Forum - Golf 4 (98-04) - Vad är det som låter?

Ålle
Ingen VW Ort: Malmö
Mån 03 sep 2007 0:06 Svara med citat
Hej!

Har ni märkt att när man öppnar förardörren så låter det. Liksom det är nåt som förberedds på att man ska starta bilen. Vad är det för nåt? Bara lite nyfiken.... Very Happy
Bobo
Golf 6 R -10 Ort: Uppsala
Mån 03 sep 2007 16:05 Svara med citat
Jag förstår faktiskt inte vad du menar
Ålle
Mån 03 sep 2007 16:25 Svara med citat
När man låser upp bilen o öppnar förardörren så låter det som om nåt startas upp. ett ljud (vet ej om det e mekanisk eller eletriskt). har svårt att lokalisera var ljudet kommer ifrån med tror det e motorrummet.
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Mån 03 sep 2007 17:24 Svara med citat
Det ät inte centrallåsmotorn du hör? Eller kommer det efter att bilen är upplåst.

mk2 vr6
Ålle
Mån 03 sep 2007 17:27 Svara med citat
Kommer efter att blien e upplåst. typ millisekunden efter att förrardörren öppnas. obs ljudet kommer bara när förardörren öppnas, inte någon av de andra dörrarna.
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Mån 03 sep 2007 21:36 Svara med citat
Jag vet vad du menar.. det är typ som ett brummande eller hur? som håller på i typ 2-3 sekunder efter att man öppnat dörren.
har också undrat vad det är Think
Bobo
Golf 6 R -10 Ort: Uppsala
Tis 04 sep 2007 0:02 Svara med citat
Har inte tänkt på något ljud när man öppnar dörren iaf
loudness
Ingen VW Ort: Mölndal
Tis 04 sep 2007 6:58 Svara med citat
Jag tror de är bränslepumpen som går en stund

Envis med dåligt tålamod....
Ålle
Tis 04 sep 2007 16:56 Svara med citat
Haha jag gissade faktiskt på bensinpumen Very Happy men var ej säker. men du är inte heller säker loudness?
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Tis 04 sep 2007 18:14 Svara med citat
Hehe, funderade faktiskt på detta idag jag med, samma fenomen på audi Very Happy
Försten att lokalisera lätet får en glass! Wink

www.mk1clubschweden.se -klubben som älskar vw mk1
loudness
Ingen VW Ort: Mölndal
Tis 04 sep 2007 20:02 Svara med citat
Ska minsann kolla de imorn men är nästan helt säker på att de e pumpen vad annat kan låta som en bensinpump^^

Envis med dåligt tålamod....
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tis 04 sep 2007 20:51 Svara med citat
Varför skulle bensinpumpen starta för man öppnar dörren Rolling Eyes

mk2 vr6
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Tis 04 sep 2007 21:22 Svara med citat
Så att bensinen kommer fram till motorn snabbare = snabbare uppstart
coffe_aberg
Golf 1 GLS -80 Ort: Karlstad
Tis 04 sep 2007 22:14 Svara med citat
Jag tycker det låter logiskt. Jag har haft ett par Mercor från slutet av 80-talet och där gick bensinpumpen igång när man slog till tändningen. Man kunde alltså vänta ett par sekunder innan man vred om nyckeln för att bilen skulle starta lättare. Om pumpen går igång så fort dörren öppnas är det ju bara att vrida om nyckeln direkt.

//Coffe
xjonas
Golf 4 1.6 16v -02 Ort: Vellinge
Ons 05 sep 2007 8:03 Svara med citat
Jag hörde det igår, har faktist aldrig tänkt på det tidigare. Ska lyssna i Passaten också.

Jonas
Ons 19 sep 2007 17:37 Svara med citat
Jag som trodde att det hade nåt å göra med immobilizern, men vad vet ja :S
Ålle
Fre 21 sep 2007 20:07 Svara med citat
Immobilizern sitter ju i tändlåset eller liksom ett chip på nykeln. tror inte det e den :S
Quattro_mannen
Moderator Golf 1 GTI special 2.0 -84 Ort: Finland
Fre 21 sep 2007 20:29 Svara med citat
Det ÄR bränslepumpen som går en liten stund för att köra upp bränsletrycket i systemet.

Mvh Nicklas
ISBjörnen
Fre 21 sep 2007 20:54 Svara med citat
Har du förvärme?

Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född
Mr Bäck
Golf 4 1,6 Ort: Vara
Ons 04 mar 2009 20:34 Svara med citat
Om det nu slutat låta när man öppnar dörren som det precis gjort på min, och bilen inte startar, kan man då vara säker på att det är bensinpumpen som lagt av??
Mr Bäck
Ons 04 mar 2009 20:46 Svara med citat
Följdfråga: Sitter den i tanken?
Går det byta den utan att ta ner tanken?
nitr2ox
Donator 175 Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm
Ons 04 mar 2009 20:58 Svara med citat
Bränslepumpen sitter under höger baksätes dyna, bara lyfta den så har du ett svart plastlock. Rätta mig om jag har fel.

Testa att slå lite på locket, funkade på min gamla mk2:a när den inte ville starta.

Rekondare hos Wellkept i Kista

www.wellkept.se
Mr Bäck
Ons 04 mar 2009 21:07 Svara med citat
Bilen står inte hemma för tillfället, ska bogsera hem den senare i kväll så jag kan inte kolla om du har rätt, men jag bytte på en Saab för ett par veckor sen, den satt precis som du beskriver så det stämmer nog. Jag ska pröva att packa lite på den innan jag byter.
Weckis
Golf 4 -02 Ort: Skövde
Ons 04 mar 2009 22:03 Svara med citat
Kolla vad som händer om du stänger av innerbelysningen.. Alltså när du öppnar dörren så tänds inte lampan... Hör du????

Weckis MK4 Golf CopyCat säljes till förmån för ett nytt project....
http://vwgolf.se/viewtopic.php?t=11180
Mr Bäck
Tor 05 mar 2009 7:27 Svara med citat
När jag skulle dra hem bilen, startade den men nu i morse, när jag öppnade förardörren lät det lite annorlunda från bensinpumpen än tidigare, man kan säga att det gick lite åt kvarnhållet om ni förstår vad jag menar, blir nog till att byta snarast så inte frugan blir stående fler gånger.
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Tor 05 mar 2009 10:15 Svara med citat
Inga problem att byta, har gjort det själv.
Den sitter under baksätet under en svart kåpa med 3 skruv.
2 slangklipps, sen lyfter du bara på slangarna.
Skruvar på den svarta ringen, och lyfter ur pumpen.
Den har en behållare i sig som är fylld med bensin, så var lite försiktig när du lyfter ur den så du inte spiller och får bensinlukt i bilen.

Var noga att du får till tätningen och drar åt den nya låsringen sen så det inte läcker.
Bensinen är flyktig och hittar ut för minsta lilla.

Kostnad: 1000:- beggad på skrot.
Då får du med: behållare, genomföring, gummitätning behållare, ja hela rasket.
Mr Bäck
Tor 05 mar 2009 17:20 Svara med citat
Då var det fixat, nya pumpen surrar så fint så, fick dock ge 250 spänn mer än Edge.
Nu kan gumman ut och åka igen.
Tack till er som bidragit med tips.
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Tor 05 mar 2009 18:12 Svara med citat
Edge+Mr.Bäck
grattis till en väl utförd reparation kanske mest tack var mr,Bäck, dessa inlägg tycker jag har ett stort läsvärt innehåll som många vi andra kan dra nytta av, men jag måste få säga att ibland är nivån mycket låg här på forumet då man tycker att frågeställaren kan få bättre uppgifter hos VAG direkt t.e.x vad kostar en service? En annan dålig sak på forumet är, att när några har engagerat sig av sin tid och svarat och det aldrig blir någon återkoppling till resultatet,då förmodligen felet blir löst, som track för hjälpen vore trevligt att få veta, precis som du Mr. Bäck nu gjorde,mycket trevligt!!!
mvh Uffe/bildock
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Fre 06 mar 2009 2:34 Svara med citat
Jag har samma typ av ljud från min bil precis när jag öppnar bilens förardörr, tänker också att det är en pump som drar igång för att göra en snabbare start som någon sa innan, dett ljud kommer också endast när bilen stått ett par timmar låst..

Grymt bra finess Regular Smiley!!

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!