Hornet70
VW Passat FSI Ort: Stockholm |
| Tis 12 maj 2009 11:19 |
|
| När jag gör många korta resor med bilen så börjar bilen gå ojämnt. Jag har sett att ett av tändstiften smutsar ner sig (olja). Finns det någon som vet vad det kan vara för fel?
|
|
MagArne
Donator 50
VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping |
| Tis 12 maj 2009 11:33 |
|
Behöver du fylla på olja ofta?
Ett kompressionsprov kanske kan ge en hint om skicket på cylindern?
|
|
Hornet70
| Tis 12 maj 2009 11:38 |
|
| Ja, den drar ganska mycket olja. Kan misstänka att det är kolvringen på den aktuella cylindern som är sliten.
|
|
micke75
Golf 4 2.0 highline Ort: Göteborg |
| Tis 19 maj 2009 14:43 |
|
| 2.0 golfen drar normalt sett mycket olja 1 liter/100 mil är normal förbrukning
|
|
Bamse
Golf 5 2.0 TDI Ort: Karlskrona |
| Tis 19 maj 2009 18:04 |
|
| Brukar köra 1000mil innan jag byter olja,och häller inte i en dropp imellan bytena.Men de är kanske olika hur pass slutkörd motorn är.
|
|
Knasen
Donator 25
Ingen VW Ort: Söderköping |
| Tis 19 maj 2009 18:10 |
|
| micke75 skrev: | | 2.0 golfen drar normalt sett mycket olja 1 liter/100 mil är normal förbrukning | 4st 4 litersdunkar med olja mellan 1500 mila servicearna låter ju helt sjukt men så kanske det är? Drygt en halvliter olja varje gång man tankar alltså? ...fint, en tank soppa för 650kr +100kr olja. Snudd på biligare att köra hummer.
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Tis 19 maj 2009 19:27 |
|
Själv har jag en 1.6:a som inte drar någon olja alls mellan byten en gång om året på 1500mil, och sådan förfärlig skillnad på en 2.0 kan det väl knappast vara så denna oljeförbrukning kan anses normal. Vad använder du för olja? syntet eller mineral? troligen sitter en kolvring fast och inte tätar i loppet av allt gegga eftersom stiftet är fullt av olja, , om du gör ren ren motorn med lösande olja och ger dig ut på vägen och låter motorn varva och arbeta och struntar i korta sträckor ett tag och ev försöker med syntetolja om du inte anväder det, för den har en renande effekt.
Att det är något med kolvringarna kan man väl ana, om inte kolvringen sitter fast i spåret kan den gått av så oljan sipprar mellan, därför att det bara händer på ett stift, men också att motorn aldrig får varva ur, kan också vara boven, det hela kan lösa sig självt med en annan körstil utan att behöva busköra med motorn
mvh Uffe/bildock
|
|
Hornet70
| Tis 19 maj 2009 19:56 |
|
Tackar, jag använder rätt syntetolja 5/30 enligt boken. Men jag vet att det har varit mineralolja i tidigare.
Bilen går mycket bättre när jag varvar ut det med jämna mellanrum. Så jag får börja trycka mer på gasen och sluta gubb köra,
Tackar /Per
|
|
micke75
| Ons 20 maj 2009 8:03 |
|
| bildock skrev: | Själv har jag en 1.6:a som inte drar någon olja alls mellan byten en gång om året på 1500mil, och sådan förfärlig skillnad på en 2.0 kan det väl knappast vara så denna oljeförbrukning kan anses normal. Vad använder du för olja? syntet eller mineral? troligen sitter en kolvring fast och inte tätar i loppet av allt gegga eftersom stiftet är fullt av olja, , om du gör ren ren motorn med lösande olja och ger dig ut på vägen och låter motorn varva och arbeta och struntar i korta sträckor ett tag och ev försöker med syntetolja om du inte anväder det, för den har en renande effekt.
Att det är något med kolvringarna kan man väl ana, om inte kolvringen sitter fast i spåret kan den gått av så oljan sipprar mellan, därför att det bara händer på ett stift, men också att motorn aldrig får varva ur, kan också vara boven, det hela kan lösa sig självt med en annan körstil utan att behöva busköra med motorn
mvh Uffe/bildock |
det står i instruktionsboken att det är normal oljeförbrukning. min drar inte riktigt så mycket olja..tycker själv det låter underligt
|
|
micke75
| Ons 20 maj 2009 8:07 |
|
| Bamse skrev: | | Brukar köra 1000mil innan jag byter olja,och häller inte i en dropp imellan bytena.Men de är kanske olika hur pass slutkörd motorn är. |
min har varit törstig på olja sen den var ny så slutkörd är den inte.
|
|
Bamse
Golf 5 2.0 TDI Ort: Karlskrona |
| Ons 20 maj 2009 23:04 |
|
| Märkligt min har gått snart 17000mil och kikar då och då på stickan men de håller sej där de brukar.Så jag förstår inte va felet kan ligga
|
|