Finns GTI Special från 1983 också. Största skillnaden är att Specialen har en 1.8 motor på 112 (?) hk medan den äldre GTIn har 1.6 110 (??) hk motor. Finns säkert annat som skiljer men det får nån mer insatt förklara.
Från 83 så har väl alla mk1 gti 112 hk,både special och vanlig. Specialen hade väl bla gröntonade rutor från fabrik och lite annan kosmetika,mekanik och prestanda var väl inte annorlunda mot "vanlig" gti.
Finns trådar om detta på gti-klubben och även här tror jag om du söker.
Från 83 så har väl alla mk1 gti 112 hk,både special och vanlig. Specialen hade väl bla gröntonade rutor från fabrik och lite annan kosmetika,mekanik och prestanda var väl inte annorlunda mot "vanlig" gti.
Finns trådar om detta på gti-klubben och även här tror jag om du söker.
Verkar som om jag missförstått lite. Trodde att GTI Special ersatte vanliga mk1 GTI. My bad.
Kan vara så att de sista årgångarna bara fanns som special men har för mig att de såldes samtidigt med special som en option? Annars brukar ju biltillverkare sälja ut de sista modellerna som special,edition,classic och allt vad det heter innan nya karosser presenteras på marknaden. Just gti special skiljer sig väl lite här då den fanns både 83 och 84 som jag minns det. Kan ju vara så att 83 special är tysksålda och att de fick mk2 redan 83 på tyska marknaden medans våra mk1 tillverkade efter september 83 blev årsmodell 84 i sverige. Tyskarna brukar ju ha brytår i sep efter industrisemestern,nya modeller kommer ju först på tyska markanden medans andra brukar få vänta ett halvår/år. Detta är bara spekulationer men antar att någon upplyst guru kan upplysa oss, teach us masters!
Hursomhelst så har alla gti 1.8 liters motor på 112 hk från 83 års modell jämfört med den tidigare 1.6 liter 110 hk. Om detta råder väl ingen tvekan tror jag?