Forum - Golf 4 (98-04) - Konstigt ljud bak

baeck
VW Scirocco GT DSG -09 Ort: Göteborg
Mån 27 apr 2009 9:34 Svara med citat
Tjena!

Vet att det kan vara svårt att svara på, men försöker ändå:

Bytte till sommardäck i lördags på firma. När jag kört en bit därifrån hör jag första gången "klo-klonk" bakifrån nånstans när jag åker över ett litet gupp. Tänkte inte mer på det just då, men lite senare hör jag det igen. Igår hade det minskat till ett enkelt "klonk", men jag vet inte var det kommer ifrån eller vad det kan bero på. Antar att det inte har med däcken att göra?

Gissningsvis kommer det från vänster bak, och jag hör det antingen vid farthinder/hålor i vägen (dock inte varje gång), eller vid kraftig sväng (oftast vänster, men inte heller där varje gång).

Tacksam för någon form av tips eller råd för att stilla min oro.
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Mån 27 apr 2009 9:37 Svara med citat
Kolla så att fälgarna sitter åt ordentligt, sen provar du att gunga bilen bak för att se om det är nånting med stötdämparna.
baeck
Tis 28 apr 2009 8:37 Svara med citat
Öppnade dörren vänster bak och ställde mig på listen där. Gungade bilen men inget ljud.

Efterdrog bultarna i det däcket jag tror att det är. De sitter som berget, jag kan inte rubba dom åt nåt håll.

Kan dom hamnat snett på nåt vis, så att däcket ändå sitter löst fast bultarna sitter?
baeck
Tis 28 apr 2009 8:39 Svara med citat
Glömde: bad min sambo köra bilen fram å tillbaka in i garaget (listen på marken brukar det låta när man åker över). Jag kollade noga men såg inget som såg konstigt ut på någon av sidorna bak. Vet iofs inte exakt vad jag ska titta efter, men ändå..
spookyspook
Golf 5 GTI -06 Ort: Örebro
Tis 28 apr 2009 12:50 Svara med citat
Om dom suttit en fälg lite snett/skevt så märker du det på motorvägen tror jag Razz
baeck
Tis 28 apr 2009 14:26 Svara med citat
spookyspook skrev:
Om dom suttit en fälg lite snett/skevt så märker du det på motorvägen tror jag Razz

Du menar att bilen drar snett isf?

Märks det även om det är bak?
spookyspook
Golf 5 GTI -06 Ort: Örebro
Tis 28 apr 2009 14:30 Svara med citat
Jag är rätt säker på att du känner det genom kraftiga vibrationer o dylikt när du kör snabbt. Om man känner obalans i en fälg så känner du om ett däck sitter snett Smile
mikrei
Golf 4 TDI Ort: Örebro
Tis 28 apr 2009 21:07 Svara med citat
Hej,

Det är bärarmsbussningarna som håller upp bakaxeln.
Händer alla MK4 och MK3 i sinom tid, även min.
Inget konstigt.
Lite klurigt att byta dom dock själv.

Man märker det oftast vid just små gupp.

/ Micke
baeck
Ons 29 apr 2009 13:56 Svara med citat
Först vill jag tacka för all snabb hjälp jag fått! Grymma e ni på forumet.

mikrei skrev:
Det är bärarmsbussningarna som håller upp bakaxeln.

Ja, ju mer jag funderat på det, ju mer osannolikt har jag känt att det är något annat än just nåt med bakaxeln.

Det här med bussningar känner jag igen, har för mig att det byttes nåt sånt i samband med senaste servicen i höstas.. Tror dock att det var höger bak, ska kolla upp det.

Vad kan hända om man inte åtgärdar detta på en gång?
Är det "farligt" att köra?

Tänker lämna in bilen inom en månad, men nu i helgen kommer jag köra ungefär 60-70 mil..
mikrei
Golf 4 TDI Ort: Örebro
Ons 29 apr 2009 19:51 Svara med citat
Även de färskaste kan smälla sönder, och går den ena paj så följer snart den andra efter.

Det är inga problem att åka med dom trasiga, körde själv 1400 mil innan jag bytte.

hur långt grannen körde med sina trasiga törs jag knappt säga Regular Smiley

Så kör vidare du i helgen o ta en titt när tid finnes,

Kör lugnt!

/ Micke
baeck
Tor 30 apr 2009 14:12 Svara med citat
Världsklass, tack!

Ha en bra helg!