Forum - Golf 1 (74-84) - Skivor bak på mk1

Krille_S
VW Caddy 2K TDI -05 Ort: Gnesta
Lör 02 maj 2009 23:19 Svara med citat
Finns det orginal på någon golf 1:a? gti?

Om inte, vad brukar dom sätta på?
Passar axeltapparna och allt för att flytta över från en mk2:a?
D.E
Ingen VW 535i Ort: Mora
Sön 03 maj 2009 0:49 Svara med citat
Krille_S skrev:
Finns det orginal på någon golf 1:a? gti?

Om inte, vad brukar dom sätta på?
Passar axeltapparna och allt för att flytta över från en mk2:a?

Väldigt vanlig fråga....... Provat söka/kolla på något annat forum?

Nej, det finns inte original på någon Golf 1. På Scirocco 53b 16v (mycket svår att hitta men identisk i alla fästpunkter med Golf 1) satt dock de uppgraderade bromsarna med skivor bak och ventilerade 256mm fram.

Axeltapparna med bromsar från en Golf 2 GTI passar bra och används med fördel tillsammans med Scirocco 16v-handbromskablar på Golf 1. Dock så bör man krångla en massa med reduceringsventiler och annat hokus-pokus också för att undvika att bakhjulen låser vid fel tillfälle med bredsladd som resultat.

Edit: Känner att jag bör lägga till detta. Du tjänar ingenting på att sätta skivor bak om du inte har mycket stora bromsar fram, hårt trimmad motor samt kör på bana/som en vettvilling. Den enda anledningen jag kan komma på att man skulle vilja ha det är att det ser lite bättre ut.

Skivbromslösningen är tyngre, mer avancerad och har större tendens att rosta ihop än trumbromsarna samtidigt som den inte ger märkbart bättre bromsar. Våra bilar är oerhört lätta i baken. Prova lyft i bakstötfångaren om du inte tror mig. Smile
Loxarn
Golf 5 1.6 FSI -05 Ort: Sollefteå
Sön 03 maj 2009 9:38 Svara med citat
Att dom är lätta bak kan jag också intyga, i vintras behövde man inte dra handbromsen för att få röven att sladda ut, bara svänga lite snabbare Very Happy