Forum - Golf 1 (74-84) - Bra och billig väghållning?

Fransmatta
Polo 4 -02 Ort: Norge
Tis 20 mar 2007 2:02 Svara med citat
Hej hemskt mycket hej..

De ska i en 16v snurra i min 1a och jag skulle behöva lite väghållning för att kunna köra över 70 med den..såå...tänkte köpa mig lite väghållning till den och undrar vad det finns för alternativ?
Har ju en vanlig buget 1a alltså ingen gti framvagn..så frågan är vad man kan göra där? Vad är bra och vad passar? mk2 gti? corrado?

och sen vad finns det för fjäder/stötdämpar alternativ?

sen till de lite svårare....måste lägga pengarna på annat just nu än bilen men tänkte lura plånboken att släpa från sig lite pengar i alla fall, så hur billigt kan man komma undan?

kram/fransmatta

Medlem sen 6 april 2006 #208
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Tis 20 mar 2007 10:49 Svara med citat
Hej! Att montera en mk2 framvagn på en 1a krävs en hel del moddning, ska försöka hitta på en projekt tråd där dom gjorde det. Det som gäller annars är ju hårdare bussningar, kostar runt 1000kr för bussningar runt om..
--------------------------------------------------------
uppgifter från www.vwcustomspeed.com:
Vi Har bärarmsbussningar till framvagn och de kostar 545:-för komplett sats (4-700)
Fransmatta
Tis 20 mar 2007 12:15 Svara med citat
jockebostrom skrev:
Hej! Att montera en mk2 framvagn på en 1a krävs en hel del moddning, ska försöka hitta på en projekt tråd där dom gjorde det. Det som gäller annars är ju hårdare bussningar, kostar runt 1000kr för bussningar runt om..
uppgifter från www.vwcustomspeed.com:
Vi Har bärarmsbussningar till framvagn och de kostar 545:-för komplett sats (4-700)

De låter ju mycket intressant men är de till gti framvagnen?
Kanske ska ta och köpa mig 1ans gti framvagn och så bussningar på de?

jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Tis 20 mar 2007 12:45 Svara med citat
tror det är samma framvagn på alla mk1, men vet inte säkert..
Gti kanske har bärarmarna förstärkta Confused
Släng iväg ett mail till dom å fråga om bussningarna.
Fransmatta
Tis 20 mar 2007 13:06 Svara med citat
jockebostrom skrev:
tror det är samma framvagn på alla mk1, men vet inte säkert..
Gti kanske har bärarmarna förstärkta Confused
Släng iväg ett mail till dom å fråga om bussningarna.

japp..har gjort de nu Thumbs up

Koop
Golf 1 1,6 -76 Ort: Kungsbacka
Mån 03 sep 2007 22:39 Svara med citat
Bussningarna är samma på GTI och vanliga framvagnen vad jag förstog.
Dalhems har massa fina bussningar till ettan, till ett skönt pris.
NeXen
Golf 1 TD/GTI -83 Ort: Mariestad
Lör 02 maj 2009 16:20 Svara med citat
Koop skrev:
Bussningarna är samma på GTI och vanliga framvagnen vad jag förstog.
Dalhems har massa fina bussningar till ettan, till ett skönt pris.

Har kollat på Dalhems sida och jag letar efter urethan bussningarna som sitter i fjäderbenstorn i bak. Någon som köpt och kanske har art nr på dom? Bilen dom ska vara till är en mk1

I hear voices in my head. The council me. They understand. They talk to me..
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Lör 02 maj 2009 21:56 Svara med citat
Mejla dom så fixar de fram ett art nummer snabbt.
de är bra att ha o göra med

mk2 vr6
D.E
Ingen VW 535i Ort: Mora
Sön 03 maj 2009 1:03 Svara med citat
Dock så brukar Jörgen bli lite irriterad när man inte kan navigera riktigt på deras sida. Smile

Vad är det för dill om olika framvagnar? GTI har exakt samma framvagn som en 1,6. Enda skillnaden är att den har en krängningshämmare monterad. Skaffa bakre länkarmsfästen, själva hämmaren, bussningar och plåtremsorna man skruvar fast i länkarmarna så har du "GTI-framvagn".

Golf 2/Corrado/Passat-delar passar inte för fem öre. Dessa bilar har en lösning med bultad kylarbalk/framvagnsbalk medans våra har allting i samma del dvs svetsat i rambenen. Framfjädrarna passar men höjer bilen markant. Jag satte GTI 8v-fjädrar fram på min Special och fick då in en tiolitershink under oljetråget utan domkraft.

För att svara TS: Vill du ha bra väghållning så sänk inte bilen för mycket. Det går att sänka bilen och fortfarnade ha väghållningen i behåll men man bör då införskaffa delar för att vända på styrstagen så att de monteras från undersidan i spindeln samt en distans som monteras mellan spindel och länkarm för att få en bättre vinkel på länkarmen. Sedd framifrån skall länkarm och styrstag helst ha en totalt horisontell vinkel.

Ett tips kanske vore att skaffa Scirocco 16v krängningshämmare fram och bak, Bilstein (eller liknande) sportdämpare, några lite hårdare fjädrar som samtidigt inte är för låga, ett bakre fjäderbensstag samt att införskaffa den kompletta Prothane-bussningssatsen från Dalhems.

Tyvärr finns det inte många billiga VW original-delar som uppgraderar Golfettans väghållning då de flesta prestandabilarna har en helt annorlunda lösning i hjulupphängningarna.

Jag har dock hört att om man är fattig och vill ha hårdare fjädrar fram så kan man skaffa Passat/Corrado/Golf VR6-fjädrar och kapa till önskad längd. Kapa dock inte i den änden där fjädern ändrar form mot slutet utan där den bara slutar tvärt...
NeXen
Golf 1 TD/GTI -83 Ort: Mariestad
Mån 04 maj 2009 10:26 Svara med citat
mellowd skrev:
Mejla dom så fixar de fram ett art nummer snabbt.
de är bra att ha o göra med

Hittade själv i mina gömmor dom är även monterade nu på bilen.
Bild

I hear voices in my head. The council me. They understand. They talk to me..