Så mkt som marknaden är beredd att betala men ett par i bra skick brukar betinga ett ganska högt pris. Fanns inte Pirelli fälgen både i 14 och 15 tum?
Känslan är väl att en uppsättning Pirelli kostar ungefär som BBS RM,RS,Ronal Turbo och liknande "ikonfälgar",i jämförbart skick och originalutförande då naturligtvis. Jag kan ha fel men tror att Pirelli fälgen är mkt eftertraktad.
Pirelli fälgarna är eftertraktade så där är det säljarens marknad eftersom folk nästan betalar vad som hälst men jag har en uppsättning på G och jag betalar inga stora pengar för dom om gubben släpper dom till mig.
Ur-GTIn hade inte Avus "Snowflake"-fälgar som på första bilden Loxarn lade upp utan 13x5" ET45 plåtfälgar med navkåpor och hattar till hjulbultarna.
Senare, i samband med ansiktslyftningen 1978 eller eventuellt den 1980, fick GTI 13x5,5" ET38 lättmetallfälgar (möjligtvis tillval).
Till sist 1983 kom slutklämmen med Golf GTI och då var det Special, Campaign och Pirelli Edition-versionerna som gällde. I Sverige fick vi Special. Denna hade Avus 14x6" ET38 lättmetallfälgar.
Här på en US-spec Rabbit GTI
I UK så fick de Campaign och Pirelli Edition (möjligvis samma sak). Dessa hade 14x6" ET38 Pirelli P-Slots.
Kort sagt, Avus-fälgarna är inte original på alla GTI utan bara på de allra sista. I UK fick de kanske inte alls Avus-fälgarna till Golf 1 utan att de kom i samband med Golf 2 GTI. De flesta Avus "Snowflakes" i Sverige härstammar också från senare Cabrioleter eller Golf 2 GTI.
Jag har för mig att Pirelli P-Slot-fälgarna fanns även på Golf 2, till några specialmodeller hos andra bilmärken samt att köpa i butik. Jag har sett 16" P-Slots med BMW bultdelning.