antemannen
VW Polo 1975 Ort: Järfälla |
| Mån 02 mar 2009 16:05 |
|
Hej!
Har köpt på mig en uppsättning Racelandcoilovers, undrar om man kan justera dem på ngt vis så de blir lite mjukare?
Har den monterade på bilen nu, och bak har jag de där "ringarna" nästan längst ner, nästan likaså fram. Hursom, om man skruvar dessa uppåt blir det väl mindre väg för fjädern att fjädra=ännu hårdare. Och dessutom, hur är de höjdjusterbara? jag fattar inte. Säkert jättespånig fråga, men jag behöver verkligen ett svar.
|
|
jonasbage
VW Caddy gt kat -90 Ort: Alingsås |
| Mån 02 mar 2009 17:25 |
|
Skruvar du ringarna uppåt så blir bilen högre och mjukare! när stötdämparen är så ihoptryck som den är nu i så lågt läge så är oljan så komprimerad, vilket gör den stummare! syns man inte så finns man inte!
|
|
D.E
Ingen VW 535i Ort: Mora |
| Mån 02 mar 2009 18:25 |
|
| Om du planerat att glida runt i ett lägre läge än högsta så får du kapa "bumpstopsen". Blir mycket mindre stötigt då. De är gjorda för maxhöjd.
|
|
antemannen
VW Polo 1975 Ort: Järfälla |
| Mån 02 mar 2009 18:44 |
|
| Fjädringen är fulltsändigt utfjädrad och bilen är jättelåg verkligen ashård, typ 2 cm fjädringsväg, om jag då skruvar upp ringarna blir väl fjädern mer komprimerad i belastat läge dvs ännu hårdare?
|
|
laen
VW Scirocco GTX 16v Ort: Bjuv |
| Mån 02 mar 2009 22:06 |
|
| D.E skrev: | | Om du planerat att glida runt i ett lägre läge än högsta så får du kapa "bumpstopsen". Blir mycket mindre stötigt då. De är gjorda för maxhöjd. |
Bumpstopsen? vilka e det?
/Laen
|
|
$nuff3Gull
Donator 25
Golf 2 -88, Mk1 rally -80 Ort: Uppsala |
| Mån 02 mar 2009 22:23 |
|
| antemannen skrev: | | Fjädringen är fulltsändigt utfjädrad och bilen är jättelåg verkligen ashård, typ 2 cm fjädringsväg, om jag då skruvar upp ringarna blir väl fjädern mer komprimerad i belastat läge dvs ännu hårdare? | det är stötdämparen det handlar om, ju lägre du har skruvat ner dom ju kortare väg har kolven innan den går i botten eller tar i genomslagsgummina (bumpstops)
|
|
D.E
Ingen VW 535i Ort: Mora |
| Mån 02 mar 2009 22:25 |
|
| $nuff3Gull skrev: | | genomslagsgummin |
Ordet jag sökte! Tack!
|
|
laen
VW Scirocco GTX 16v Ort: Bjuv |
| Mån 02 mar 2009 22:29 |
|
Ska man eller ska man inte ta bort genomslagsgummina om man ska köra hyfsat lågt ?
|
|
jonasbage
VW Caddy gt kat -90 Ort: Alingsås |
| Ons 04 mar 2009 10:55 |
|
Genomalgen ska la skydda dämparen från att gå sönder? men tar du bort dom så borde man kunna åka någon cm lägre ändå! syns man inte så finns man inte!
|
|
Bastard66
Golf 2 1,6 TD Ort: Bengtsfors |
| Fre 06 mar 2009 9:22 |
|
Man behöver ju inte ta bort hela.. Man kan ju typ ta av dom så halva är kvar eller nått. Då har man ju ändå något som tar emot så dämparen ej slår i bott.. Vw passat 35i 2, 0 syncro -96
Vw golf 2 1,6 TD -91
Vw golf 2 1,6 CL -84
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Fre 06 mar 2009 12:36 |
|
Tror ni att man teoretiskt klarar att slå dämparen i botten om man har fjädrarna monterade på en coiloversdämpare.
Jag skulle inte tro att mina klarar det iallafall.
|
|
Bastard66
Golf 2 1,6 TD Ort: Bengtsfors |
| Fre 06 mar 2009 13:38 |
|
Nä d har du iof rätt i Men d kan ju ändå va bra att ha något kvar eftersom dammskyddet sitter där oxå. Vw passat 35i 2, 0 syncro -96
Vw golf 2 1,6 TD -91
Vw golf 2 1,6 CL -84
|
|