Chrille74
Golf 1 Cabrio 1.8i -89 Ort: Västerås |
| Sön 03 maj 2009 21:12 |
|
Har en 89:an Cab, med några smådetaljer att greja med som jag har upptäckt nu när jag börjat köra med den.
1, Den blir fort varm. det tar ca 6-8 minuter från kallstart tills vattentempen är uppe i normaltemperatur (eller i alla fall vad den tycker är normaltemp) den går upp ovanför lampan, alltså typ 70% av mätområdet. 50 graders oljetemp tar det 6 minuter att komma till (på tomgång alltså)
2, Elfläkten verkar inte fungera. Tänkte jag skulle testa den, men jag minns inte vart givaren för den sitter? är det den som sitter undertill på anslutningen till toppen?
3, Den känns slö, visst det är ju bara 95 hk, men den är ju typ död över 4000 varv.
Vad skiljer de gamla 112 hk GTi:erna mot de nyare 1.8 liters insprutningsmotorerna, det kan inte bara vara själva katalysatorn. Det måste skilja något mer. men vad?
|
|
ViolentWagen
Golf 1 1,6 '82 Ort: Stockholm |
| Sön 03 maj 2009 21:48 |
|
1. Jag tror det beror på att du antingen har en dålig termostat eller en vinter termostat.
2 menar du kylarfläkten?? Givaren skulle jag tro sitter nertill på kylaren. termokontakten?
3. Fler ventiler? vassare kam? ingen aning själv faktiskt.
|
|
Chrille74
| Mån 04 maj 2009 7:14 |
|
1, Men även om termostaten vore dålig borde väl inte motorns temperatur gå upp så fort?
Fast visst, det skadar väl inte att byta termostaten så man vet att den är OK
2, Yes, kylarfläkten. Jag hittar inte termokontakten. Kylaren var det första stället jag letade på, hittade den inte där.
3, Nja, bör ju vara samma antal ventiler i 1.8i och 1.8i då ingen av 16v motorerna (GTi) har 112 hk. Utan 129 eller 139 (med och utan kat)
Kamaxel skulle vara en trolig förklaring. Däremot vet jag inte om det är så.
|
|
Lagasse
Golf 4 GTI -03 Ort: Ljusdal |
| Mån 04 maj 2009 11:24 |
|
2. Åtminstone på min MK2 (och om jag inte minns fel så var det liknande på en 1.6 MK1) finns det två givare på en kylslang som går in i toppen, en röd och en blå. Den blå är för att reglera bensinflöde med den där jäkla hokuspokus förgasarsprutargrejen, och den röda är för att kontrollera kylfläkten. Nåt sånt kan det vara? Sen kan det ju också vara så enkelt som att fläktrackarn har skurit ihop totalt, det gjorde den på min nyare golf när jag precis köpte den...
|
|
Chrille74
| Mån 04 maj 2009 19:45 |
|
| Fläkten går att snurra för hand lätt, därav tänkte jag direkt på givaren. slår man ihop de två kontakterna på givaren så ska fläkten gå (typ en enkel felsökning om givaren är paj, eller om det kan vara nåt annat)
|
|
ViolentWagen
Golf 1 1,6 '82 Ort: Stockholm |
| Mån 04 maj 2009 20:32 |
|
Ok. sitter den inte på kylarn så borde du nog följa slangarna som går från kylaren. jag tycker att den borde sitta nertill. så prova att följa slangarna som går nerifrån kylaren.
Inte omöjligt att den sitter emellan 2 slangskarvar.
|
|
Chrille74
| Tis 05 maj 2009 5:58 |
|
| Kikade på det också, nedre slangen går ju till vattenpumpen och den övre slangen går ju till topplocket, in i en aluminiumgrej med massa givare på.
|
|