Forum - Golf 1 (74-84) - Ryckig och svårstartad förgasarmotor

mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Mån 18 maj 2009 19:36 Svara med citat
Jag har fått ett väldigt irriterande och stressande fel på mk1an. Snart bugrun! Måste ju gå köra dit.

Problemet började på vägen hem från garaget i fredagsnatt. Bilen högg till ordentligt på motorvägen, ungefär som när soppan tar slut.
Jag klarade mig hela vägen hem och sen dess har han stått. Bilen startar ibland men går då riktigt orent. håller man jämt gas går han rätt bra. men så fort man gasar hackar och bluddrar han.
Kan tillägga att en ordentlig motortvätt gjordes denna dag i garaget. Rikliga mängder stark avfettning och högtryckstvätt. (aldrig fått problem utav detta innan)

Idag har jag stått ute på gatan och grejat i 2 timmar. skiftat tändspolar och letat diverse läckage osv.
Ingen märkbar skillnad. Så jag bestämde mig för att byta förgasare till en som jag har liggandes. jag började lossa den som sitter på och såg då att en stor vakumslang hade hoppat av nån cylinderformad grunka till höger om förgasaren. Tjock slang går på den, annan tjock slang går upp till förgasaren. liten vakumslang går också från den till nånstans.
Jag tänkte då, gött! problemet löst. Men fyfan va fel jag hade. Nu börjar dessutom batteriet ta slut.

Någon som har några tips?

mk2 vr6
Sölve
VW Jetta Jetta Mk1 ls Ort: Jönköping
Mån 18 maj 2009 21:27 Svara med citat
Har du torkat ur fördelar locket så att det inte e fukt i där.

Wolfven
Ingen VW Ort: Lindesberg
Mån 18 maj 2009 22:58 Svara med citat
Eller kollar om det är skräp i soppa filtret, min jetta mk1 gjorde exakt sådär
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tis 19 maj 2009 7:28 Svara med citat
Fördelarlocket känns som att det är torrt. Det var ändå ganska många dagar sen. Men ska torka och testa. Grovfiltret är fritt. Det var det första jag kollade, då jag haft problem med skit i tanken innan.

mk2 vr6
Skon
Golf 4 GTI ColourConcept Ort: Eskilstuna
Mån 25 maj 2009 8:17 Svara med citat
Kolla så att inte bränsleslangarna bak vid tanken har torkat/spruckit...
Min gick väldigt ojämt när den väl gick och var väldigt svårstartad då.

rekomenderar även att köpa riktiga slangar då dem jag köpte torkade bara på ett år och resulterade att jag täckte halva parkeringen med bränsle och brandkåren fick åka ut och sanera Thumbs down

Golf 4 Gti & MK1 cab
Wolfven
Ingen VW Ort: Lindesberg
Mån 25 maj 2009 17:02 Svara med citat
Fick åter igen det här problemet nu, och nånting är skumt med min gaswire, ibland är den spänd ibland inte.. kolla det på din?
K1M
Golf 1 gti&GL Ort: Bjuv
Tis 26 maj 2009 21:12 Svara med citat
Jag hade samma problem. Bytte bränslepump (mekanisk) samt tankade. Problemet försvann tills nästa gång jag hade halv tank. Lyfte tankarmaturen, där sugslangen av plast på tankarmaturen hårdnat av ålder och "lyft" sig från botten på tanken. Byta eller kapa eller "tynga ned" med slangklämma och en "tyngd".