Forum - Golf 4 (98-04) - Gnisslar/gnekar i framvagnen.?? Blir tokig !!

Mikeds
Golf 4 1,8 Ort: Östersund
Ons 29 apr 2009 13:28 Svara med citat
Nu är värmen här och samma problem återkommer varje vår/ sommar. Det gnisslar och gnekar i framvagnen när man kör, låter om en gammal gungstol. Sad inte kul direkt. Vad gör man åt detta? har provat sprutat smörjmedel på gummibussningar osv men ingen väsentlig skillnad. Vad är det som gnisslar, vad skall man göra/byta för att få bort det? Det måste vara fler som har haft samma problem och blivit tokig på detta ständiga gnekande.
Vad tror vi vad skall man göra?
spookyspook
Golf 5 GTI -06 Ort: Örebro
Ons 29 apr 2009 13:46 Svara med citat
Jag har ett liknande problem. På sommarn så gnisslar det högerfram när jag svänger höger.
Ålle
Ingen VW Ort: Malmö
Ons 29 apr 2009 13:49 Svara med citat
Jag har samma problem som du mikeds Sad
nypa
Golf 4 1,6 -02 Ort: Partille
Ons 29 apr 2009 16:27 Svara med citat
Jag har exakt samma på min mk4 1,6.

Det är bärarmsbussningen som gnekar när det blir torrt/varmt ute. Samt ett stag som sitter på både vänster och höger sida som sitter fast med klämmor och gummibussningar. I mitt fall så är det mer det stagen som gnekar då det runda staget rör sig iomed när bilen fjädrar, men som sagt man blir grymt tokig på det eviga gnekande.... Jag tror att man behöver byta gummiinfästningarna, dock vet jag inte hur många det är (var ett tag sen jag hissade upp den Wink , samt vad de kostar. Här är en skärmdump ifrån VagCat på vilken del jag menar,

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=de9200943848Pef52

Dock har jag haft detta problem nu i snart 3 år, kanske dags att byta ut min vanliga rutin på 5-56 och ersätta med nytt gummi.

Gangsterkeps
Golf 4 1.6 -98 Ort: Västerås
Ons 29 apr 2009 17:53 Svara med citat
Jag har samma problem med gnekande och gnisslande i framvagnen! Återkommer varje vår......... Sad
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tor 30 apr 2009 15:48 Svara med citat
Helt Rätt Nypa

Dessa kostar 177:- /st på VAG

Det är dessa bussningar som vanliga gummi gnissel som inträffar vid inbromsningar lägre hastigheter, när man vrider på ratten osv..

Var på VAG igår och fick det bekräftat och de finns i lager!!

Relativt enkelt att byta antar jag

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
nypa
Tor 30 apr 2009 23:55 Svara med citat
Fy fan, 177 kr / st!! nästan hutpris på en gummibit Smile

jaja, blir väl till att byta för nu börjar gneket stå mig upp över öronen.....

spookyspook
Golf 5 GTI -06 Ort: Örebro
Fre 01 maj 2009 9:26 Svara med citat
Ja helt sjukt, hoppas det inte händer min bil....
Ålle
Fre 01 maj 2009 18:46 Svara med citat
Nypa. kan du ta foto på när du byter så att vi andra kan se hur man gör. hade varit snällt Smile lycka till!
nypa
Fre 01 maj 2009 20:48 Svara med citat
Ålle;

Japp, jag satt och tänkte på det i bilen när jag och sambon var ute och åkte att jag bör nog göra en liten guide på hur man byter de. Så det finns med i min planering.

Sam
Fre 01 maj 2009 21:36 Svara med citat
nypa skrev:
Ålle;

Japp, jag satt och tänkte på det i bilen när jag och sambon var ute och åkte att jag bör nog göra en liten guide på hur man byter de. Så det finns med i min planering.

Niiiiiiiiiiiice
Mikeds
Golf 4 1,8 Ort: Östersund
Sön 03 maj 2009 10:47 Svara med citat
Vore kanon med en guide !!!! Thumbs up
Mortalis
Golf 4 -00 Ort: Göteborg
Mån 04 maj 2009 13:51 Svara med citat
Ja, byt bussningarna så får du inte bara en tystare utan också bekvämare bil
nypa
Mån 04 maj 2009 16:14 Svara med citat
Har inga problem att bilen inte är bekväm nu... mest trött på gneket som blir när det blir varmt ute...

Pejoni
Golf 4 1.6-00 Ort: Uddevalla
Tis 05 maj 2009 20:49 Svara med citat
Jag har samma problem, men skall kolla med det där om att byta bussninganrna.
Riki
Golf 4 GTI -02 Ort: Borås
Tor 07 maj 2009 14:40 Svara med citat
Tja..har samma problem med min..men när det regnar ute lr blött så hörrs det inget..e det bussningen då lr dämparen?

Golf IV GTI
nypa
Tor 07 maj 2009 20:05 Svara med citat
Gnekar det när bilen "gungar" lite eller slår
det i framvagnen när du kör i hålor/gupp?

Gneket som jag har uppstår bara vid vackert väder, som ni kanske förstår inte inträffar varje dag i Göteborg Wink hehe, men vid regnigt väder så slutar det, troligen för att väta kommer på gummit och det blir lite fuktigt.

Riki
Golf 4 GTI -02 Ort: Borås
Tor 07 maj 2009 22:17 Svara med citat
Det gnekar vid gupp o hål..men hos mig låter det i bakvagnen och bara vid fint o tort väder

Golf IV GTI
Sam
Tis 19 maj 2009 23:23 Svara med citat
Bytte dessa äckel bussningar på min bil idag, priset var 50kr st btw skrev fel innan,

Ja bilen blev tyst.

Men jätte jobbigt att byta dessa bussningar, krävdes 2 man för att få in bulten som håller fast bussningen efter många onödiga timmar...

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Ålle
Tis 19 maj 2009 23:51 Svara med citat
Sam. tog du lite foto så du kan göra en guide Cool
Sam
Ons 20 maj 2009 23:05 Svara med citat
Ålle skrev:
Sam. tog du lite foto så du kan göra en guide Cool
¨

Jag var så stressad inför bytet så jag glömde totalt bort att ta foton.

Men ingreppet är ganska enkelt.

Demonterade först krängningshämmaren i början där den sitter med en 16mm hylsa precis vid skivan. sen vred jag ratten så dammasken till styrleden inte var i vägen, in med 13mm hylsa bort med gamla bussning. smörjde in nya bussning på utsidan med lite fett så halvmånen skulle glida på enklare sen vare bara att pressa och in med bulten igen.

Den delen som det kommer till att pressa tillbaka halvmånen för att bulten ska nå fram till hålet där den gängas är den svåra biten, nya bussningen är lite större och tjockare så det krävs 2man för att pressa och in med bulten..

Polygripen + spettet hjälpte med att pressa ihop paketet. men jävligt trångt och knepet att få in bulten och att den ska tugga gänga, ett tips är att få tag på lite längre bultar då blir det MYYYCKET lättare.

Tips är att höja upp bilen och palla den på båda sidorna för att kränningshämmaren ska lägga sig i rak höjd och minska motståndet utåt när man ska pressa ihop paketet innåt.

obs montera av och montera ihop en sida åt gången så du har motstånds från andra sidan när du ska pressa ihop paketet, annars ligger allt helt löst och det blir bara kebab av det hela Regular Smiley