Forum - Golf 3 (92-99) - Biltemas motoroljor något att ha??

PungPlask
Golf 3 1,8 -92 Ort: Nyköping
Ons 23 sep 2009 11:52 Svara med citat
Är biltemas motoroljor något att ha? Tänker på deras semisyntetiska 10w-40.
Naboh
Vento 1,8-97, AC Ort: Huddinge
Ons 23 sep 2009 13:04 Svara med citat
Jag kör med biltemas motoroljor.. tycker att det fungerar felfritt.. Det ör bara att se till att byta olja lite oftare än vanligt.. Men sen hänger det på din motor också, hur mycket den har gått och vilken olja som blir bäst.
PungPlask
Ons 23 sep 2009 13:12 Svara med citat
Okej.
Jag har ABS motorn, har gått ungefär 16100 mil
Då blir väl 10w-40 semisyntetisk en passande olja?
kantarell
Donator 50 Golf 3 1.9 TD -93 Ort: Norrköping
Ons 23 sep 2009 13:25 Svara med citat
Den passar nog bra, fråga är hur länge oljan bibehåller sin viskositet? Jag körde med en billigare olja, efter ett par 100 mil så blev den tunn som vatten! Inte så bra.. Ibland rear de ut Texaco semi olja på ÖB. Den håller ganska länge.
PungPlask
Ons 23 sep 2009 13:41 Svara med citat
Okej, vad får man punga ut för den då?
Är student så jag har ju inte hur mkt pengar som helst att röra mig med:P
kantarell
Ons 23 sep 2009 15:55 Svara med citat
Cykla dit och kolla efter! Det är inte bara studenter som har lite pengar..
Naboh
Ons 23 sep 2009 16:15 Svara med citat
Kantarell: du kanske körde med LIDL olja, kostar typ 150kr för 5 liter.. haha sköjja bara..

pungplask: jag brukar köra biltemas fullysyntethic och de fungerar, 5w-30. Men det här med oljor häänger mycket också på klimatet där man bor. Vet ej hur det är i norrköping.
Men kolla på ICA MAXI, de brukar rea ut Mobil motor olja.. riktigt bra märke och olja. då kostar de 299:- för 4 liter.
Jag har precis likadan bil som din, 1,8i -92 och jag kör biltemas 5w-40 helsystet olja o det fungerar fint.
Lycka till med letandet efter olja
kantarell
Ons 23 sep 2009 19:33 Svara med citat
Jag tror Lidls olja är ngt billigare! Faktiskt så kan jag köra på den om motorn är varm! Jag har en AAZ dieselspis..

Jag kommer inte ihåg vad ÖB:s olja kostade. 299 för 4 L mobil låter som den dröm!

Jag har aldrig kört full syntet i min bil. Frågan är om jag vågar det?

Castrol 10w40 semi var kanon, de reade ut på Micro innan KK. Ja, man får kasta ett getöga i oljehyllorna, rätt som det är kan man göra sig ett kap.

Biltemas funkar säkert bra, det är mest livslängden som gör att jag undviker dem. Jobbigt att byta olja stup i kvarten.
Naboh
Tor 24 sep 2009 14:31 Svara med citat
Jo du har helt rätt kantarellen.

Men om man gillar att mek med bil så byter man oftare.. självklart är det en kostnads fråga också., men det fungerar ju fint.. Man kan ju köra en STP olja i samtidigt med biltema oljan. Motorn blir en aning tystare.

helsyntet vet jag inte om så mycket men jag utgår med ifrån autodata och haynes.. där står det om vilken olja som passar bäst till olika väderförhållanden. I diesel bilar vet jag inte vilken olja som passar bäst.. men du har nog köpt en bra olja redan så du behöver inte bekymra dig så mycket om det.
ture
Golf 3 1.8-95 Ort: Helsingborg
Tor 24 sep 2009 19:04 Svara med citat
Helsyntet passar i alla läge.

lite om olja
http://www.okq8.se/privat/pastationen/smorjmedel/tekniskradgivning/tip s-rad

mvh
t
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Tor 24 sep 2009 19:51 Svara med citat
Kantarell
Du som bor i Norrköping borde ju besöka Malmquist och Edling. De har ju ruskigt bra priser på fina oljor.

Själv köper jag deras Q8 Formula exel syntet för 300kr/5 liter till min Bora 1.6. De har säkert delsyntet med.
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 26 sep 2009 0:34 Svara med citat
Har kört på biltemas oljor i de flesta bruksbilarna ja haft o ja ser inget negativt i dom oljorna byter olja en ggn per år ink filter
har testat även dyrare oljor men märker knappt nån skillnad så ja har återgått till biltemas igen då den e billigare.....

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Almost_Me
Golf 2 Fire & Ice -91 Ort: Enköping
Lör 26 sep 2009 1:25 Svara med citat
Jag kör också biltemas oljor i min. Kör mk2 då iofs. Kör biltemas 5W-50 olja. 239kr för 4L. 300kr med filter byte. Inte alls dyrt. Så byter jag ca var 500mil. Tycker oljan funkar kalas.
kantarell
Lör 26 sep 2009 9:45 Svara med citat
MagArne skrev:
Kantarell
Du som bor i Norrköping borde ju besöka Malmquist och Edling. De har ju ruskigt bra priser på fina oljor.

Själv köper jag deras Q8 Formula exel syntet för 300kr/5 liter till min Bora 1.6. De har säkert delsyntet med.

Tackar för tipset! Ska testa helsyntet nästa byte, bättre vintertid. Förra vintern när det var -18 på morgonen var bilen bra seg i starten..
PungPlask
Lör 26 sep 2009 15:58 Svara med citat
Tjena alla.
Är precis tillbaka från en visit i garaget, blev biltema semi 10w-40. Blev stor skillnad på bilen.....måste inte blivit bytt på flera år av gamla ägaren. Plockade även bort tråget o kollade efter metallflis och koks. Var inte alls farligt.

Får se nu om jag blir nöjd med biltemas olja Very Happy
kantarell
Fre 02 okt 2009 9:20 Svara med citat
MagArne och alla andra som bor i närheten av Norrköping:

Behöver ni olja eller andra smörjprodukter, bege er till Malmqvist och Edling i norra hamnen! Bra priser. Fin delsyntet, 70 kr liter.

www.malmquist-edling.com

Eller varför inte 5 liter delsyntet på Åby biltillbehör för 298 kr! Ligger i Åby vid Q-starmacken..

www.abybiltillbehor.se

Senast ändrad Tor 08 okt 2009 21:34, ändrad totalt 1 gång
KJE
Golf 3 1,8 Ort: Karlsborg
Tis 06 okt 2009 11:17 Svara med citat
Biltema tillverkar inga oljor, de köper just nu av statoil, jämför produktblad så ser ni att det är samma produkter, "priset är skillnaden"