Forum - Golf 4 (98-04) - Knepigt motorproblem

Annika
Donator 50 Ingen VW Ort: Örnsköldsvik
Tis 12 maj 2009 12:50 Svara med citat
Tjo
Jag har ett, för mig, mysko problem med bilen.
Den började hacka när jag körde uppför en backe och växlade till 5:an, tänkte att den inte orkade det så petade ner till 4:an igen men samma sak, helt orkeslös också. Jag frikopplade och tänkte rulla tills jag kom åt sidan på vägen, och då gick den upp och låg på 2500 varv konstant, trots att jag testade ge gas så hände ingenting. Jag stängde av bilen och då gick den inte igång, stod och tuggade på startmotorn men startade inte. Jag lät bilen vila några minuter och testade igen, då startade den som vanligt och sen dess har det inte varit nåt problem.

Det hände något liknande i vintras, men då varvade den betydligt mer än 2500, den slutade aldrig varva! Stängde av, och då var det samma sak, fick stå bra många minuter innan den gick att starta och sen har det inte varit nåt liknande problem. Tomgången har ibland svajat lite men inte så farligt.

Bör tilläggas kanske att den har dragit väldigt mkt soppa, under vintern legat på 1.1-1.2 l/mil men nu efter byte av bromsok och till sommardäck så hade den dragit strax under litern (dock hade jag kört ungefär halva sträckan på vinterdäcken så förhoppningsvis drar den lite mindre än så)

Tacksam för tips på vad det kan vara, ska dra iväg på en långresa vid midsommar o skulle gärna vilja få ordning på det här innan dess! Smile
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Tis 12 maj 2009 15:24 Svara med citat
Jag tycker nog du ska försöka få tag i någon som har möjlighet att läsa av ev. felkoder.
Har du kännt på bromskivorna om de är onormalt varma? Bromsarna kanske fortfarande ligger på? Handbromsen har en tendens att vilja ligga på bak på MK4.
fingerfinger
Golf 4 1.6-99 Ort: Göteborg
Tis 12 maj 2009 16:46 Svara med citat
Tja annika hade exakt det du beskriver förra vinter , jag bytte varvtalsgivave å nu e allt bättre ! så kolla upp varvtalsgivare! kostade 1719 på din bil gbg för delen och arbetet .
Annika
Donator 50 Ingen VW Ort: Örnsköldsvik
Tis 12 maj 2009 21:09 Svara med citat
MagArne: Japp, jag har en som ska läsa av den, han har bara inte haft tid men jag ska ringa honom imorn igen och se ifall han kan luska ut nåt.
Jag har känt på bromsarna, och vänster bak har känts varm, men nu var det ett tag sen.
Men det förklarar ju inte det fel som uppstod för några dagar sen dock...Jag tror att det var handbromsen som låg på när det var varmt. (Inte på den sidan där oket är bytt)

fingerfinger: Okej, det ska jag kolla upp, tack för tipset!