Forum - Golf 5 (04-08) - 2 eller 4 nya däck - R32 MKV

Niklas83
Golf 5 R32 -07 Ort: Eskilstuna
Ons 03 aug 2011 14:47 Svara med citat
Lyckades få punktering på ena framdäcket i helgen. Gick tyvärr inte att laga så måste köpa nytt däck. Men då undrar jag hur det går med fyrhjulsdriften om man köper nytt däck. Har hört att det inte får skilja så mycket på däcken runt om för då kan dyra grejer börja gå sönder.

Nån som har mer info om detta? Hur mycket får det skilja mellan däcken?

Har ca 5 mm kvar på övriga däcken och nya ligger väl på runt 8 mm

Vore trist om man måste köpa nya däck runt om eftersom jag har planer på att skaffa 19" fälgar till nästa säsong
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Ons 03 aug 2011 15:56 Svara med citat
Vad har du för storlek på däcket nu? är det ett originaldäck...?

Inte aktiv längre.
Smurfen
Ons 03 aug 2011 16:00 Svara med citat
Min egna teori är att så länge det är bra på båda axlarna så känner däcktryckskontrollen av om det är något fel. Den är ju bara framkrafs tills framhjulen spinner så jag tror fortfarande att lite fel inte gör något. Haldex själva säger att det inte är någon fara men det är klart en försäljare inte vill låta någon köra med olika om det går sönder. Tror självklart att det inte är bra att åka flera hundra mil med däck som är jävligt olika. Men någon eller några mm kan inte spela någon roll eftersom bilen sliter däcken lite olika beroende på hur man kör.. Mina vinterdäck är olika fast inte så stor skillnad och det reagerar inte ens däcktryckskontrollen på. Fungerar perfekt. inga fel alls... Känn efter vad du själv tycker och agera utefter det.

Inte aktiv längre.
Niklas83
Ons 03 aug 2011 16:50 Svara med citat
Det är originaldimension jag kör på. 225/40. Har beställt ett likadant däck som jag hade innan men är lite orolig för att mönsterdjupet är olika när jag sätter på det nya. Skiljer 3-4 mm.

Kom på idag att jag kanske skulle beställt två och bytt båda fram, men tyckte det verkade onödigt eftersom jag har bra mönster kvar på de andra.
Niklas83
Ons 03 aug 2011 16:51 Svara med citat
Eftersom jag har planer på nya fälgar till nästa år så kanske det funkar att köra på tills vintern kommer och man kan byta till dubbdäcken
Smurfen
Ons 03 aug 2011 18:20 Svara med citat
Jag tror inte du kommer märka något eller att bilen går sönder... Det är vad JAG tror.. inte vet... allt kan gå sönder...
Men jag tror att jag skulle sätta det nya bak och åka lika fram.

Inte aktiv längre.
Niklas83
Ons 03 aug 2011 18:46 Svara med citat
Ah, det var ju en bra idé. Kör nog på det Smile
Tömpa
Golf 5 GTi Ort: Utomlands
Sön 14 aug 2011 12:35 Svara med citat
Byt ALTID däck axelvis.Att enbart byta ETT däck kan göra att man får lite knepiga vägegenskaper.Beroende på hur slitet det däcket som blir kvar är förstås!.