Forum - Golf 3 (92-99) - Köpt en golf från 1995, byte av vindruta?

jessika
Golf 3 Ort: Finland
Fre 18 sep 2009 17:10 Svara med citat
I början av veckan köpte jag en golf från 1995.. Jag är ganska nöjd med den men det som stör mig mest är att vindrutan är full med både mindre och större stenskott..

Är rutan limmad eller listad på min bil? Tänkte att jag skulle fixa en bra vindruta från skroten å senn ha en glasmästare att byta den, men vad kan det bli att kosta hos glasmästaren då? Eller kan jag kanske byta själv? Jag är studerande så jag har tyvärr inga pengar till att byta till en helt ny vindruta med..Confused

En annan sak som stör mig är att rutan där bak är jättemycket repig, men jag antar att det blir ett större och dyrare projekt om jag vill byta den? Även etta sidofönstret har en ganska stor repa som stör mig men det måste nog lämna..

Annars tyckte jag att det var ett bra köp. Jag räknade inte med att få någon superbra bil för den kostade endast 1900 euro här i finland (ca 17100 kronor).. Så jag har lite rost att fixa på den, och så problemet med vindrutorna då.. Annars är den i bra skick, den är endast körd 155 000 km med och kamremmen är nybytt! Den var på service strax innan jag köpte den! Very Happy

En bonusbild på bilen, den var nytvättad och ännu lite våt därför ser färgen lite konstig ut..
Bild

[/gallery]
Knasen
Donator 25 Ingen VW Ort: Söderköping
Fre 18 sep 2009 20:18 Svara med citat
Har du ingen försäkring på bilen som täcker glas?
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Fre 18 sep 2009 20:19 Svara med citat
Limmad ruta både fram och bak, vet inte hur det är i finland men i här i sverige så bruka en ruta inte bli spec dyr om du har glasförsäkring och ta de på självrisk, sen finns billiga piratruto köpa nya

.....privat liv.....
jessika
Lör 19 sep 2009 0:18 Svara med citat
Knasen skrev:
Har du ingen försäkring på bilen som täcker glas?

Nej, tyvärr.. Jag har nu kollat upp lite olika försäkringar som skulle täcka glas men det står bara att det inte gäller vanligt slitage tyvärr... Måste nog fixa det själv men jag har inte råd att lägga ut så mycket pengar på det Sad
Jaserru
Golf 3 Vr6 Syncro Colour Concept -97, Golf MK2 CL-88 Ort: Hällefors
Lör 19 sep 2009 10:16 Svara med citat
Ett litet "stenskott" i framrutan brukar funka om man behöver ny ruta. Regular Smiley

// Tomas

// Tomas
jessika
Lör 19 sep 2009 12:18 Svara med citat
Jaserru skrev:
Ett litet "stenskott" i framrutan brukar funka om man behöver ny ruta. Regular Smiley

// Tomas

Hmm, kanske man skulle skaffa försäkringen då.. Smile Hur är det med rutan där bak, täcks även den av försäkringen?

Det beror också på hur dyr försäkringen skulle bli, är ju fattig studerande så..
kantarell
Donator 50 Golf 3 1.9 TD -93 Ort: Norrköping
Sön 20 sep 2009 9:17 Svara med citat
Åk runt till olika skrotar och fråga vad de tar för rutorna, eller ring. Du kan säkert få bägge för under 1000 kr. Har du kollat in bildelsbasen.se? Hittade en fin vindruta för 600 kr. Blir inte glasförsäkring dyrt i längden?
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Sön 20 sep 2009 12:10 Svara med citat
Bytt många vindrutor pga stenskott och att dom varit blästrade då detta försämmra skiten och körsäkerheten bruka de inte va några som helst problem få ut på försäkrning, byter mina rutor själv och kvitta självrisken. skroten kan ha fina rutor inne men räcker med ett stenskott för den ska spricka vid urmontering och även inmontering så KAN va bortkastade pengar köpa beg, krävs även lite kunskap för byta en limmadruta och rätt prylar samt lim, jag kör med 2K rutlim och detta innehåller tex skadliga ämnen

.....privat liv.....
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 21 sep 2009 21:38 Svara med citat
Problemet med att montera en beg.ruta hos glasmästaren e att det blir dyrare än att montera en ny ruta.... sist ja bytte ruta hade ja en fin liggandes men den skulle kosta näctar 3000:- för o få monterad... sådå tog ja halvförsäkring som ink glas (va bara nån hundralapp dyrare än trafikförsäkringen per år o körde en månad o bara "råkade" få ett stenskott åkte till glasmästaren bytte ruta på försäkringen ala 1500:- vips problemet löst

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
kantarell
Donator 50 Golf 3 1.9 TD -93 Ort: Norrköping
Tis 22 sep 2009 12:04 Svara med citat
Herre Gud! Gå till en annan glasmästare! Jag fick min ruta bytt för 400 kr hos Appelqvist i Norrköping!