Forum - Golf 3 (92-99) - Problem med tempgivaren samt kylfläkt!

PungPlask
Golf 3 1,8 -92 Ort: Nyköping
Tis 22 sep 2009 19:45 Svara med citat
Min golf visar vid landsvägskörning att motortempen är ca 80 grader, lite svalare än optimal temp men i stan så går den upp runt 95 grader innan kylfläkten kickar in och hjälper till.

Vad kan vara orsaken till felen? Både att den är för sval på landsväg samt att kylfläkten kickar igång sent?
Naboh
Vento 1,8-97, AC Ort: Huddinge
Ons 23 sep 2009 0:26 Svara med citat
PungPlask skrev:
Min golf visar vid landsvägskörning att motortempen är ca 80 grader, lite svalare än optimal temp men i stan så går den upp runt 95 grader innan kylfläkten kickar in och hjälper till.

Vad kan vara orsaken till felen? Både att den är för sval på landsväg samt att kylfläkten kickar igång sent?

När du är ute och kör landsväg så blåser det in hur mycket luft som helst i motorn, på det sättet kyls den ner.
varför den går upp i taket när du kör i stan hänger det mesta på termostaten skulle jag tro. I stan kan du kanske inte heller gasa/varva så mycket och därför blir den varm snabbare. Testa att låta bilen bara stå igång så kommer du se.
Dessutom finns det många bilar i stan kanske och luftflödet inte är densamma.
PungPlask
Golf 3 1,8 -92 Ort: Nyköping
Ons 23 sep 2009 11:48 Svara med citat
Det var genom att låta bilen stå på tomgång som jag upptäckte att fläkten hjälpte till väldigt sent. Och det är bara då och när man verkligen krypkör som den överhuvudtaget blir varmare än 80 grader.
Naboh
Vento 1,8-97, AC Ort: Huddinge
Ons 23 sep 2009 16:24 Svara med citat
Jag skulle tro att det är vanligt.. och att det brukar vara så.. Fråga gärna de här andra experterna på forumet om de har någon ide.