johanneso
Golf 4 1,6 Ort: Stockholm |
| Tis 10 feb 2009 11:31 |
|
Hej jag har lite problem med glykolnivån på min golf.
Fyller jag på med glykol till max i kärlet för glykol så kan jag köra ca 10 mil innan jag måste fylla på igen. Värmen funkar fint i bilen, öppnar jag locket efter bilen har stått i 24 timmar så är det ändå högt tryck.
Finns det något enkelt att testa eller måste man lämmna in den på verkstad som felsöker det hela?
|
|
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum |
| Tis 10 feb 2009 11:40 |
|
Det är bara att kolla runt i motorutrymmet, då den röda glykolen lämnar färgmärken efter sig.
Lite svårt om du kör på blöt/slaskig mark kanske.
Men om bilen står still en längre stund och det läcker borde du väl få en liten pöl eller nåt under bilen. Sen är det ju bara att söka dig uppåt och hitta nån slang eller nåt som kanske läcker.
|
|
eson
VW Touareg R50 -08 Ort: Stockholm |
| Tis 10 feb 2009 11:40 |
|
Börja med att felsöka med ögonen, dvs kolla avgaserna om den är vit, då är det topplockspackningen. Kolla även marken och motorrummet efter vätska. Känn på golvet i kupen vid pedalerna om mattan e fuktig eller i ditt fall dyngsur efter den stora läckan. Du tappar så mycket vätska att det borde lätt kunna hittas genom att titta.
Hoppas jag kunde hjälpa och lycka till! VW Bora 1.6 -01
VW PASSAT 2.0 TSI 4M -08
|
|
eson
| Tis 10 feb 2009 11:41 |
|
Glöm inte kolla oljan också!! VW Bora 1.6 -01
VW PASSAT 2.0 TSI 4M -08
|
|
johanneso
| Sön 15 feb 2009 7:38 |
|
Edge: Iockmed att den inte läcker när bilen inte är igång (tryck i expantionskärlet även om bilen står någon dag) inte mycke i allafall så blir det inte någon pöl under (vad jag kan se). Kunde hitta lite "röda kristaller" under denna delen.
På höger sida sett frammifrån
Eson: Avgaserna är ofärgade, och som sagt så kan jag inte se något på marken under bilen, inte häller något runt pedalerna. Och oljan ser normal ut. behöver nog fylla på den oxå snart.
Någon som vet vad som händer om kan kör utan locket till expantionskärlet, kan det skada motorn? --------------------------------
|
|
nitr2ox
Donator 175
Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm |
| Sön 15 feb 2009 12:27 |
|
| johanneso skrev: |
Någon som vet vad som händer om kan kör utan locket till expantionskärlet, kan det skada motorn? |
Om mitt logiska tänkande fungerar som det ska så borde det resultera i förlorat tryck vilket i sin tur borde göra att cirkulationen hämmas och därmed kyler motorn sämre.
|
|
eson
|
pl 007
Golf 4 1,9 TDI 115 -01 Ort: Sundsvall |
|
pl 007
Golf 4 1,9 TDI 115 -01 Ort: Sundsvall |
| Mån 16 feb 2009 19:47 |
|
| En sak till: Kolla oljan. Den skall vara helt svart och inte ha en tendens åt det grådaskiga hållet för då är det troligtvis topplockspackningen
|
|
MagArne
Donator 50
VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping |
| Tis 17 feb 2009 7:14 |
|
| Finns väl en vattenkyld oljekylare i bilen också? Den kan ju läka över till oljan? Burken som oljefiltret sitter på.
|
|
johanneso
| Fre 27 mar 2009 20:35 |
|
Har upptäckt att det är en spricka i dendära delen som pilen pekar på, vart kan man få tag på en sådan, (tempgivar kåpa?) skrot eller märkesverkstad eller? någon som har tips? --------------------------------
|
|
eson
|
johanneso
| Lör 28 mar 2009 14:01 |
|
Tack för länken men vad kan den delen heta igentligen?
har letat på kylning och på motor. --------------------------------
|
|
johanneso
| Sön 26 apr 2009 16:58 |
|
Köpte en på dinbil kostade under 200 kr... --------------------------------
|
|
johanneso
| Sön 26 apr 2009 17:08 |
|
Men det löste inte problemet. det funkade bra i typ 5 mil. men sen var kylarvätskan slut igen, och bilen kokade.
nu har jag upptäckt att den knappt läcker något om man håller sig under 70km/h men det e inte så roligt när man har 6 mil motorväg till jobbet. måste nog lämmna in skiten. --------------------------------
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Sön 26 apr 2009 20:11 |
|
| johanneso skrev: | Men det löste inte problemet. det funkade bra i typ 5 mil. men sen var kylarvätskan slut igen, och bilen kokade.
nu har jag upptäckt att den knappt läcker något om man håller sig under 70km/h men det e inte så roligt när man har 6 mil motorväg till jobbet. måste nog lämmna in skiten. |
Lämna in för provtryckningen.
Ev är det din vattenpump.
Lagar VW/Audi till bra priser.
|
|
Mr.TDI
VW Caddy Ort: Stockholm |
| Mån 27 apr 2009 17:17 |
|
Som Frasse säger så är det vanligt med läckage i vattenpumpen.
Dock har jag sett att vissa motorvärmare läcker lite på dessa bilar, Kan ju vara värt att titta upp (Om du nu ens har en motorvärmare...) Bora TDI-01
Caddy GT-90
Passat TDI-00
|
|