Forum - Golf 4 (98-04) - Nybörjar problem

mi_mi79
Donator 50 Golf 4 1.6 -99 Ort: Göteborg
Mån 20 apr 2009 7:46 Svara med citat
Hej
Jag har för första gången gått i från volvo och köpt mig en golf 4 -99. Jag är helnöjd med bilen men lite oroad nu...
När jag hade haft bilen någon vecka märkte jag att det var något klegg under locket till oljan. Jag hörde att detta kunde få vara så, pga kondens eller nåt... Jag var ändå lite orolig men tänkte att det är väl ingen fara då.... På stickan är oljan jättefin, inga konstiga avgaser, Jag torkade bort allt klegg jag kom åt för att se om det blev något mer senare... Det har inte blivit så mycket....
Men sen kom nästa problem.
En morgon när jag startade bilen skrek den åt mig..... KYLARVÄTSKAN ÄR SLUT... GÖR NÅT....
Jag blev ännu mer orolig... Skall jag behöva byta topplockspackning????
Jag fyllde på vatten
Idag kollade jag igen... Inga pölar under bilen, Värme känns normal i kupén, Motorvärmen gick upp till 90 grader... Jag körde ca. 1 mil sen stod bilen på tomgång i ca. 10 min... sen när jag började köra igen gick värmen ner till 80 grader ungefär och där höll den sig 1 mil... Kollade vattnet, det har försvunnit lite sedan jag fyllde på, men samma som när jag körde hemifrån...

Hoppas jag förklarat tillräckligt bra...
Jag är nu ute efter hjälp här... Jag vill inte att det ska hända nåt allvarligt med bilen... Sååå... vad skall jag göra, vad kan det bero på....
Eftersom detta är första gången jag äger en bil som har blivit rätt bra omhändertagen innan så är jag inte van vid att behöva göra mycket åt såna här problem, tidigare har jag bara fyllt på vatten om det fattats... och inte brytt mig om varför riktigt... Men nu vill jag bättra mig...

Jag kan ju tillägga att locket till expansionskärlet har öppnats ett antal gånger eftersom jag varit lite oroad över oljan och velat hålla koll på nivån i kärlet... Kan detta göra att trycket ändras och vatten försvinner???? Embarassed

tack på förhand
/förvirrad nybörjare Angel
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Mån 20 apr 2009 11:00 Svara med citat
Att tempen går ner kan bero på termostaten.
Har man en kallare termostat sjunker den gärna när du kör.

Kom ihåg att du skall ha den röda glykolen i golfarna!
mi_mi79
Mån 20 apr 2009 11:03 Svara med citat
Jo jag vet att jag skall ha den röda, men det skall väl inte plötsligt bara bli helt tomt... Är detta något jag behöver oroa mig för eller beter de sig så??? Och vart tar vattnet vägen. Jag ser inga läckor och oljan ser ju bra ut på stickan

em
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Mån 20 apr 2009 12:35 Svara med citat
Nej det borde inte förvinna alls som du beskriver.
Att lite vatten försvinner med ångan när du öppnar locket är väl en sak, men det blir aldrig så mycket att du ens märker av problem.
Eftersom den röda lämnar spår så borde du kunna se på motor eller annat vart det läcker i sådana fall.
Om topplockspackningen är dålig borde du som du skriver se pölar under bilen eller se det på avgaserna.
Är rädd att jag går bet här, men kan höra med en kompis om jag träffar honom senare idag om detta inte redan lösts av nån annan. Wink
mi_mi79
Mån 20 apr 2009 12:39 Svara med citat
Åhhhh, va snällt... Nä jag ser ju inte något läck någonstans som sagt.
tack för hjälpen

em
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Mån 20 apr 2009 15:28 Svara med citat
Hur ser avgaserna ut när bilen är kall resp varm, hur mkt rök kommer det om du gasar upp den på tomgång säg ca 3500rpm?

Vad har du för avgas värden från senaste besiktning?
mi_mi79
Mån 20 apr 2009 15:53 Svara med citat
Har kollat nu.... när den är kall är röken faktiskt vit... vet inte vad den ska va då... men när den är varm är den ofärgad... oljan på stickan ser då bra ut, men det har blivit lite mer "klägg" under påfyllningslocket till oljan... ser fortfarande inget läckage inte heller när den är varm och igång.

em
mi_mi79
Mån 20 apr 2009 15:58 Svara med citat
Glömde värdena... förra besiktningen var april förra året så det är ju lite gammalt men ändå...
co: 0,0 co 2500 0,0 hc 037 lambda 1,03... Lambdan är ju gränsfall där ser jag nu... Men det kanske inte har med det att göra???
annars är ju värdena bra eller?

em
Sam
Mån 20 apr 2009 16:01 Svara med citat
mi_mi79 skrev:
Har kollat nu.... när den är kall är röken faktiskt vit... vet inte vad den ska va då... men när den är varm är den ofärgad... oljan på stickan ser då bra ut, men det har blivit lite mer "klägg" under påfyllningslocket till oljan... ser fortfarande inget läckage inte heller när den är varm och igång.

Okej helt normal, att det är lite beige klet under olje locket är också normalt, i korthet bildas det kondens i motorn som blandas med oljan och detta fenomen uppstår, kör du en liten längre sträcka och låter bilen gå varm ska det försvinna och röken ur avgasröret ska vara ofärgat, kanske lite vit rök om du varvar på tomgång!

Har nivån sjunkit nått efter påfyllning?
mi_mi79
Mån 20 apr 2009 16:03 Svara med citat
Jo lite har den sjunkit... Jag fyllde på till maxstrecket och nu ligger den precis bakom den där kanten som är på kärlet, så det är ju inte mycket men när den varnade var det ju bara lite skvalp på botten och då undrar man ju vart det tog vägen så fort...

em
Sam
Mån 20 apr 2009 16:50 Svara med citat
mi_mi79 skrev:
Jo lite har den sjunkit... Jag fyllde på till maxstrecket och nu ligger den precis bakom den där kanten som är på kärlet, så det är ju inte mycket men när den varnade var det ju bara lite skvalp på botten och då undrar man ju vart det tog vägen så fort...

Okej, vi får se om det sjunker igen

Ang dina värden såg allt bra ut förutom Lambda, kan förklara lite..

Lambda är en siffra som på ett enkelt sätt visar hur mycket luft som finns i den förbrända bränsleblandningen.

När Lambda är lika med ett (1,00) betyder detta att luften precis räcker för att bränslet skall förbrännas helt och att det inte finns något syreöverskott. Alla värden över 1,00 visar ett överskott av luft (mager blandning) och ett värde under 1,00 visar att luften inte räcker till (fet blandning).
mi_mi79
Mån 20 apr 2009 17:46 Svara med citat
Oj oj oj va jag lär mig idag... Tack för undervisningen. Just nu står den still på samma läge... så jag får väl bara hoppas på att det inte är nåt fel och att den bara fick en dum idé om att få slut på vatten... Om det inte finns nåt mer jag kan kolla.

em
Malin 1
Golf 4 1,6-00 Ort: Kumla
Tis 21 apr 2009 15:33 Svara med citat
Har samma problem på min bil,tittade idag i motorrummet om man kunde se något och nere till höger framifrån räknat sitter det någon plastgrej i toppen som det går in en massa slangar i från oljefiltret och från kylaren vad är det för grej
nypa
Golf 4 1,6 -02 Ort: Partille
Tis 21 apr 2009 20:19 Svara med citat
Malin1; huh? du har ingen bild som beskriver det du frågor om?

Malin 1
Tis 21 apr 2009 20:49 Svara med citat
Finns full av en bild på den i en annan tråd (läcker glykol) tråden det är den grejen jag menar min var full av avlagringar av glykol
mi_mi79
Tis 21 apr 2009 20:55 Svara med citat
E det tempgivaren då eller som det står i den tråden.... och isf. kan det vara det som är felet på min bil också kanske..????

em
Malin 1
Tis 21 apr 2009 21:06 Svara med citat
Det ser ut som en plastkåpa som sitter med två bultar som alla dessa slangar in i
Malin 1
Ons 22 apr 2009 11:32 Svara med citat
Var och köpte kåpan idag kostade 194 kr på wv