller på att byta dörrar på min vinterbil...värma är ända utvägen i vissa fall...nu är detta en ford och dom har faktiskt lite bättre pinnar då dom har en skalle som man kan sätta en mejsel mot eller dyl, tänk på att inte slå så den bullar ut sej då blir det genast lite svårare att få ut den=)
lycka till...ska sj byta 2 dörrar imorn:P kuul=)
|
|
dirtyswed
| Mån 30 mar 2009 18:18 |
|
Tack för era svar, har varit ute och slagit lite igen, fick ut den övre pinnen så jag har satt fast det nya fästet och stiftet.
Den nedre va lite svårare så jag tänkte prova borra lite i den plus att värma den med en hårtork hehe, har ingen värmepistol tyvärr.
Hehe gött, du får lycka till med det då =D
|
|
gti-linus
Golf 1 1.8 -86 Ort: Karlskrona |
| Mån 30 mar 2009 18:29 |
|
Värma med gas va det ända sättet på min ford=) hehe
dom va nästan ett med naturen=) fetta in dom sedan bara när du sätter i dom nya=)
lycka till=)
|
|