Forum - Golf 1 (74-84) - Min första Golf!

dirtyswed
Golf 1 -83 Ort: Norge
Fre 06 feb 2009 19:29 Svara med citat
Tjenare folket!

Har som sagt skaffat mig min första Golf för ett litet tag sen, en mycket fin liten -83
Men det finns ju alltid något att göra på en äldre bil Smile
Tänkte bara fråga om några saker, om det är vanliga fel på Golfen som fler känner igen och om det är någon som kanske har någon lösning på det problemen jag har?!

• Förardörren hänger lite (har hunnit provat byta brickor men blev inte ett dugg bättre)
• Innerhandtaget på förardörren har lossnat (fästena i plåten är dåliga)
• Backlampan är glapp (trycker jag in spaken lite mer själv så lyser det men slutar så fort jag släpper)
• Kupefläken går lite ojämt (inte hunnit kört bilen under en varmare årstid om det nu kan va problemet)
• Kommer ut något svart varenda gång man startar bilen (Bild1) (Bild2)

Ifall det inte går göra något åt tex dörren, är det billigast att hitta en ny dörr på "bildelsbasen.se" och tyska ebay då eller?

Är riktigt tacksam för svar Very Happy
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Fre 06 feb 2009 22:16 Svara med citat
Svart?
säker på att det inte är vatten? kondens i avgassytemet.
å andra sidan verkar det vara rätt mycket..

ang handtaget så var det samma skit i min gamla etta.
att förardörren hänger beror troligen på dåliga gångjärn. dörren har nog öppnats några tusen gånger under sitt liv Razz

mk2 vr6
dirtyswed
Lör 07 feb 2009 0:58 Svara med citat
Jo brorsan sa att det kunde va det men det är ju lixom vid varje start och mycket varje gång.

Hur gjorde du med handtaget då?

Jo den har ju det Smile
Jag funderar på att köpa en ny dörr på skroten eller nått eftersom den hänger oxå.
Svåra är väl att hitta en dörr på någon skrot som har samma färg som sin egen eftersom dom har förmodligen blivit olika blekt under sina liv.

Ifall man skulle köpa en helt ny dörr, kan dom lacka den exakt samma färg som bilen då?
Fast det lär väl kosta lika mycket som bilen skulle jag tro, hehe Very Happy

Någon som vet vad det kan kosta att lacka en ny dörr?
Lidodido
Golf 1 GTi -83 Ort: Lycksele
Lör 07 feb 2009 12:12 Svara med citat
Har den originallack ska du väl kunna få fram färgkoden för att lacka dörr, men tycker ju man borde kunna laga gångjärnen på något sätt.

Handtaget som händer hade jag också problem med. Pluggarna man trycker in i plåten för att sedan dra en skruv i finns på VW att köpa, samma som till Golf 2 är det. Eller ja, de fanns då förra året på vårkanten så hör dig för där.

Ett tips med det är att man ofta har dragit så hårt i dörren att pluggarna har böjt ut plåten lite, och då kommer dom bara släppa igen och igen och igen. Ta någon körnare eller något liknande och lägg emot där det buktar ut i plåten och slå in. Kan vara svårt att ha något som är plant därunder då plåten bara flexar men en körnare som är lite spetsig går det bra med. Blir kanske inte så fina märken men handtaget håller sig på plats Smile Går även dra lite isoleringsband eller tejp eller något runt pluggen för att göra den lite tjockare, kilar väl fast ännu bättre då.

Backlampan har du en givare i växellådan för som kan vara utsliten. Har bara tagit loss den på min GTi och då var den jävlig att få loss, men då var det en helt annan givare på grund av bränsleförbrukningsmätaren som går in på 5:ans växel. Till standardgolf finns den att köpa på VW, kostar inte så mycket. Skulle tro det är felet.

Kupéfläkten är också ett mörker, bökig att få ut och så, men du kanske kan komma åt själva dosan med motstånd, kan ju vara där det inte är helt 100%.
dirtyswed
Lör 07 feb 2009 13:38 Svara med citat
Tack för svaret man Smile

Jag får väl kolla mer på det där med gångjärnen när jag flyttat hem igen så jag har tillgång till varm garage, även resten av felen.
Mina bultar till vänster bakdäck tar ju i en del av bromsen så jag har ju varit ute och försökt pilla lite med det men det är ju så sjuukt kallt så man blir ju bara ännu mer förbannad att det aldrig kan gå bra Brick wall
Och felet med bultarna är bara sjukt mystiskt Think

Får jag till det där med att dörren hänger så får jag väl prova att slå till plåten rak igen och köpa nya pluggar till handtaget, blir ju billigare än att köpa nytt Smile
Måste ifs hitta ett nytt handtag eftersom jag moddade om det lite för jag tänkte dra fast skiten med två mollys Wink men tänkte aldrig så långt den gången att då kan jag ju inte öppna dörrsidan utan att man måste borra upp mollysarna i handtaget d'oh! hehe
Var ju inte säkert på att det skulle funka dock Smile

Flyttar hem igen om 3 veckor så då är det lättare att hålla på med bilen som sagt så då ska jag försöka fixa alla dessa fel.

Men är det ingen som vet varför den spottar ut så mycket kondens?! varje gång man startar den?
Jag kör ju dock inte så ofta med den just nu om det är därför, men fortfarande, varför så mycket?
Ni har ju bilder i första inlägget Smile

Tack igen för svaret Lidodido Smile
dirtyswed
Tor 26 feb 2009 22:13 Svara med citat
Hej igen!

Har börjat kört bilen igen efter haft problem med en broms bak.
Bilen gick även dåligt så jag bytte tändstift och då starta den ju typ innan man vred om nyckeln.
Men efter en vecka så gick den dåligt igen, kollade tändstiften och då va dom redan helt svart.
Bilen bara gick sämre och sämre.
Den orkade inte ens hålla igång på tomgången.

Så jag tog och gjorde ett oljebyte (helt svart) och filter, körde även i ett rensningsmedel innan jag bytte, och en till sak efter jag fyllt på ny olja för att få bättre smörjning osv.

Torkade även av tändstiften så gått det gick innan jag hällde i ny olja, och bilen gick ju som en klocka.

Sedan dess har jag inte kört bilen när den varit varm, för jag har 5 min till jobbet med bil sen jobbar jag 12 timmars dagar i 2 veckor nu så jag orkar aldrig ut och köra en bit tills den blir varm.

Till problemet

Den rycker och håller på när man kör den kall, och idag kändes det som den även va mer trög som när man tryckte på gasen, händer ju knappt något.
Kan den hålla på lite så när den är kall eller? Confused (tänkte mest för att det är en gammal bil med manuell choke)
Eller kan tändstiften ha blivit skadad av alla skit innan jag bytte olja så den inte tänder riktigt?
Tomgången är fortfarande dålig när den är kall, måste ta en tur i helgen efter jobbet och se om det blir någn skillnad med ryckningarna och tomgången.

Inte förklarat så bra men kanske någon som har en aning om vad som gör att bilen rycker osv ändå.
Gick ju dock bra när den va varm, iaf den gången Confused

Önskar man kunde mer om bilar så man slapp fråga så mycket!

Hoppas det är någon som orkar läsa all skit man skrivit och kanske har nå svar?!
dirtyswed
Fre 13 mar 2009 10:29 Svara med citat
Hej!

Jag har en pump (vakumpump?) som sitter utan slangar på min motor.
Man ser ju att det suttit slangar där förut så jag undrar varför ägaren innan har tagit bort dom!?

Behövs inte pumpen?
Och vart ska slangarna från pumpen egentligen gå?

Mvh Dirty

Bild
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Fre 13 mar 2009 13:33 Svara med citat
Det är orginal brändslepump.

Så slang från tanken till pumpen och sedan från pumpen till förgasaren.

Inte aktiv längre.
dirtyswed
Fre 13 mar 2009 19:35 Svara med citat
Okej, tack så mycket för svar! Smile