Jag köpte en ljussummer idag men hittar inte riktigt säkringen för tändningen som det står man ska koppla blåa sladden till?!
Någon som har kopplat in en ljussummer själv eller bara vet hur man kan koppla in den?
Ingen som har den blekaste?
Har kopplat i den röda kabeln på positionsljuset och där efter provat allt vad som finns med den blåa kabeln men inget funkar
Hejsan. nej jag har inte kopplat in en sådan förr men kan väl försöka ge ett litet tips. den röda skulle ju antagligen kopplas in på positionsljuset och då låter det när det är på och inte tänningen? om det är så, så skulle du kunna antingen mäta med en multimeter över säkringarna när bilen är avstängd.leta på en som det inte är ström på när bilen är av. när du hittat den så håller du kvar multimetern och vrider på tänningen. om du får ström där när du vrider på tänningen så kan du fästa kabeln där. om inte så forsätt göra samma sak på fler säkringar. annars får du höra av dig;)
Tänkte prova idag men jobbet ringde så jag jobbade extra så jag får ta det imorgon
Men som jag har gjort nu blir ju själv ljussummer som en slags multimeter eftersom den låter om man träffar rätt (har ingen multimeter ändå ).
Granngubben kanske har en
Jag har i alla fall haft röda sladden på positionsljuset sen haft positionsljuset påslaget och därefter vart med den blåa sladdet på alla stift och platser jag kan tänka mig.
Men ska prova lite mer noggrannare runt tändningen imorgon och se vad som händer.
Visst hade du en bild på hur man skulle koppla in den förr? eller det var ju bara en text va? isof skicka den till mig så kan jag förklara hur du kan göra;)