nitr2ox
Donator 175
Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm |
| Tor 22 maj 2008 0:47 |
|
Att vara eller inte vara det är frågan...
Ska man satsa på ett öppet luftfilter av bra kvalité eller ska man bara köpa nåt lite roligare och stoppa i den så fina luftburken?
Vad vinner jag på att ha ett bra öppet filter mot ett bra filter som sitter i burken?
Vad förlorar jag på att ha: läs ovan
Vad ska man i så fall köpa? Pris är inte viktigt så länge det finns argument för att betala mer.
Bilen är en Golf GTI 1.8T -01
Tacksam för svar!
|
|
monti garbi
Golf 3 Ort: Stockholm |
| Tor 22 maj 2008 2:47 |
|
Du vinner/förlorar inget...
Lite mer snark i insugsljudet med öppet bara..
Köp ett som inte är inoljat, oljan är en duktig lmm-dödare.
Senast ändrad Tor 22 maj 2008 17:41, ändrad totalt 1 gång
|
|
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum |
| Tor 22 maj 2008 8:02 |
|
Det du vinner på att ha öppet filter är väl ljudet om inte annat.
Jag har öppet filter, och har kört med det sedan i mars förra året, funkar hur bra som helst. Det är inget billighets filter som sitter där visserligen.
Många snackar om mer effekt pga öppet filter, men det tror jag inte riktigt på. Se bara till att skärma av så att filtret får kall luft.
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Tor 22 maj 2008 16:26 |
|
Inget effekt alls.
Som Monti sa "Snark" ljud när den suger in luften.
Inte värt att spendera dina pengar på filter alt Alu rör..
I värsta fall kan du sabba LMM, eller suga in massa onödig skit i motorn..
Köp inte, mitt råd!
Mvh
|
|
Bobo
Golf 6 R -10 Ort: Uppsala |
| Fre 23 maj 2008 3:13 |
|
Provade en kort stund sedan rök LMM:en, den är nu bytt och orginalfilter på igen skulle också undvika det
|
|
krille|vw
Golf 4 R32 -03 Ort: Västerås |
| Fre 23 maj 2008 7:08 |
|
Jag kör med öppet och det funkar helt ok.. VWhat else?
Kör: Golf Mk2 tyskstuk & BMW 525ia
|
|
loudness
Ingen VW Ort: Mölndal |
|
Bobo
Golf 6 R -10 Ort: Uppsala |
| Fre 23 maj 2008 14:42 |
|
| Var en person på GTI klubben som sa till mig att orginal luftboxen skulle klara upp till 400hk... vet ej om detta kanstämma
|
|
Cretzky
Ingen VW Ort: Uppsala |
| Mån 26 maj 2008 19:24 |
|
| Du får lite råre ljud samt att man hör dumpen lite mer. Men eftersom 1,8t har bosch's skit lmm så kan det även gå sönder (har hänt mig). Men om du ska köpa ett filter, köp en riktig satts där du antingen drar ner filtret mot fronspoilern eller att du har en bra avskärmare. Försök även att skaffa ett krökt rör mellan lmm och filtret, dett minimerar risken att skit fastnar i lmm.
|
|
MagArne
Donator 50
VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping |
|
nitr2ox
Donator 175
Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm |
| Tis 27 maj 2008 0:07 |
|
| Tack för alla reflektioner, låter som öppet filter mest är för att egot ska må bra och för att man ska få köpa massa saker för dyra pengar. Köpte mig idag ett K&N filter som är anpassat för original luftburken. Hoppas på lite mer luft till motorn om inte annat kanske dumpen låter liiite mer i alla fall. (Återigen mitt ego som vill må bra)
|
|
Gweilo
Golf 4 1.6 -99 Ort: Landskrona |
| Mån 28 jul 2008 21:33 |
|
Har luskat runt lite i olika forum och där snackas det en del om att borra i luftburken, endast för att få ett fräsigare ljud.
Vad säger ni om det? Bra eller anus?
|
|
mojoman
Golf 7 2,0TDI 4 motion Ort: Sigtuna |
| Mån 28 jul 2008 22:23 |
|
Vill man ha mer ljud ur insuget på bilen så är det bara och borra alt. såga hål i orginal burken. Sportfilter på en såpass liten motor o de små effekter man vill få ur spisen är det inte värt pengarna. Flaskhalsen i luftflödet sitter på flera ställen innan det kommer till motorn. Toppens luftkanaler, insuget, rören, LMM osv.
Ska man ha mer kräm gäller det och satsa på det största problemet först och beta av alla hinder. Men smakar det så kostar det. VW Golf MK7 2.0TDI 4 Motion 2018
|
|
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland |
| Mån 28 jul 2008 22:24 |
|
| Gweilo skrev: | Har luskat runt lite i olika forum och där snackas det en del om att borra i luftburken, endast för att få ett fräsigare ljud.
Vad säger ni om det? Bra eller anus? |
Ett enkelt sätt att få mer bröl är som du säger att borra i luftburken eller ta bort insugsröret som luftburken suger in sin luft i, vilket ofta är krokigt och utformat för viss ljuddämpning. Men detta leder förstås till att burken suger in varmluft ur motorrummet. Så om du ska borra, försök borra på den sidan av burken som är från motorn.
|
|
Gweilo
| Mån 28 jul 2008 22:33 |
|
| cheba skrev: | | Ett enkelt sätt att få mer bröl är som du säger att borra i luftburken eller ta bort insugsröret som luftburken suger in sin luft i, vilket ofta är krokigt och utformat för viss ljuddämpning. Men detta leder förstås till att burken suger in varmluft ur motorrummet. Så om du ska borra, försök borra på den sidan av burken som är från motorn. |
Mera kräm i bilen är jag absolut inte ute efter.. Just nu spinner den som en liten katt, det är ju inte helt fel heller. Men som sagt, lite mer bröl hade inte gjort nånting.
Sitter och funderar på om det är lönt att borra och hålla på eller man ska skita i det.
Kanske är en impulsgrej just nu, vad vet jag
OM jag nu skulle få för mig att borra, vilka nackdelar finns där? Är det någon här som
har gjort det på sin bil?
Den dagen man ångrar sig, är det lätt att få tag på en ny burk?
|
|
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland |
| Mån 28 jul 2008 22:49 |
|
| Nej mer kräm får du förstås inte, du kan få mindre om motorn tar varmluft men i praktiken tror jag inte du märker nån minskning. Så borra på om du vill, mk4 1.6 är ju väldigt vanliga så det borde inte vara något problem att hitta en ny burk på skroten sen.
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Tis 29 jul 2008 14:22 |
|
Luftfilter är väl som allt annat. Skall det fungera bra så kostar det. Ett billigt skräpfilter ger knappt mer ljud vad jag tycker och släpper genom mer skit än luft.
Visst ger det mer ljud men inte så mycket som man vill. på våran 1,8T variant sitter ett knfilter i boxen och man hör dumpen väl och motorn hörs knappt ändå med tretums system. Skall ju låta bakifrån. Inte under läppen.
|
|
mr v
Golf 3 VR6 Ort: Utomlands |
| Ons 30 jul 2008 19:19 |
|
En av anledningen till att det kan bli lite fel med o köpa öppet filter är att få tänker på att köpa Rätt filet.
Org.filtret ha en viss area där luften kan komma in. Denna kan man räkna ut genom att mäta alla "blad/flärpar" eller vad man ska kalla dem och lägga ihop resultaten.
Köper man ett öppet filter ska alla blad/flärpar motsvara samma area som org filtret eller va större.
Genom att vara medveten om detta så kan man konstatera att folk i många fall kör med underdimensionerade filter o omedvetet stryper luften till motorn en aning.
Läste/hörde detta av en kille som jobba me trimmning av motorer samt testat o köra en bil i bromsbänk med olika filter o mätt upp resultat.
Ja plockade ur mina rör ur filterboxen och märkte bättre acc på låga varv. Dock fick ja sämre acc på högre varv, samt sämre acc när man låg på 5an i 110km/h.
Så nu kör ja me rören tillbakastoppade som d va org.
|
|
Gweilo
|
3L1T
Golf 4 GTI -02 Ort: Hässleholm |
| Lör 02 aug 2008 18:44 |
|
| Bobo skrev: | | Var en person på GTI klubben som sa till mig att orginal luftboxen skulle klara upp till 400hk... vet ej om detta kanstämma |
Det stämmer. Det bästa man kan göra att att dra någon slang/rör från fronten och upp till boxen för att få kall go luft.
|
|
Xabet
Donator 25
Golf 4 1.8t GTi -00 Ort: Karlstad |
| Ons 25 mar 2009 17:19 |
|
| cheba skrev: | | Ett enkelt sätt att få mer bröl är som du säger att borra i luftburken eller ta bort insugsröret som luftburken suger in sin luft i, vilket ofta är krokigt och utformat för viss ljuddämpning. |
Ursäkta att jag lägger mig diskussionen med en helt annan fråga nu men ska detta insugsrör sitta där det är tomt på bilden?
Om ja: Då jag saknar jag det röret.
edit: Sorry för att jag drog upp en gammal tråd.. Volkswagen Golf IV GTi -00
|
|
3L1T
Golf 4 GTI -02 Ort: Hässleholm |
| Sön 29 mar 2009 0:21 |
|
| Ja där är det tänkt att ett plaströr ska sitta.
|
|
Xabet
Donator 25
| Sön 29 mar 2009 0:23 |
|
Det ante mig.. Jahapp, bara att traska iväg till skroten och leta. Tack för ditt svar. Volkswagen Golf IV GTi -00
|
|
n0b0dy_
Ingen VW Ort: Kristianstad |
| Mån 30 mar 2009 10:49 |
|
Jag har testat öppet luftfilter på VW 1.6 och 1.8 motorer. Och jag kan säga att det är bortkastade pengar.. Lite skillnad att ha ett öppet luftfilter på en 500hk supra och en 1.6 101hästars golf iv..
Om ni nu måste ha sportluftsfilter, köp då KN platta filter som passar direkt i luftburken. Den låter mer luft komma genom..
|
|
Riki
Golf 4 GTI -02 Ort: Borås |
| Mån 30 mar 2009 15:56 |
|
| Xabet skrev: | Ursäkta att jag lägger mig diskussionen med en helt annan fråga nu men ska detta insugsrör sitta där det är tomt på bilden?
Om ja: Då jag saknar jag det röret.
edit: Sorry för att jag drog upp en gammal tråd.. |
vart finns det där insugröret..kan inte se rikigt på bild
|
|
Xabet
Donator 25
| Mån 30 mar 2009 16:37 |
|
Du ser rätt, det sitter inget rör där Jag kanske formulerade min fråga lite dåligt när jag skrev.. Volkswagen Golf IV GTi -00
|
|
Riki
| Ons 01 apr 2009 17:59 |
|
| Men vart finns det där hålet i motorrummet da..
|
|
Xabet
Donator 25
| Ons 01 apr 2009 19:52 |
|
På sidan av luftfilterboxen. Volkswagen Golf IV GTi -00
|
|
Riki
| Tor 02 apr 2009 14:17 |
|
| Ok tackar
|
|
Weckis
Golf 4 -02 Ort: Skövde |
| Tor 02 apr 2009 14:50 |
|
Kör med Simota filter med carbonhus, snyggt kanske men ger absolut inte mer effekt.
Problemet med att montera ett öppet filter är att du får ett ökat luftflöde och ger oftast ett problem med att motorindikatorlampan i instrument panelen tänds. Detta pga att LMM känner av att något inte stämmer, eller att filtret släpper in små små dammkorn. Gå in till närmaste reklamverksad/sreentryckare och köp en bit av deras screenduk och montera före filtret. Eller närmaste mc handlare som har Twin Aire strumpa till filter som sitter på crosscyklar..Du slipper man detta fenomen med att lampan tänds.. Funkar fiiint på min.
Gå in till närmaste
|
|