Forum - Golf 4 (98-04) - Lysande Motorstyrningslampa på Golf IV:a, -03:a

Nilsson
Golf 4 1,6 -03 Ort: Upplands-Bro
Tis 03 feb 2009 10:22 Svara med citat
Lampan tändes ibland för att sedan lysa konstant. Inga anmärkningar vid besiktning och bilen går hur bra som helst! Felsökning på verkstad – tempgivaren byttes. Efter 2 månader började lampan lysa igen. Verkstan’ släckte lampan utan annan åtgärd, började lysa när jag kom 50 m från verkstan’. In igen – dom säger att det är lambdasonden. Nu har vi själva bytt båda två – den bakre är från ”Biltema”, den främre med högsta klassning från välrenommerad reservdelsfirma för begagnat. Lampan lyser fortfarande. Bilen är nyservad! Kan det bara vara så att lampan måste släckas aktivt?! d'oh!

Den ska säljas!
aantie
Golf 4 2.0 Ort: Ockelbo
Tis 03 feb 2009 11:33 Svara med citat
Vad jag har förstått så om lampan en gång har tänts så är den tänd ända till man släcker den igen. oavsett om man har fixat "felet".

Minst en VW är givet
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Ons 04 feb 2009 22:27 Svara med citat
Kolla vad du får för felkod först.
Sen skrev du att ena lamba sonden är från biltema då betyder det att kablarna är skarvade till orginal kontaktstycket.
Kolla upp skarvarna också så att dom är fria från oxid.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
nypa
Golf 4 1,6 -02 Ort: Partille
Tis 10 mar 2009 17:12 Svara med citat
Nilsson skrev:
Lampan tändes ibland för att sedan lysa konstant. Inga anmärkningar vid besiktning och bilen går hur bra som helst! Felsökning på verkstad – tempgivaren byttes. Efter 2 månader började lampan lysa igen. Verkstan’ släckte lampan utan annan åtgärd, började lysa när jag kom 50 m från verkstan’. In igen – dom säger att det är lambdasonden. Nu har vi själva bytt båda två – den bakre är från ”Biltema”, den främre med högsta klassning från välrenommerad reservdelsfirma för begagnat. Lampan lyser fortfarande. Bilen är nyservad! Kan det bara vara så att lampan måste släckas aktivt?! d'oh!

har problemet löst sig för dig?

Weckis
Golf 4 -02 Ort: Skövde
Ons 11 mar 2009 9:11 Svara med citat
Har du ev ett öppet luftfilter på???

Weckis MK4 Golf CopyCat säljes till förmån för ett nytt project....
http://vwgolf.se/viewtopic.php?t=11180
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Ons 11 mar 2009 12:08 Svara med citat
Många som haft problem med biltema lambdasonder. De håller bara några mån.

Inte aktiv längre.
nypa
Ons 11 mar 2009 14:17 Svara med citat
Kan också vara så att lamban som sitter efter katten är av platinum typ, alltså har 5 kablar i kontakten, den som biltema säljer har bara 4. Det kan vara därför som motorfelslampan börjar lysa direkt, för den "tror" att lambdan är felaktig

Mirre
Golf 4 R32 - 03 Ort: Värnamo
Fre 13 mar 2009 16:10 Svara med citat
Tror att jag har samma typ av problem skulle vara tacksam om du skriver hur du har löst de om du nu har gjort de??
nypa
Fre 13 mar 2009 17:20 Svara med citat
Vet du var du har för felkoder?

Mirre
Lör 14 mar 2009 9:30 Svara med citat
Japp har gjort ett test med en felkodsläsare
som min kompis hade hemma, då fick ja upp 2 felkoder, som lyder :

P 0018 Generic
Cam/crankshaft pos
corvelation sensor A - Bank 2

P 0016 Generic
Cam/crankshaft pos
corvelation sensor A - Bank 1

Vid samma tillfälle släckte vi lampan men den tändes efter ett par timmar igen, de som är skummt är att den inte tänds varje gång jag har igång bilen, utan bara ibland.??
nypa
Lör 14 mar 2009 13:21 Svara med citat
Hur uppför den sig? går den ojämnt? misständer? ingen "power" när man växlar ner och försöker göra omkörningar?

Mirre
Lör 14 mar 2009 15:04 Svara med citat
Jag har haft den avställd under vintern men indikatorlampan hade jag problem med även innan jag ställde av den och då gick bilen hur bra som helst inga konstigheter alls, förutom att lampan tändes då och då.
Nu när jag startar upp den 1 gång i veckan så verkar den fungera bra när den väl har blivit varm men den har ju lite upp o ner tomgång tills den blir varm men skulle tro att de är normalt. Säger dig felkoderna något eller??
nypa
Lör 14 mar 2009 15:23 Svara med citat
FYI, jag är ingen VAG mek, enbart amatör, dock så säger mig felkoderna att något kan vara fel i inställning på kamaxlarna, efter sökning på google.

Bytt kamrem nyligen? Det kan vara som så att kamaxelsensorn är påväg att gå sönder eller är sönder eller att kamremmen sitter en en kugge fel, jag skulle rekommendera att ta bilen till en vag verkstad och be de göra en avläsning av felkoden och se vad de har för tips på vad som är trasigt.

Mirre
Lör 14 mar 2009 15:31 Svara med citat
Som jag vet så ska de vara kedja på den de är en golf r32 - 03:a o de sitter en v6:a o då kan jag utesluta kamremen. men jag har oxo en stark känsla av att de kan va nån sensor eller givare av nått slag men man tycker att de borde märkas på gången i så fall, men den går klockrent. läser här att folk misstänker lambda sonden kan de vara nått o kolla upp?
nypa
Lör 14 mar 2009 17:42 Svara med citat
Sorry, blandar ihop lite med rem och kedja... Smile

en felaktig lambda bör ge en annan felkod än den du utläst ur databoxen,
men båda felkoderna börjar med P som är grupperingen för Powertrain (motor & växellåda) då det gäller den delen av bilen.

Vet du om bilen drar mer bränsle än normalt? För det är också ett tecken på att lambdan är trasig.

Mirre
Lör 14 mar 2009 17:56 Svara med citat
Oki då är jag med. Nej jag tycker inte den dricker mer än vanligt. Men nu när jag har spenderat en hel dag åt att läsa olika forum m.m så börjar jag bli ganska säker på att det är kamaxelgivaren som är problemet. ska någ ta o kolla så det inte är nått glapp eller smuts, men då undrar jag om du vet vart den sitter (kamaxelgivaren) eller om du har någon bra bild? Och så undrar jag om du använder något speciellt program till att läsa av felkoder eller googlar du bara?
nypa
Lör 14 mar 2009 18:24 Svara med citat
Njae, jag vet inte just nu vart kamaxelgivaren sitter, men kan kolla min Haynes rep bok för Golf IV när jag kommer hem och se vart den sitter....

Jag använder en universal felkodsläsare (http://www.autotec-direct.com/u480-eobd-can-bus-protocol-fault-code-s canner-reader-238-p.asp , är den sort jag har) dock har jag märkt att den inte är så bra på vissa saker i min bil såsom airbag reset m.m

Men folket på vw.gtiklubben.nu använder sig av VAG-COM för avläsning av felkoder samt aktivering av olika extratillbehör.

VAG-COM säljs av Svenska VAG-COM, så jag har funderat ett tag om man inte skulle skaffa sig en sån. Då min scanner inte har riktig förklaring till vad det är som är trasigt utan mer vad koden betyder.

Jag återkommer med info om givaren

Mirre
Lör 14 mar 2009 18:35 Svara med citat
Okej då vet jag de. Jag väntar o hoppas på att du hittar nått i boken, borde köpa mig en sån bok Smile tack för all hjälp!!
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Sön 15 mar 2009 12:23 Svara med citat
Om bilen lägger upp fel på kamaxelgivarna på en r32:a så är det nästan en regel att kedjen har töjt sig för mycket.. ett vanligt fel tyvärr, "bara" att riva ner lådan och åtgärda tyvärr, har den gått över 9000mil? Confused kan ju givetvis inte lova att det är så, men det är mitt skott i mörkret.
MVH En VAG mek
Mirre
Sön 15 mar 2009 13:15 Svara med citat
Ojojoj de blir inte billgt om de nu är så, japp den har gått 14500, vad finns de för symptom på att kedijan är för töjd?? skrammel??
nypa
Sön 15 mar 2009 17:37 Svara med citat
Mirre,, tyvärr så har jag ingen bild på detta, min Haynes manual täcker bara 1.4, 1.6, 1.8 samt 2.0 i Bora & Golf IV

pinnen666
Sön 15 mar 2009 17:59 Svara med citat
Lite skrammel kan man höra men vanligast är det lampan som tänds först och lägger upp detta fel.. 14500mil är rätt så länge ändå på en r32:a, är riktigt surt att det inte fungerar bättre med kedjan på bilar, hade varit smidigare och enklare om det hade varit rem istället.. alla dessa vr6:or har tyvärr problem med att kedjan lr styrskenorna framförallt slits ner för fort, även saab har ju detta bekymmer vet jag, audis v6:or har bekymmer med havererande spännare på vissa tidigare a6:or och säkerligen så har andra bilmärken bekymmer med detta oxå..

Om dom ändå hade varit så smidiga och laggt kedjedrivningen så man kommer åt den istället så hade man väl kunnat acceptera detta, men både audi och vw har ju lagt den mellan lådan och motorn istället för andra sidan som är lätt att komma åt att jobba med... ta ner lådan på en r32 är inte kul, audis quattro är faktiskt smidigare då motorn är längsmonterad.

Och om det är billigt? njaee kan man knappast påstå, kan du meka själv och har en lyft så kommer du undan med några tusen, lämna in den hos oss vågar jag inte spekulera i då det är så lång arbetstid att göra det, och timdebiteringen är väl inte direkt billig på någon verkstad igentligen. du får ringa runt och fråga, glöm inte ta ett par djupa andetag innan bara och ha en stol i närheten Crying or Very sad

Är så surt att allt med bilar ska kosta så förbannat mycket, ibland så ifrågasätter man sitt bästa intresse

ett tips är med att om det nu är kedjan och du lämnar bort den så se till att det är någon seriös som gör det har hört från flera att en del svartmekar bara nitar dit en ny kedja, drar runt motorn med den och sen nitar ihop den nya kedjan, vipps så har du en ny kedja monterad som är kortare och felet är raderat och lampan lyser inte på 1000 mil iallafall, lätt surt om styrskenorna havererar helt och kedjan går åt pipan och få svartmeken att ta hand om nåt som har fungerat perfekt i 1000mil....... Thumbs down nä såna borde man ta och göra så här med Brick wall
Mirre
Mån 16 mar 2009 8:25 Svara med citat
Ok nu har jag nått att gå på i alla fall. Ett STORT tack till er alla som har hjälpt till mig speciellt till nypa & pinnen666. jag skrver igen om jag skulle behöva få svar på nått mer Smile eller när felet är fixat, så kan fler ha nytta av de, antar att ja varken är den första eller sissta med det här problemet, tyvärr..
pinnen666
Tis 17 mar 2009 22:09 Svara med citat
Tyvärr så är du nog inte den siste, hade inne en r32:a idag (gen5) på jobbet och bytte olja i dsg:n + haldex och övrig service, inget fel på den kedjan eller något annat men fan vad goa dessa bilar är, var rädd om din, skulle själv vilja ha en men tyvärr så har man småbarn och då kan det kvitta om man inte får använda bilen, lycka till nu och ge inte upp hoppet vad det nu än är.
Mirre
Ons 01 apr 2009 15:10 Svara med citat
Nu har jag haft bilen inne på service och har fått reda på att kedjan förmodligen är lite töjd och att 3&5:ans tändspole är sönder.. Då undrar jag om någon vet vad de kostar att göra ett kedjibyte? och hur farligt är det att köra bilen?, för den går ju som den ska.