Forum - Golf 1 (74-84) - Mätarproblem 1.6 GLi/GTi

Sbuddz
Golf 7 1.4TSI 150 SC DSG Ort: Göteborg
Tis 12 maj 2009 16:49 Svara med citat
Hej!

Jag har lite strul med mitt mätarhus.

Till att börja med ska jag säga att hastighetsmätare och instrumentbelysning ALLTID funkar, varje gång.

Men........... Sad

Varvräknare samt alla indikeringslampor t.ex oljetryck, laddning med mera kan lägga av när som helst. T.ex idag funkade allt hela vägen till jobbet men när jag skulle åka hem och vred på tändningen så lyste inga lampor och ingen varvräknare rörde sig när jag startade bilen. Efter cirka 5min på tomgång utan att någon vart i närheten av bilen funkade allt igen och gjorde så hela vägen hem.

Jag har kollat glapp i anslutningskabeln men inte hittat nåt särskilt.

Bilen är en Golf GLi ( cab ) med 1.6 EG motor med K-Jetronic helt original så vitt jag vet.

Tacksam för förslag då den inte laddar från generatorn när mätarn är "döda" heller.

Mvh
John

Jag är inte dum i huvet, har bara otur när jag tänker Smile
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tis 12 maj 2009 18:27 Svara med citat
Lär vara glapp någongstans. någon anslutning nånstans som som expanderar lite för mycket när det blir varmt. in och gräv bakom instrumenthuset när du upplever problemet och se om det hoppar igång

mk2 vr6
klockar
Golf 1 GL 1,6 aut-82 Ort: Gagnef
Tis 12 maj 2009 20:02 Svara med citat
Har samma problem med min GL-82.
Ingen varvräknare och ingen indikation på ladd/ oljetryckslampor när man vrider på tändningen. Men startar varje gång....
Hoppade igång när jag körde hem bilen sist. Men är nu dött igen.

Hur va det på dom här.. halvljusautomatik?
Isf så funkar inte den heller.
Sbuddz
Tis 12 maj 2009 21:57 Svara med citat
Tjena!

Nån halvljusautomatik har inte jag på min heller så det fanns nog inte.....

Jag har pillat och försiktigt leat lite i alla tänkbara anslutningar men ingen förändring. Kan det va nån komponent på baksidan mätarhuset som strular? Tänkte kanske nån transistor eller så?

Det konstiga är att den imorse funkade kanon men i förrgår var den död, ungefär samma tid sedan den var igång sist alltså på kvällen innan och cirka samma tempratur ute.

Fler ledtrådar någon?

Mvh
John

pumba
Donator 100 VW Jetta 1.8 G60 -83 Ort: Borås
Tis 12 maj 2009 22:21 Svara med citat
Det låter som en av jord punkterna på motorn som é dålig dom sitter uppe på toppen
klockar
Golf 1 GL 1,6 aut-82 Ort: Gagnef
Tis 12 maj 2009 22:58 Svara med citat
pumba skrev:
Det låter som en av jord punkterna på motorn som é dålig dom sitter uppe på toppen

Vart ska det isf sitta nån jordpunkt?
Enda jag kan se är mellan förg/ insug samt en mellan generator/ blocket.
Sbuddz
Tor 14 maj 2009 9:44 Svara med citat
Tjena!

Gjorde en "ny" jordpunkt från ventilkåpan till fjäderbenet i vintras när den stod i garaget så motorn är ordentligt jordad, i alla fall ventilkåpan Smile

Fråga:
Kan man åka till en skrot och ta ett instrument hus från valfri Golf/ Jetta Mk1 med varvräknare och sätta i eller finns det varianter som inte är kompatibla med varandra? T.ex insprut/ förgasare?

Mvh
John

Sbuddz
Fre 15 maj 2009 19:25 Svara med citat
Ingen som vet om man kan ta ett instrument från en annan Golf? t.ex en med förgasare?

Mvh
John

P.Hagel
Golf 1 GTI-83 Ort: Växjö
Fre 15 maj 2009 22:18 Svara med citat
Titta bakom instrumentet, så sitter en elkomponent som ser ut som en spindel nästan.

BYT DEN.

ÅkerVolvo XC60 -15,Volvo C70 Cab-04,Golf 1,6 Var.-00,Golf 1.8 GT-95,Golf GTi-83,Octavia RS-02
pumba
Donator 100 VW Jetta 1.8 G60 -83 Ort: Borås
Fre 15 maj 2009 23:55 Svara med citat
Sbuddz skrev:
Tjena!

Gjorde en "ny" jordpunkt från ventilkåpan till fjäderbenet i vintras när den stod i garaget så motorn är ordentligt jordad, i alla fall ventilkåpan Smile

Fråga:
Kan man åka till en skrot och ta ett instrument hus från valfri Golf/ Jetta Mk1 med varvräknare och sätta i eller finns det varianter som inte är kompatibla med varandra? T.ex insprut/ förgasare?

Mvh
John

jodå de går utmärkt att gö gjorde de på min jetta 1
Sbuddz
Lör 16 maj 2009 22:41 Svara med citat
P.Hagel skrev:
Titta bakom instrumentet, så sitter en elkomponent som ser ut som en spindel nästan.

BYT DEN.

Hej!

Är det en transistor eller en tyristor tro? Det kan ju förklara varför det inte hjälper att ruska runt lite för att få kontakt igen Smile

Tack för tipset!

Mvh
John

gti-linus
Golf 1 1.8 -86 Ort: Karlskrona
Lör 16 maj 2009 22:51 Svara med citat
Jag hade liknande problem på min cab nu och det va jorden som går in till mätarhuset..i min cab så e den brun/vit...kolla det
annars har nog P.hagel rätt..Regular Smiley
Anders86
VW Jetta Mk1 + Caddy Cross Ort: Skurup
Ons 27 maj 2009 23:15 Svara med citat
P.hagel Menar nog den lilla 3 benta saken som sitter med en skruv på baksidan av mätarhuset och är lätt att byta. Kostar 120:- på VAG och tar ca 10 min att byta. Wink

Misslyckas man inte så lär man sig inget...
Sbuddz
Tis 02 jun 2009 9:16 Svara med citat
Hallå!

NU har jag bytt hela instrumentet. Måste vart nåt brott på nåt ställe på "plasten" med lödbanorna i för jag bytte en del komponenter balnd annat den 3 benade saken som är en transistor, men inget funka.
Fick tag i ett annat instrument oxå med gul helljus lampa Smile dock skiljer miltalen en del, men det blir en senare fråga Smile

Tack för alla tips och trix.

/ John