Forum - Golf 4 (98-04) - Ska M-testa en golf, tips på saker...

SisTer
Golf 4 2.0 Variant -00 Ort: Umeå
Sön 03 maj 2009 23:16 Svara med citat
Hallojs Regular Smiley

Jag är förhoppningsvis snart en golf variant 2.0 ägare (2000 årsmodell), bilen ska M-testas innan köpet genomförs eftersom jag vill vara på den säkra sidan, MEN, jag är en nybörjare när det gäller bilar (vad som är "allvarliga" : dvs dyra och svårfixade och enklare samt väldigt vanliga fel som man ofta stöter på.
Nu till saken, eftersom bilen ska M-testas så antar jag att jag kommer få information om en del saker som är galet, finns det något speciellt som man absolut ska se upp med eller något som är väldigt vanligt och kanske inte så dyrt eller omfattande att fixa? Något som är värt att ha i åtanke? Regular Smiley

Alla tips och idéer är välkomna Regular Smiley

/ H
Mortalis
Golf 4 -00 Ort: Göteborg
Mån 04 maj 2009 13:43 Svara med citat
Säg vad du får för fel först,om du får några (jag har aldrig haft några på min Razz) så får man väl ta ställning till de sen istället
nypa
Golf 4 1,6 -02 Ort: Partille
Mån 04 maj 2009 16:19 Svara med citat
Något som är vanligt är att bakbromsarna kan ha en tendens att slita ut klossorna fortare än fram, då handbromsen är kopplad med wire till bromsoket, detta gör då att klossarna kan ha en tendens att pressa klossen mot bromsskivan hela tiden, men är lätt åtgärdat vid byte av kloss eller däck.

Vanligt är också att avgasfästena lätt rostar sönder. Jag har svetsat mina fästen 2 gånger och har redan bytt ut hela mitt avgassystem från efter grenröret till bakom katten då både katten gått sönder pga det trasiga fästet.

Men som sagt, lägg ut testprotokollet som Motormännen skickar med dig. Då har du svart på vitt vad som inte är bra med bilen.

Ålle
Ingen VW Ort: Malmö
Mån 04 maj 2009 17:24 Svara med citat
Nu hänger jag inte rikigt med Confused

nypa. Hur menar du att det e lätt åtgärdat vid byte av kloss eller däck? bara för man byter typ däck så fixas väl inte felet??
nypa
Golf 4 1,6 -02 Ort: Partille
Mån 04 maj 2009 17:29 Svara med citat
Ålle skrev:
Nu hänger jag inte rikigt med Confused

nypa. Hur menar du att det e lätt åtgärdat vid byte av kloss eller däck? bara för man byter typ däck så fixas väl inte felet??

Nä men när man väl ska byta kloss alternativt däck så kan man lätt åtgärda det när man ändå har det nerplockat, då det inte är någon speciellt avancerat som behövs göras. Enbart slipa lite på fästetet som oket sitter emot, där brukar det samlas sand/grus/skit och det gör att oket inte kan röra sig helt fritt, därav så slits klossarna lite fortare alternativt om man behöver smörja upp viren som kanske löper för tungt. Dock så ska man tänka på att de bakbromsok som har parkeringsbroms på samma, måste man skruva in kolven i bromsoket, det går inte att pressa in det som på gamla bromsok där parkeringsbromsen är på trumma.

Ålle
Ingen VW Ort: Malmö
Tis 05 maj 2009 12:34 Svara med citat
Tack Nypa. Nu förstår jag precis Smile
Krille_S
VW Caddy 2K TDI -05 Ort: Gnesta
Tis 05 maj 2009 12:54 Svara med citat
Säg åt dom att ta bort plasten under motorn!

Min flickväns pappa hade sin volvo inne på m test och dom tog inte bort den.. men sen när han gjorde det.. såg han att turbon läckte...
SisTer
Ons 06 maj 2009 22:36 Svara med citat
Tack för era svar =D Kul att några tog sig tid att svara Regular Smiley

M-test gjort och jag är en nöjd golf Variant ägare! =D
Domen från M-testet löd såhär:

Koppling: Något högt dragläge samt vibbrationer vid friläge

Drivrem generator: Mindre sprickbildning

Länkarmar fram: Något sliten bussning: Bakre vänster och bakre höger nedre

Bromsverkan fram något ojämn (16%), dåliga däck och lite drag till höger (han som gjorde testet trodde allt hade ett samband med att däcken var dåliga)

Sen var det lite småsaker (som att bagagerumslampan inte fungerade.)
Allt som allt så tippade iallafall en mekaniker jag pratade med att det skulle kosta upp till 10 000kr att repa, sen har man väl en hyffsat fräsch bil hoppas jag Very Happy

Som tur var så lyfte de på plastkåpan på motorn, de verkar ha rätt bra koll på läget, jag vill iallafall tro det =D
Krille_S
VW Caddy 2K TDI -05 Ort: Gnesta
Ons 06 maj 2009 22:49 Svara med citat
Grattis till fina bilen Smile
SisTer
Ons 06 maj 2009 22:50 Svara med citat
Hihi, tack tack =D