Forum - Golf 1 (74-84) - Fjäderbenslagring från Biltema?

jonasbage
VW Caddy gt kat -90 Ort: Alingsås
Sön 01 mar 2009 22:21 Svara med citat
Säljes dom i pack om en (1) eller två (2)? upptäckte idag att mina är HELT slut! glappar i båda fjäderbenen som jag vet inte vad.. så dom måste bytas i samband med coils nu! så undrar då om biltema säljer dom i en-pack eller två-pack!

syns man inte så finns man inte!
Bengan.U
VW Karmann Giha Ort: Trollhättan
Sön 01 mar 2009 22:27 Svara med citat
Hej.

Dom säljes styckvis Thumbs up

MVH/Bengan.U Cool

Det är alltid bättre att felsöka,än att tokriva,och inte veta vad man gör ! Very Happy
Loxarn
Golf 5 1.6 FSI -05 Ort: Sollefteå
Sön 01 mar 2009 22:43 Svara med citat
Hoho mina glappar som fan oxå, hänger bilen på lyftet med hjulen fritt kan man röra fjäderbenet 2cm fram och tillbaka Very Happy
jonasbage
Mån 02 mar 2009 0:53 Svara med citat
Precis likadant för mig Razz känns inte riktigt bra! kan man byta bara lagret? alltså endast kulbanorna med kulor, och inte hållaren

P-plats.se
VW Bora TrendLine -04 Ort: Lilla Edet
Mån 02 mar 2009 8:16 Svara med citat
Jag var dum nog och köpte mina på Biltema. Fick åka tillbaka flera gånger innan jag fick några som funkade som dom skulle, ren dynga!

mv. Patrik Jonasson
VW Caddy Skåp -07
VW Golf GL -83
Peppes Bodega
Golf 1 1.6 GL -82 Ort: Västervik
Mån 02 mar 2009 8:59 Svara med citat
I stort sett ALLA fjäderbenslagringar är glappa på VW.När man lyfter upp bilarna i framvagnen och låter fjäderbenen sträckas ut så kan man glappa hela benet i sidled.Det är oftast inget fel utan är så "original".Många byter helt i onödan.
jonasbage
Mån 02 mar 2009 12:07 Svara med citat
Peppes Bodega skrev:
I stort sett ALLA fjäderbenslagringar är glappa på VW.När man lyfter upp bilarna i framvagnen och låter fjäderbenen sträckas ut så kan man glappa hela benet i sidled.Det är oftast inget fel utan är så "original".Många byter helt i onödan.

tvivlar på att det ska slå i framvagnen vid gupp? och när man har allt lösplockat att lagret glappar ca 1-1.5cm?

men går det att byta endast lagret? alltså inte hela hållaren?

Peppes Bodega
Mån 02 mar 2009 13:10 Svara med citat
Nej, det skrev ju ingen att det ska göra.Du skrev bara att det glappar.
Man byter hela fjäderbenslagringen dvs kullagret och gummit mm som en hel enhet.
Lånar en bild av P-Plats(hoppas det går bra):

Bild
jonasbage
Mån 02 mar 2009 15:48 Svara med citat
Jo vet att dom säljs så, men min fråga är om det går att byta endast lagret? dvs, om dom går att plocka isär.. eller om men MÅSTE köpa hela plattan?

Peppes Bodega
Mån 02 mar 2009 16:03 Svara med citat
Man MÅSTE köpa hela enheten.Kan inte byta enbart kullagret.Kostar väl ca en femhunding om man inte köper på Biltema.
jonasbage
Ons 04 mar 2009 10:59 Svara med citat
Vilka är det jag ska ha?
är ju olika art nummer på dom..

72-703 är till 74-83 årsmodell
72-704 är till 84-89 årsmodell
72-709 är till 90-97 årsmodell

så min fråga är då alltså, vilka ska jag ha till min caddy?

Peppes Bodega
Ons 04 mar 2009 11:11 Svara med citat
Borde funka med 72-703 eftersom Caddyn är som en Golf 1:a.
jonasbage
Ons 04 mar 2009 11:39 Svara med citat
Ja just d.. ettorna slutade tillverkas 83 va? fick för mig att det var till 89 av någon anledning, därför jag funderade lite på om det var olika till golfettan me!

jonasbage
Ons 04 mar 2009 18:19 Svara med citat
Nu har kompisen varit nere på biltema, skulla köpa lager åt mig! men dom hade bara ett, å jag behöver två! vart kan man köpa annars? någon ide att kolla på skrotar? känns inte så jätte kul att köpa på mekonomen för 500:-... lite över vad jag hade planer på att lägga på bilen i nuläget då jag inte har något jobb..!

Pekka Kiiskilä
Golf 1 LS 75 Ort: Vara
Ons 04 mar 2009 22:40 Svara med citat
Jag har alu topplagringar som inte glappar och sänker ca 5cm extra, Dom kan säljas så om du mailar till mig så kan du få ett pris men dom kostar lite mer än biltemas.

Mvh:Pekka.
NeXen
Golf 1 TD/GTI -83 Ort: Mariestad
Fre 01 maj 2009 16:53 Svara med citat
Jag kan berätta att jag köpte Fjäderbenslagring från Biltema till min mk1. En av dom gick sönder direkt, själva plåten gick sönder på gummit. Bilen blev ca 1cm längre på den sidan den satt. kan fixa bilder till ikväll så får ni se vad jag menar

I hear voices in my head. The council me. They understand. They talk to me..
NeXen
Fre 01 maj 2009 20:05 Svara med citat
Nu har jag bilder

Bild

Här har vi en bild på ORG och så ska dom väll vara när dom blir monterade?

Bild

jonasbage
Lör 02 maj 2009 15:35 Svara med citat
Det där ser skumt ut! vad är det som gått sönder? kanske man kan fixa det själv på något sätt? förstärka eller ngt tänkte jag!

NeXen
Lör 02 maj 2009 16:07 Svara med citat
jonasbage skrev:
Det där ser skumt ut! vad är det som gått sönder? kanske man kan fixa det själv på något sätt? förstärka eller ngt tänkte jag!

plåt delen har ju har typ låsat från gummit nr 1, så det har blivet mellan rum nr 2.
Så är det inte på andra sidan

Bild

Hänger du med nu?

jonasbage
Lör 02 maj 2009 16:31 Svara med citat
Jo jag såg det! men det går inte att förstärka dom på något sätt eller? så man kan undvika detta fenomen tänkte jag på!

NeXen
Sön 03 maj 2009 10:37 Svara med citat
Tror det inte funkar att förstärka dom, jag har inga ider till det iallfall

NeXen
Tor 07 maj 2009 23:24 Svara med citat
Finns det inga mk1 åkare på forumet el?
ingen som kan säga om det ska vara så här?

mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Lör 09 maj 2009 14:28 Svara med citat
Det är väl alltid ett spel där när bilen står på hjulen?

mk2 vr6
jonasbage
Lör 09 maj 2009 15:05 Svara med citat
Kollade på mina som sitter där nu! dom ser likadana ut! vet inte om det ska se ut så, men båda ser likadana ut iaf!

NeXen
Lör 09 maj 2009 20:22 Svara med citat
Jag har inget minne av mina gammal mk1 av att det ska vara så men nu har det även blivet så på höger sida så det kanske ska vara så!!

klockar
Golf 1 GL 1,6 aut-82 Ort: Gagnef
Sön 10 maj 2009 0:47 Svara med citat
Frågan är väl, klonkar dom FAST dom ser ut sådär? Tror inte det är något problem för att dom "släpper" sådär. Vadå skulle en limning gummi/ plåt hålla uppe hela bilen? tror jag inte. Har iofs i kväll monterat coils på min men tänkte inte på om det såg ut så eller inte. men den glappade iaf.. men lagret kändes okej trots glappet? Däremot så har jag varit med om att muttern till stötdämparkolven glappat upp och då får man ett klonkande ljud...
D.E
Ingen VW 535i Ort: Mora
Mån 11 maj 2009 11:34 Svara med citat
Ni som pratar om att förstärka och dona.

Det är ingen idé. Dessa lagringar är bara skit och modellen efter 1977 öht är ingenting att ha. Innan 1977 fanns en flerdelad modell med annan form som både håller längre (när den tar slut byter man bara bussning) och ska ge bättre styrkänsla. Original finns denna del inte längre att få tag på. Den blev för dyr för VW att göra och i ärlighetens namn vill de nog inte ha originaldelar som håller för alltid. Är bilarna billiga i inköp måste de ju tjäna pengar någonstans och då är reservdelsmarknaden ett bra sätt. Bonrath gör en kopia som de säljer till ett relativt högt pris. Annars går det ju att försöka få tag på en uppsättning från en tidig Scirocco eller Golf och renovera, som jag har gjort.
gtispecial
Golf 1 gti special Ort: Västerås
Mån 11 maj 2009 15:39 Svara med citat
Hej
finns på custom speedparts kostar 195:- st har skälv köpt ett gäng därifrån

mk1 gti det du behöver när du behöver det