Hasse Ch
Golf 3 1,8 GT -93 Ort: Lidingö |
| Fre 11 sep 2009 16:12 |
|
Kopplingsbroblem! Brickan som håller vajern vid kopplingsarmen låssnade och armen åkte ner.
Satte dit en ny bricka men nu vill inte kopplingen fungera som förut, Kopplings pedalen går inte tillbaka av sig själv bara halvvägs, trampar man ner pedalen kopplar den inte ur, Om man tycker armen på växellådan neråt då går pedalen tillbaka, Det är själv justering på vajern.
Någon som har haft samma problem??
|
|
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland |
| Fre 11 sep 2009 17:34 |
|
Samma sak hände på min mk3 en gång. När brickan lossnade drog justermekanismen ihop sig automatiskt så vajjern blev för kort, var omöjligt att få på en ny bricka. Efter ett jävla krånglade lyckades jag få justermekanismen att mata ut vajjern igen, vet dock inte vad jag gjorde för att få det att lyckas...
Högst antagligen har du samma problem, att justermekanismen dragit ihop sig då spänningen i vajjern försvann.
|
|
Hasse Ch
| Fre 11 sep 2009 17:40 |
|
| Ok man kanske måste byta vajer så kanske det löser sig??? undrar hur justeringen ser ut inuti? trodde vajern gick rakt igemon!
|
|
cheba
| Fre 11 sep 2009 17:48 |
|
| Hasse Ch skrev: | | Ok man kanske måste byta vajer så kanske det löser sig??? undrar hur justeringen ser ut inuti? trodde vajern gick rakt igemon! |
Vad jag har hört så är inte justeringen gjord så att man ska kunna mata ut vajjern igen eftersom man ändå aldrig ska släppa spänningen. Men som sagt det kan gå med lite tålamod. Annars köpa ny.
|
|
Hasse Ch
| Fre 11 sep 2009 18:12 |
|
| Men man ska kunna byta koppling utan att byta vajer enl en verkstadshandbok!
|
|
cheba
| Fre 11 sep 2009 19:01 |
|
| Hasse Ch skrev: | | Men man ska kunna byta koppling utan att byta vajer enl en verkstadshandbok! |
Jo, men enligt verkstadshandboken ska man spänna ihop justermekanismen innan man lossar vajjern. På vajjern borde det sitta en sorts bygel som ska användas för detta. Då hålls den spänd hela tiden.
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Fre 11 sep 2009 19:25 |
|
| Ett rent helvete att dra ihop kopplingsvajern efter den har dragits ut, man får pumpa på kopplingen ett par gånger för ev släppa spärren, sen trycka ihop själva justeringshylsan och spärra med plastbygeln som BRUKA/SKA sitta på vajren, saknas ofta tyvärr så fall rekomendera ja dig byta vajern i ställe för ens försöka
|
|
Hasse Ch
| Fre 11 sep 2009 20:51 |
|
Jag har bygeln kvar och jag har tryckt ihop
justeringen likt förba...... så vill inte kopplingen funka. Jag undrar om det händer något med justeringen när vajern släpper? En liten funderare bara?? och varför går inte kopplingspedalen tillbaka,
Har det också med justeringen att göra kanske?? Ursäkta att man är nyfiken!
|
|
tobbe80
| Fre 11 sep 2009 21:21 |
|
| Vajern kan fått lite stryk så självjusteringen inte lira som den ska, testa byt vajer
|
|
Hasse Ch
| Fre 11 sep 2009 21:45 |
|
| OK Tack för hjälpen
|
|
Hasse Ch
| Sön 13 sep 2009 15:50 |
|
Nu har jag bytt vajer men det vill inte funka.
Pedalen vill inte gå tillbaka, kanske måste byta koppling eller??????????
|
|
tobbe80
| Sön 13 sep 2009 16:16 |
|
| Låter intressant detta, inte så att tryckstången gått igenom tryckplattan, kan va så tyvärr varit med om detta själv i samband med sliten lamell. kolla även så fjädern uppe i pedalstället som fjädra pedalen släppt/gått av
|
|
Hasse Ch
| Sön 13 sep 2009 16:57 |
|
| Fjädern vid pedalen är ok, Men provade pedalen med gamla vajern urkopplad vid lådan men pedalen fastnar ändå i nertrampat läge. Så frågan är om det är någon ide att rota eller byta bara kopplingen och lager!
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Sön 13 sep 2009 21:45 |
|
Kan vara även tryckstången är skev.
Jag hade en på jobbet som betede sej som din.
Bytte stång och vola så funkade det.
kan även vara brickan på tryckplattan som har gett sej.
|
|
Hasse Ch
| Sön 13 sep 2009 23:21 |
|
| Ok var får man tag på en tryckstång? V.A.G eller finns det att skaffa någon annanstans!
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
| Mån 14 sep 2009 20:26 |
|
| VAG får du köpa det på.
|
|
Hasse Ch
| Mån 14 sep 2009 20:55 |
|
| Jag kollade runt lite och det verkar som det går att få tag på Autoexperten, dom har något dom kallar tryckstång Kostar ca 394:-0
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
| Tis 15 sep 2009 21:03 |
|
Du bor ju i Lidingö...
Då har du Lidingör motor service du kan kolla med dom.
|
|