Forum - Golf 4 (98-04) - Alternativ turbo till GTI? Samt råd om chip

nitr2ox
Donator 175 Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm
Lör 21 feb 2009 15:50 Svara med citat
Sitter och lurar lite på om man skulle byta turbo på goffen, finns det någon bra utbytes turbo som är "bolt-on" och som håller (vill inte göra en edge, no offence Regular Smiley)

Sen funderar jag över chip, är det bättre att vänta med chip om jag ändå ska trimma massa annat först och sedan satsa på en mappning? Känns som man behöver justera lite parametrar och så om man byter turbo, am i right?

Rekondare hos Wellkept i Kista

www.wellkept.se
Cretzky
Ingen VW Ort: Uppsala
Lör 21 feb 2009 19:08 Svara med citat
En K04-001 Turbo o ett högflödes 1,8t grenrör är ju mer eller mindre helt bolt on, kolla efter kinetic, dom kör många olika turbokitt till golfmodellerna, http://www.kineticmotorsport.com/catalog/MKIV_1_8T-258-1.html

OEM+
nitr2ox
Donator 175 Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm
Lör 21 feb 2009 22:05 Svara med citat
Är det den som sitter i nån audi?

Rekondare hos Wellkept i Kista

www.wellkept.se
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Sön 22 feb 2009 12:18 Svara med citat
K04 an sitter i Audi TT quattron bland annat.

No offence taken...
Hur som, om du skall ha bolt on så vänd dig till GIK Turbo eller annan riktig turbotillverkare så att du får grejer som håller! Very Happy
Sen grenröret, köpte jag på ebay, gjurtjärn, bult on, större avgaskanaler, och det känns faktiskt, har bättre drag på de högre varven nu, dels för att jag har en frisk turbo, men dels för att det finns mer plats föör avgaserna i grenröret, det blir ingen stockholms trafik där så att säga.. hehe Very Happy

Ang. turboval så finns det inte inte så många bult-on trim turbos egentligen, så skall du jaga effekt och kan ha bilen ståendes så är det bättre att bygga/köpa ett annat grenrör som passar motorn, och en annan turbo, kan både bli billigare och bättre på så vis.
Att jag ville ha bult on turbo med vinklat avgashus sen, var att jag inte hade lust att bygga om downpipen, igen då den redan var 3"

Hur som:
De turbos jag tittade på var K04 och K03, (med större kompressorhus).
Det konstiga med detta är att K03, (med större kompressorhus), ger mer effekt än K04..
Bekräftat av GIK Turbo som bygger dem.
255hk istället för 240hk.

Det finns tydligen färdigt chip du kan köpa av Motor Nord som skall ge motsvarande effekt som turbon skall klara dvs. ca 260hk.
Detta chip kostar 7500:-
Det du behöver byta är:
Turbo (ca 260hk).
Grenrör.
Större IC.
Spridare, (gröna volvo R-spridare, eller andra som flödar liknande).
3" lmm.
Annat avgas + race/sportkat.. typ.

Om du använder dig av Motor Nord, så skickar du upp boxen till dem.
Tror Dahlbäck har nåt liknande..
Bäst är dock att mappa, då får du bänkad effekt på papper också, och mer uptprövade mätningar och justeringar. Dock dyrare räkna med 10000kr.

Det finns som sagt en hel del grejer man kan göra.
Och det viktiga är att kolla upp alla möjligheter först, och sedan se vad du vill ha och vad det får kosta.

Jag anser att jag har iaf. lite koll på detta nu iochmed mina egna undersökningar och de problem jag stött på.

Hojta till om det är nåt mer du vill få reda på bara. Razz

Har själv inte gjort en mappning än, då jag och en kompis undersöker lite andra alternativ först, 10000kr är ju en hel del pengar som sagt. vill ju att allt skall vara perfekt innan eventuell mappning så att man inte behöver göra en till och betala 10000kr en gång till för att man glömt en sak gången innan.