mc_vw
Golf 1 GTI-83 Ort: Uppsala |
| Fre 15 maj 2009 19:29 |
|
| Som rubriken lyder. vad är det för skillnad på JJ/JH motorn. En kollega har en Golf 1 CAB från 89 med JH motorn. K-jet men endast 95hk. j'ämfört med JJ motorn som har 112hk. Kam och luftvåg som siljer eller vad kan det vara?
|
|
D.E
Ingen VW 535i Ort: Mora |
| Lör 16 maj 2009 22:23 |
|
| Provat att söka? Detta har definivt diskuteras mer än en gång förut. Kammen skiljer... Grenröret och downpipen kan också skilja, kanske inte på alla. Jag har sett att många JH har "toalettstolsgrenröret" 4-1 dvs att alla fyra utlopp går ihop till ett innan downpipen. JJ har ett grenrör som är 4-2 och sedan är downpipen två långa rör som går ihop till ett innan mellanröret. JH har katalysator också vilket antagligen drar ner effekten lite.
|
|
Chrille74
Golf 1 Cabrio 1.8i -89 Ort: Västerås |
| Sön 17 maj 2009 9:18 |
|
Är lite på jakt efter samma jag också, har fått bekräftat på annat håll att kamaxeln skiljer.
Avgasbiten vet jag inte vad som skiljer, förutom katalysatorn, har inte tittat så noga på min egna än. Däremot vill jag nog minnas att det bara kom ner ett rör, för katalysatorn sitter ganska tätt inpå. Det såg inte riktigt likadant ut som på min fd mk 1 GTi -83. där kom det ju ner två rör och gick en bra bit innan det gick ihop (främre röret kostade på den tiden 1225:-)
Kamaxeln ska jag i alla fall byta i min -89:a Cab så snart jag fått tag i en bra/rolig kamaxel.
|
|
mc_vw
Golf 1 GTI-83 Ort: Uppsala |
| Sön 17 maj 2009 20:17 |
|
| Tack för svaret, då var det de jag trodde. Blir till kompisen att byta kam och grenrör då..!
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|