Forum - Golf 1 (74-84) - Angående bromsar...

varre
Golf 1 LX -83 Ort: Helsingborg
Tis 14 apr 2009 0:04 Svara med citat
Hej alla kunniga!
Jag har en fråga angående skivbromsarna på främje hjulen. Det är så att själva bromsklossarna har börjat ligga mot och skaver (låter lite) på bromsskivorna. Det började efter att all bromsvätska runnit ut, har litet smärre läkage, och det är nog luft i hela systemet.

Vad ska jag göra?

Åka till verkstad och byta bromsskivor och belägg och be dem fixa luftningen?

Eller kan man göra något själv...

hoppas på tips

Varre
fred
Ingen VW Ort: Borlänge
Tis 14 apr 2009 12:14 Svara med citat
Har du läckage på bromsledningar så bör du först och främst inte köra alltför mycket med bilen.

Nummer ett är alltså att åtgärda läckaget, troligtivs ett avrostat bromsrör, en läckande hjulcylinder i bromstrumma eller en trasig bromsslang.

Är man ändå där och skruvar så plockar man isär bromsbeläggen och kollar skicket på skivor och belägg. Rengör och smörjer upp om skicket på dessa är okej.

När allt är åtgärdat så ska systemet luftas.

Har du inte skruvat mycket innan och speciellt inte med bromsar så tycker jag att du lämnar in den till en verkstad. Det är inte särskilt dyra reservdelar och bör inte bli alltför dyrt.
gti-linus
Golf 1 1.8 -86 Ort: Karlskrona
Tis 14 apr 2009 16:43 Svara med citat
Varre, det finns väl en del folk här på forumet från helsingborg som borde kunna hjälpa dig väl annars=)
så kan du ju säkert ge dom lite moneys för det isf=)
ha d
Berglund
Moderator Donator 50 Golf 1 ,MK3 VR6, Cab MK1 Ort: Stockholm
Tis 14 apr 2009 21:03 Svara med citat
Man bör vara 2 för en "hemmaluftning" eller man måste nästan det.

Förmodligen kör du bara på en krets till bromsarna vilket inte är så smart. Så bilen ska nog vila tills det blir åtgärdat. Går den andra kretsen oxå har du inga bromsar alls.

Bild