Forum - Golf 4 (98-04) - Dåligt batteri? ne något annat !

Harada
Golf 4 GTI -00 Ort: Lidköping
Tis 31 mar 2009 0:30 Svara med citat
Tjena tyckte mitt batteri alltid var så trött förra året så ja la upp min då tjocka plånbok och köpte de värsta batteriet ja kunde hitta. ett tudor maxxima kosta cirka 2500:- mins inte exakt de skulle vara ett av de grymmast...

men F-N va händer.. får bilen stå några dagar uppemot en vecka så är de totalt slut... de klickar bara man öppnar dörren. jag har provat och underhålls laddat de väldigt länge med riktig c-tech laddare men de hjälper inte.. utan får bilen stå några dagar utan laddaren på så är de sten dött.. har cargard larm eller va de heter med fjärr utöver all annan utrustning. har ingen aning vad som drar ur batteriet?

någon som ha några idér?
när jag använder bilen någon gång om dagen så funkar de skit bra.. Think
Jimb0
Golf 4 1,8 -99 Ort: Umeå
Tis 31 mar 2009 7:11 Svara med citat
Det är ju svårt att säga vad det kan vara men om jag va du så skulle jag kolla hur mycket ström bilen drar när den är avstängd drar den mycket så är det bara att börja dra ur säkring för säkring för att ta reda på vad som drar ström.
aantie
Golf 4 2.0 Ort: Ockelbo
Tis 31 mar 2009 18:57 Svara med citat
Hejsan. har också ett cargard larm. min bil brukar inte ladda ur sig. har det jämt varit så eller har det kommit upp nu efter?

Minst en VW är givet
Harada
Tis 31 mar 2009 21:29 Svara med citat
Tjena de har varit så jämt.. mitt gamla batteri var bra men jag köpte nytt för och se fall de blev skillnad.. så de har varit hela tiden.. ska prova de där med säkringarna och se, tack för tipset Very Happy
aantie
Tis 31 mar 2009 21:32 Svara med citat
Okej. låter som att någon kan typ ha kopplat något fel. har du ett slutsteg? i sånnafall, kolla så att det är rätt kopplat. om det är det eller du inte har ett slutsteg. gör som åvanstående sa att dra ut säkring för säkrning och kolla vad det är som suger ur ditt batteri Wink
Harada
Tis 31 mar 2009 22:54 Svara med citat
Ja har steg men de är rätt kopplat har kopplat ljud i massor med olika bilar men aldrig varit något problem.. men ja ska faktiskt prova att koppla bort.. även den bäste kan ha fel Wink
Ålle
Ingen VW Ort: Malmö
Ons 01 apr 2009 10:05 Svara med citat
Hur mäter man vad som drar ström? alltså hur går man till väga? vart mäter man? använder man voltmeter eller multimeter eller???
aantie
Ons 01 apr 2009 22:07 Svara med citat
Ålle skrev:
Hur mäter man vad som drar ström? alltså hur går man till väga? vart mäter man? använder man voltmeter eller multimeter eller???

Du lär nog ha en multimeter av de alternativen du prata om. men jag skulle använda en tångamperemeter (Är som en klämma som du sätter över kabeln och som mäter strömmen Laughing)då man inte behöver koppla bort nå kablar eller något. du ansluter tångamperemetern och kollar hur stor ström det går igenom kablarna. och därefter drar du ut säkring för säkring och kollar när strömmen minskar. när du hittat var den minskar som mest så kollar du upp vad felkällan kan vara. därefter så återgärdar felet på något sätt och bilen ska funka Wink

Harada skrev:
Ja har steg men de är rätt kopplat har kopplat ljud i massor med olika bilar men aldrig varit något problem.. men ja ska faktiskt prova att koppla bort.. även den bäste kan ha fel Wink
Ja du. var inte allt för säker. alla gör vi tabbar. Även yrkesmänn kan göra fel Wink men om du gjort det förr så tvivlar jag på det. men kan vara så att steget ligger och drar ändå. kan även vara så att det är dålig jordpunkt någon stans som spökar. ska bli roligt å höra om du hittar något fel Whistle
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Ons 01 apr 2009 23:10 Svara med citat
Det man också kan göra är att ta loss batteripol och koppla multimetern emellan och se vad du får för värde när allt är avstängt.
Får du 0,0 nånting så är det OK, eftersom larmet ligger och drar aningens lite. Dra inga förhastade slutsatser bara eftersom det är fördröjning på innerbelysningen. Razz

Skall kolla på min också då jag misstänker nån typ av elförbrukning... dock sporadisk sådan. Ena gången har batteriet tömts på 1-2 dygn, nu stog bilen i 4 dygn utan att ha problem att starta.

Elfel är skumma! Sad

Skall bli intressant att se vad du komemr fram till, kan ju ha nåt liknande även jag.
Måste fixa nytt batteri/säkring till min multimeter. Razz
Harada
Ons 22 apr 2009 23:03 Svara med citat
Problemen fortsätter...

allt som är urkopplat: steg/bas, sterio alla lampor (bagage, handsfack, sido dörrar m.m) allt jag har pillat på i fronten tex tutorna osv....

polaren kolla mitt maxxima batteri och de var bra och laddningen ligger på 14,3 så de är bra...

bilen står nu låst med nyckel utan carguard larmet..

inga framsteg än...
Edge
Ons 22 apr 2009 23:36 Svara med citat
Fan va surt! Sad
Med allt detta urkopplat, om du kopplar in en multimeter emellan, kan du läsa av strömförbrukningen då?
När innerbelysningen slocknat borde den vara försumbar = larmdiod + klocka typ.
Harada
Tor 23 apr 2009 8:00 Svara med citat
Innerbelysningen är av på heltid och larmet är ju inte inkopplat så de borde inte va något som drar alls...

va mäter du? ampeer eller volt ?
Jimb0
Tor 23 apr 2009 15:43 Svara med citat
Du ska mäta strömen (ampere)

Hur har du gått till väga när du felsökt?
Jag skulle tagit en tongamperemätare och satt på pluspolen på batteriet och sen börja koppla lös typ sterion och se om du fått bort tjuvströmen om det inte hjälpte så tar man nästa sak typ larmet och kollar om det blivit bättre och så vidare.
Typ 0.3A (rätta mig gärna om jag har fel!) borde den dra om allt är normalt.
Hur snabbt laddar den ur batteriet?
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Tor 23 apr 2009 19:27 Svara med citat
30mA är max tillåtna förbrukning i viloläge, och det innebär att alla dörrar är stängda/låsta och alla förbrukare avstängda och ca 20-30min väntetid.
Harada
Tor 23 apr 2009 23:20 Svara med citat
Tjena alla.. ja har bara plockat ur allt elektiskt som går, bilen är som ett rullande chassi (känns de som).

Ja ladda batteriet riktigt max full laddat.. tudor maxxima batteri... kl 12.00 på dagen och på morgonen efter vid 7.45 hade ja ca 10volt istället för 12,5-13volt eller va de var...
(+ att ja körde med bilen emellan)

lampor,larm,sterio,bas m.m är de inget fel på
men de är ur kopplat/bortkopplat ändå för
säkerhetens skull

batteriet är nytt och testat.. laddningen är på 14,3volt så den laddar max...
Jimb0
Fre 24 apr 2009 7:37 Svara med citat
Det kan ju vara så att generatorn är dålig skulle vara intressant att veta om den tar nå tjuvström om den bara fick stå stilla.
aantie
Lör 25 apr 2009 10:09 Svara med citat
Har du kollat så att det ordentligt jordat?

Minst en VW är givet
Harada
Tis 05 maj 2009 22:30 Svara med citat
Tjena nu jev..ar

efter många veckor små pill när tid har funnits har jag hittat problemet.

helt sjukt så var problemet mitt nya maxxima battri som fick för sig att inte hålla ström längre..

trotts en massa mätningar, special tester med batteri maskiner så är de batteriet som är kasst.

ja satte tillbaka orginal batteriet och har inte haft ett enda problem sen dess ...

mitt ny köpta maxxima batteri för en massa pengar tappade cirka 0.01volt varannan secund. från de att de var ny laddat stog mitt på golvet i garaget så fortsatte de tappa ström (volt) utan strömförbrukare! tills de var tomt el. ca 10volt.

Kvalite Very Happy
Edge
Ons 06 maj 2009 9:34 Svara med citat
Oj!.. fan va illa! Gött att du hittade felet iaf. Wink
Nytt på garantin nu då?
Harada
Tor 07 maj 2009 23:07 Svara med citat
Japp tror de kommer imorn Smile
Edge
Fre 08 maj 2009 13:10 Svara med citat
Det var ju gött det! Wink
Satte mitt batteri på rekond i ett dygn, men det är ju ett traditionellt batteri. Får la se om det hjälper mig. Wink