Leffe_sthlm
Golf 4 1.8 Ort: Stockholm |
| Lör 14 feb 2009 11:47 |
|
Jag har en Golv IV -99 med en 1.8 liters 24 ventilers motor med automatlåda, som jag tycker drar för mycket bensin. Det ligger på nästan 1 liter per mil.
Jag kör till jobbet varje dag (2x2,6 mil) och jag klassar det nästan som blandad körning. Jag kan väl inte påstå att jag kör lugnt, men tycker ändå förbrukningen är för hög.
Någon med liknande förutsättnngar som jag kan jämföra förbrukningen med, eller som har tips på om/hur man kan sänka förbrukningen ?
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Lör 14 feb 2009 15:03 |
|
Hejsan
jag har samma bil men med 1.6motor och med den har jämförelser gjorts bl.a. i detta forum, och det finns vissa ägare att även denna motor drar för mycket
I ditt fall så har du kanske många parametrar emot dig som gör att bränslemängden drar iväg.
Sthlms-trafiken gör vl sitt till och du har en motor som inger lite snabbare acceleration och sist men inte minst du har en automat, allt detta gör att bränsleåtgången ökar markant, vi vänder på steken och du kör landsväg med min motor och med "ett ägg under gaspedalen" och manuell låda så kanske du skulle komma ner till 0.6-07.
Däremellan till din körning med din bil gör att du får en högre bränsleåtgång, antingen får du köra lugnare med mindre gas, och sänka farten, då kanske du kan sänka förbrukningen men du har fortfarande din automat som slukar soppa betydligt mer än en manuell, tänstift och luftfilter kan också vara en bov då igensatt luftfilter gör att bränsleblandningen blir fetare med högre åtgång som följd
mvh Uffe/bildock
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
| Lör 14 feb 2009 15:54 |
|
Ett tips om du har ac är att stänga av den på vintern, jag har märkt mycket skillnad på det
|
|
Leffe_sthlm
| Lör 14 feb 2009 15:58 |
|
| graul skrev: | Ett tips om du har ac är att stänga av den på vintern, jag har märkt mycket skillnad på det  |
Jag har en med "Climate control", så jag tror inte det går att stänga av själva AC'n.
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
| Lör 14 feb 2009 16:08 |
|
Är det när man kan ställa in exakt gradantal så går där med kicka på econ eller likande
|
|
Leffe_sthlm
| Lör 14 feb 2009 16:25 |
|
| graul skrev: | Är det när man kan ställa in exakt gradantal så går där med kicka på econ eller likande |
Japp. Har en "ECON-knapp". Ska testa det.
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Sön 15 feb 2009 8:10 |
|
| graul skrev: | Är det när man kan ställa in exakt gradantal så går där med kicka på econ eller likande |
Ac pumpen stänger automatiskt av sig själv vid tempraturer under 4 grader.
Själv kör jag AUTO året runt, har inte märkt nån skillnad på bensin förbrukningen och har en
1.8 20 V Automat också..
Hur många Mil kmr du ungefär på en full tank?
|
|
Leffe_sthlm
| Sön 15 feb 2009 8:54 |
|
| Sam skrev: | Ac pumpen stänger automatiskt av sig själv vid tempraturer under 4 grader.
Själv kör jag AUTO året runt, har inte märkt nån skillnad på bensin förbrukningen och har en
1.8 20 V Automat också..
Hur många Mil kmr du ungefär på en full tank? |
Jag kommer drygt 40 mil på en tank och tankar då ungefär lika många liter. Någon liter under antalet mil.
Ja, det borde finnas en automatik som stänger av AC-pumpen.
Jag testade att köra på ca 30% Etanol och 70% 95 oktan och då ökade inte bränsleförbrukninen märkbart, mne jag fick en lägre milkostnad.
|
|
Sam
| Sön 15 feb 2009 16:35 |
|
| Leffe_sthlm skrev: | Jag kommer drygt 40 mil på en tank och tankar då ungefär lika många liter. Någon liter under antalet mil.
Ja, det borde finnas en automatik som stänger av AC-pumpen.
Jag testade att köra på ca 30% Etanol och 70% 95 oktan och då ökade inte bränsleförbrukninen märkbart, mne jag fick en lägre milkostnad. |
Samma här
Ac pumpen stänger av sig under 4grader men du kan också stänga av den manuellt t.ex under sommaren genom att trycka på knappen "ECON" (Economy)
Men skulle rekommendera dig starkt att endast köra på AUTO och växla mellan olika tempraturer beronde på klimat du vill ha i bilen, resten sköter bilen själv, smart och väldigt praktiskt!
Vet personer som fått värmepaketet i bilen att mögla då de kört ECON under längre tid, resultatet var att det lukta Häst i bilen när man väl drog igång AC pumpen..
|
|
MagArne
Donator 50
VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping |
| Sön 15 feb 2009 20:38 |
|
Jag tror det är bäst att alltid köra på AUTO för att pumpen ska få jobba lite och hålla systemet i trim. Farsgubbens Passat -98 har gått 27.000 mil nu utan AC:n krånglat det minsta och han kör alltid på AUTO.
Men kör du alltid bilen till jobbet så kör iaf en dag i veckan på AUTO så systemet får gå runt.
|
|
Sam
| Mån 16 feb 2009 12:12 |
|
| MagArne skrev: | Jag tror det är bäst att alltid köra på AUTO för att pumpen ska få jobba lite och hålla systemet i trim. Farsgubbens Passat -98 har gått 27.000 mil nu utan AC:n krånglat det minsta och han kör alltid på AUTO.
Men kör du alltid bilen till jobbet så kör iaf en dag i veckan på AUTO så systemet får gå runt. |
Helt rätt
|
|