Forum - Golf 4 (98-04) - Köpa en golf -99 med AKL motorn

drevilboy
Golf 2 -91 Ort: Kumla
Lör 18 apr 2009 10:58 Svara med citat
Har fått ett erbjudande att köpa en Golf 1.6 -99som gått 16000mil för en bra peng. Men såg att det var en AKL motor med 8 ventiler. Hur är det med ventilerna, är det bättre med en 16 ventilers motor?'
Motorn har bara 100 hk under huven men duger gott åt mig och sedan så verkar bilen vara snikmodellen då den saknar AC... men men, inget måste för min del.

Jag tänker mer på bränsleförbrukningen så 100hk duger nog bra? Men AKL motorn med simos 2 insprutning... är det en problem motor eller en bra motor?
Danjul
Golf 4 1.6 SR -99 Ort: Stockholm
Tor 23 apr 2009 23:15 Svara med citat
drevilboy skrev:
Har fått ett erbjudande att köpa en Golf 1.6 -99som gått 16000mil för en bra peng. Men såg att det var en AKL motor med 8 ventiler. Hur är det med ventilerna, är det bättre med en 16 ventilers motor?'
Motorn har bara 100 hk under huven men duger gott åt mig och sedan så verkar bilen vara snikmodellen då den saknar AC... men men, inget måste för min del.

Jag tänker mer på bränsleförbrukningen så 100hk duger nog bra? Men AKL motorn med simos 2 insprutning... är det en problem motor eller en bra motor?

Min rullar på finfint... Whistle
Riktigt nöjd.

"Crazy frog"
bora
VW Bora 1.6-99 Ort: Piteå
Fre 24 apr 2009 9:20 Svara med citat
Har en bora med samma motor gått
20000mil snittförbrukning 0,9l mil, ingen
oljeförbrukning
Annika
Donator 50 Ingen VW Ort: Örnsköldsvik
Fre 24 apr 2009 10:49 Svara med citat
Jag har väl lite att invända med min, har haft problem med tomgången, den dog några gånger, ibland rusat upp längre än varvstoppet. Men det felet verkar *peppar peppar* vara borta nu.
Den drar lite väl mkt soppa tycker jag, legat på 1.2-1,3 under vintern trots motorvärmare. Dock problem med ett bromsok som kärvade, när det var bytt blev det förbrukning på ungefär 1.08-1.1 men tycker fortfarande det är mycket för en sniken liten 1.6as motor.

Min har gått 13000 mil.
Ålle
Ingen VW Ort: Malmö
Fre 24 apr 2009 12:22 Svara med citat
Oj, Annika. det låter på tok för mkt. så mkt ska verkligen inte en 1,6a dra. jag har oxå en 1,6a med 105 hästar, dock med 16 ventiler (från 2002). kör jag riktigt snålt kan jag komma ner på 0,7-0,75 l/mil i stan. på motorväg kan jag komma ner till typ 0,6-0,65 l/mil. allt detta enligt min färddator. hur e egentligen servicen sköt på din? min har rullat ca 7700 mil. nån annan får gärna skriva vad hon/han tycker.
Annika
Fre 24 apr 2009 16:14 Svara med citat
Ålle skrev:
Oj, Annika. det låter på tok för mkt. så mkt ska verkligen inte en 1,6a dra. jag har oxå en 1,6a med 105 hästar, dock med 16 ventiler (från 2002). kör jag riktigt snålt kan jag komma ner på 0,7-0,75 l/mil i stan. på motorväg kan jag komma ner till typ 0,6-0,65 l/mil. allt detta enligt min färddator. hur e egentligen servicen sköt på din? min har rullat ca 7700 mil. nån annan får gärna skriva vad hon/han tycker.

Tycker oxå det är på tok för mycket, trodde det skulle bli större skillnad efter bromsoksbytet, dock kärvar det andra lite ibland med, så blir väl eventuellt att byta det med och se skillnad. Ska bli spännande att se skillnaden när jag slänger på dom nya däcken också, har ju bara kört den vintertid hittills. När jag köpte den hade dom gjort stor service, alla oljor, remmar,vattenpump,stift, säkert nåt mer jag inte kommer på nu.
Den långkörning jag gjort med denna låg den på 0.78(ingen färddator utan det är vad jag kollat när jag tankat jämfört med trippen) och då hade jag inte kört särskilt lugnt ändå, ganska normal körning. Allt annat e stadstrafik vilket ju självklart ger högre förbrukning, men borde väl ändå inte ligga så högt som den gör?
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Fre 24 apr 2009 18:42 Svara med citat
AKL motorn är riktigt bra, få bekymmer, det enda som kan säga upp sig är hallgivaren som sitter lite krångligt bakom kamdrevet som kan vara lite negativt men det är sällan jag ser såna. Är ganska normalt med lite ojämn/orolig tomgång på dom, borde inte vara några bekymmer med att snitta runt 0.8 med en sån!

Kan dock vara lite småtrång att byta tändstift på dom Wink
joheed
Golf 4 1.6sr-99 Ort: Borås
Fre 24 apr 2009 21:58 Svara med citat
Annika skrev:
Jag har väl lite att invända med min, har haft problem med tomgången, den dog några gånger, ibland rusat upp längre än varvstoppet. Men det felet verkar *peppar peppar* vara borta nu.
Den drar lite väl mkt soppa tycker jag, legat på 1.2-1,3 under vintern trots motorvärmare. Dock problem med ett bromsok som kärvade, när det var bytt blev det förbrukning på ungefär 1.08-1.1 men tycker fortfarande det är mycket för en sniken liten 1.6as motor.

Min har gått 13000 mil.

Det låter som en hög bränsleförbrukning. Min drog ganska mycket(0,95 långkörning), men det var fel på en tempgivare som satt i bakkanten på motorn. Nu drar den 0,64 l/mil långkörning och 0,8-0,9 stadskörning.
Mvh Johan
Annika
Lör 25 apr 2009 0:56 Svara med citat
joheed skrev:
Det låter som en hög bränsleförbrukning. Min drog ganska mycket(0,95 långkörning), men det var fel på en tempgivare som satt i bakkanten på motorn. Nu drar den 0,64 l/mil långkörning och 0,8-0,9 stadskörning.
Mvh Johan

Hmm det lät ju intressant. Kostade mycket? Lätt att byta? Dök upp som felkod i vagcom? hehe många frågor Razz
spookyspook
Golf 5 GTI -06 Ort: Örebro
Lör 25 apr 2009 0:59 Svara med citat
Ja det låter väldigt för mkt. Har en 98a jag med o min drog 0,69 l/mil upp till stockholm förra helgen. Bilen har gått 12700 mil.
joheed
Lör 25 apr 2009 2:17 Svara med citat
Annika skrev:
Hmm det lät ju intressant. Kostade mycket? Lätt att byta? Dök upp som felkod i vagcom? hehe många frågor Razz

ca 350 Kr, lätt att byta(se bara till att ha kall motor annars sprutar varmt kylarvatten ut)Den satt med en slags spårryttare och tätades med en o-ring, det tog 30 sekunder att byta. Denna dök inte upp som felkod då den (om jag förstått det hela rätt) hängt sig i ett läge så elektroniken tror att det är kallstart hela tiden, om det hade varit brott i givaren så skulle det blivit en felkod i vagcom).
Annika
Lör 25 apr 2009 11:21 Svara med citat
Låter rätt bra det. Men, hur visste du att den var trasig?
joheed
Lör 25 apr 2009 13:27 Svara med citat
Annika skrev:
Låter rätt bra det. Men, hur visste du att den var trasig?

Jag läste om att det kunde vara det felet någonstans på detta forum.
Så jag chansade Smile
Annika
Lör 25 apr 2009 20:30 Svara med citat
Hehe okej! Razz
Ja, jag ska avvakta tills jag tankat igen nu o se ifall förbrukningen gått ner när jag fått bort dom kassa däcken och har nya bra sommardäck på så borde ju iallafall bli lite bättre Smile
fingerfinger
Golf 4 1.6-99 Ort: Göteborg
Ons 06 maj 2009 1:34 Svara med citat
Http://uk-mkivs.net/forums/t/183811.aspx
Det här e en bra länk som beskriver hur man bytter tempgivare ! Smile
Annika
Ons 06 maj 2009 8:31 Svara med citat
fingerfinger skrev:
Http://uk-mkivs.net/forums/t/183811.aspx
Det här e en bra länk som beskriver hur man bytter tempgivare ! Smile

Tackar! Superbra guide!! Thumbs up
Tillomed så jag skulle våga mig på att göra det där helt själv! Razz
MEn, dragit mindre har den gjort nu med sommarpjucksen, ska tanka här i dagarna o se hur mkt skillnad det blev...
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Ons 06 maj 2009 23:35 Svara med citat
Lite OT

OJOJ med den förbrukningen annika kan du åka vr6 på 2,8liter o 174hk.
Det drog min fd vr6a vid ren stadskörning. Så du måste ha nå fel men det är jag inte ensam om att tro.

Bromsoket måste bromsa bra.

Golf R mk6
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Tor 07 maj 2009 16:59 Svara med citat
Min Bora snittar 0,79 blandad körning med AKL-motor.
Snittförbrukningen på 1700mil enligt mina bränslekalkyler jag för.

Tycker den är lite väl törstig men kör ju med ACC på året runt och kör ganska mycket i stan. När jag kör långt så blir det mest motorväg och den varvar ganska mycket vid 110km/h så den vill ju ha en del soppa. Så det kanske är rätt normalt ändå?

Men i det stora hela är det en trevlig bil/motor för den som inte är ute efter en räcer. Men en AC vill du väl ändå ha?
Annika
Lör 09 maj 2009 0:06 Svara med citat
Rickard.v skrev:
Lite OT

OJOJ med den förbrukningen annika kan du åka vr6 på 2,8liter o 174hk.
Det drog min fd vr6a vid ren stadskörning. Så du måste ha nå fel men det är jag inte ensam om att tro.

Bromsoket måste bromsa bra.

haha jag menar det! Hade ju kunnat köra bra mycket roligare bil, o känt att förbrukningen var berättigad! Razz

Men ja, nåt fel är det...och den drar betydligt mindre nu iallafall, tankade i nu, hade kört ungefär 20 mil på vinterdäcken o 30 med sommar, den är under litern/mil nu iaf, så det går åt rätt håll! Razz

Det måste ju ha gjort det! 2 dl per mil är ju rätt mkt skillnad..men lustigt att det aldrig kändes varmt eller så eftersom det uppenbarligen måste ha legat på rätt fint...
ruuska
Golf 4 1,6-98 Ort: Nässjö
Fre 15 maj 2009 12:15 Svara med citat
Tjo har en vw golf 99 med akl motorn rullat ca 13700 och drar 0,75l/mil med blandad körning och ganska mkt gasande...