Forum - Golf 4 (98-04) - Hjälp

Tob1as89
Golf 4 V5 -99 Ort: Mariestad
Mån 13 apr 2009 12:40 Svara med citat
Tjenare... jag har en Golf IV V5 -99 och i fredags kväll så drog tempmätaren upp till 110 grader och temp lampan börja pipa så jag drog och ställde bilen och lät den kyla ner sig och kolla så att det fanns vatten o det fanns det den var enda upp till max i behållaren... sen efter en halv timme, timme eller något så startade jag igen o kolla så att den inte drog upp i temp igen och det gjorde den inte... och den har inte gjort det någon gång efter det heller kan det vara vatten pumpen som håller på o ge sig eller vad kan det vara?

MVH Tobbe
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Mån 13 apr 2009 14:09 Svara med citat
Det här fenomenet skulle jag tro till 95% är att vattenpumpen är på gång, när är kamremmen bytt? då man byter rem så byter man även pumpen, som jag har talat om i inlägget före det här att impellern är av plast driven på en axel i pumpen och av värme och ålder försämras fastsättningen av impellern då den förmodligen vidgas lite och axeln snurrar fortare än impellern eller skovelhjulet som man också säger, kolla när kamremmen byttes och dra slutsatsen av det samt förbered dig på att pumpen kommer att paja med det snaraste, på min gick skovelhjulet s¨önder i två halvor så din egen slutsats torde vara den direkta orsaken
mvh Uffe/bildock
Tob1as89
Golf 4 V5 -99 Ort: Mariestad
Mån 13 apr 2009 16:06 Svara med citat
Okay.. men bilen har gått 85000 km och har inte bytt kuggrem än... någon som vet när man ska byta den??

MVH Tobbe
nitr2ox
Donator 175 Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm
Mån 13 apr 2009 16:41 Svara med citat
Har inte V5 kedja?? eller har jag fel?

Sen så är det väldigt bra om man skriver lite mer än "hjälp" som trådrubrik

Rekondare hos Wellkept i Kista

www.wellkept.se
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Mån 13 apr 2009 19:28 Svara med citat
För två rubriker sedan har vi behandlat kuggremsbyte ganska ingående, gå tillbaka och titta på tidigare rubriker så kanske vi slipper repetera samma saker hela tiden, jag ville vara hygglig och ge ett någorlunda svar men fortsätt inte fråga stup i ett när svaren redan har behandlats.
Vi kommer ju ingenstans i forumet om det ska vara så här, jag har en vision om att kunna gå in här vid problem och kanske ha forumet som ett slags uppslagsverk men som det varit nu tycker jag det blir samma frågor och samma svar, kom gärna igen och skriv vad NI andra som läser forumet tycker
mvh Uffe/bildock
nypa
Golf 4 1,6 -02 Ort: Partille
Tis 14 apr 2009 14:59 Svara med citat
Som "bildock" säger.
ANVÄND sök funktionen. Det underlättar för oss alla.

nitr2ox
Donator 175 Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm
Tis 14 apr 2009 17:02 Svara med citat
Så...

Tror det räcker att man påpekar ett fel en gång, det tillför absolut inget att sitta och upprepa vad föregående talare precis har nämnt, utom att möjligtvis få känna sig som en viktigpetter och har man det behovet rekommenderar jag starkt zatzy.se

Och jag klandrar inte alls dig Tob1as89, inte lätt att känna till alla oskrivna (nåja, nästan) regler på alla forum, nu vet du till nästa gång Regular Smiley

Här har du tråden som behandlar just detta ämne, satt själv och funderade över kamremsbytet för några månader sedan.
http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=10355

Rekondare hos Wellkept i Kista

www.wellkept.se