Mattsvart
Golf 1 1,6-82a Ort: Uppsala |
| Tis 24 feb 2009 0:30 |
|
Som sakt har det här vart uppe många gånger. Men ja känner att jag inte riktigt fått fackta nog.
Många här har svarat att en etta med 1,6 liters motor me förgasare inte ska dra mer en 0,7.
Jag har lyckas non gång att få min att gå på 0,71 å det var långkörning på sommaren.
Så jag undrar drar inte era mer på vintern? å lite extra i stan? som sakt har jag fått den att gå på ca 0,7 non gång. Men vanligtvis ligger den mellan 0,79-0,87 blandad körning mest i stan dock. Och på vintern ligger den över litern Kommer ca 35 mil på en tank nu i kylan. Men som sakt då startar jag på full chåk låter gå en stund å puttar in den pö om pö och åker ca 6km lite längre i bland. Så det borde inte vara konstigt att den drar mycket då. Lr kan ni köra hur som hällst, gas ,broms ,svinkalt och endå komma ner till 0,7?? Mvh Mattsvart
Modererad av Anders - Ämne flyttat från Övrigt (ej modellspecifikt) till Golf 1 (74-84)
|
|
Lidodido
Golf 1 GTi -83 Ort: Lycksele |
| Tis 24 feb 2009 10:33 |
|
Kallstarter och stadskörning och korta sträckor är döden för bränsleekonomi Min mk1 GTi drar väl snudd på över litern under sommaren och sällan under 1,1 ungefär på vintern, i stan då. Då har vi ganska mild stadskörning också då stan är så pass liten så det blir ju billigare.
Måste dock fylla på frågan lite och höra med mk1 GTi-ägare (med 1,8l motorn) vad deras drar under ren stadskörning?
0,87 blandad körning mest i stan tycker jag låter helt OK iaf, och över litern med choke och en del tomgång och (som jag gissar) ingen motorvärmare så låter över litern troligt.
|
|
Mattsvart
Golf 1 1,6-82a Ort: Uppsala |
| Tor 26 feb 2009 16:24 |
|
| Ingen annan?
|
|
Golfarn
Donator 50
Golf 3 2,0 -96 Ort: Falkenberg |
| Tor 26 feb 2009 17:11 |
|
Tycker med att alla säger dom går så billigt...men aldrig fått min under 0,75 Allt är till salu, till rätt pris:)
|
|
Mr.TDI
VW Caddy Ort: Stockholm |
| Tor 26 feb 2009 17:22 |
|
Min förra Caddy med 1,6 liters förgarsaren drog alltid över 0,8l/milen! Den gick inte att snålköra alls med... Låg oftast på 0,9 med den slöfocken.
Skönt att nuvarande GT:n går att åka klart billigare med Bora TDI-01
Caddy GT-90
Passat TDI-00
|
|
mc_vw
Golf 1 GTI-83 Ort: Uppsala |
| Sön 01 mar 2009 17:12 |
|
| Min Mk1 GTI ligger runt 1.1 - 1.2 sommar stadskörning. En golf snålkör man ju aldrig, ingen risk för igen sotning här inte;)
|
|
__AleXx_
Moderator Donator 150
Golf MK2 / Bora MK4 Ort: Linköping |
| Sön 01 mar 2009 17:25 |
|
Dock mk2 fögge!
Men tanka idag och 0.8 med vinterdäck och vinterväglag
|
|
Pekka Kiiskilä
Golf 1 LS 75 Ort: Vara |
| Sön 01 mar 2009 18:03 |
|
Har du frächa tändningsdelar samt luftfilter och tändningen rätt så ska den inte dra så mkt min gamla gls 83a med 1,6a drog ca 0,65-0.8 det är beroendes på hur man använder gaspedalen,
Men 50% E85 drog den ca 1l milen men då fick jag problem med att tanken blev rengjord= rören började läcka, slangar sprack, filter igensatta, förgasaren la av,mm
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Sön 01 mar 2009 21:31 |
|
Hm, allt under litern är billigt.
0.75 kan ni väl ändå inte kalla dyrt?
|
|
Lidodido
Golf 1 GTi -83 Ort: Lycksele |
|
mc_vw
Golf 1 GTI-83 Ort: Uppsala |
| Mån 02 mar 2009 20:35 |
|
Min är konstant i bra skick=) nya oljer, bränslefilter, luft filter. ny tank, ny pump nya ledningar rengört bränslehuvud. Nya stift,tändkablar, fördelare+rotor. Ny inställt tändning. DOCK kan min soppa förbrukning bero lite på att jag slopat styrtrycksventilen och endast har en bränske trycksregulator på som jag ställt upp en del. portat insug mer spjäll från en audi 100 2.3 5cyl. portat och planad topp. inslipade ventiler och trim kam. lite förhöjd tändning med någon grad.Så kort sagt är jag ganska nöjd med starx över litern.
|
|