Forum - Golf 3 (92-99) - Köp råd.

mensi
Golf 3 Golf gti 8v Ort: Hofors
Lör 03 okt 2009 22:42 Svara med citat
Hej. funderar på att köpa en golf gti 8 v 1996 import color concept. stolarna e lite slitna, nån repa finns, lite rost, sparklådorna har börjar små rosta så det måste stoppas. bilen har gått ca 22300 så det är väll dags för kamremsbyte snart som är på 23000? då blire nog byte av samtliga remmar. bilen är hård körde och ägd av 2 ungdommar efter varann men sen 3 år tillbaka ägs den av ett äldre par nu som vill sälja. fick idag veta att ventilkåpspackningen bör bytas samt att det är olja vid vevhusventilationen??? vad kan det vara för fel då? vad ska man byta då? Min fråga till er alla kunniga där ute är. hur mycket kan denna bil tänkas vara värd? hur mkt stryk tål en 8v motorn? vilka tester bör man göra före köp? kommer förhoppningsvis få ett kort videoklipp med en inspelning när motorn står och går. bilen är stylad med klarglas i bak, golf 4ans framlampor, m3 speglar och sidokjolar som ska limmas dit.

tacksam för svar och tips. ps. under dessa sida finns de lite bilder på golfen i fråga fast under länken gamla bilar ds http://www.garaget.org/mensi[/gallery]

mensi
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Sön 04 okt 2009 12:40 Svara med citat
Alltid svårt att ge köpråd och extra svårt på en bil man inte sett!

Som det låter så har du kollat en del redan och det är väl det vanliga, kryp under och kolla efter rost, kolla drivaxlar och lyssna efter misssljud, låter motorn normal så kolla att det inte ryker onormalt, starta när bilen är kall och kolla så den inte blå eller eller svart ryker. Lyssna efter tick eller knack från motorn, motorerna är ju rätt stryktåliga men hur mkt är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är, man får hlet enklet lyssna hur det låter, kolla även motoroljan så den ser normal ut, oljebyten gjorda?
Ett kompprov är aldrig fel och avslöjar hur motorn mår!
Provkör och lyssna om nått låter onormalt.
Ryck i däcken och känn på hjullagren, provbromsa och kolla om det drar höger eller vänstar.
Kolla ev läckage från motor, växellåda, drivaxlar, styrväxel,, servo, kylsystem.

Det jag kunde komma på just nu, nån annan kan säkert fylla på mer....

Vad gäller vehuset så behöver troligen vevhusventilationen en rengöring, blir det stopp där så läcker det gärna!

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"