Forum - Golf 3 (92-99) - Svårstartad och orkeslös Gti 16v -94

Puttski
Golf 3 Vr6 -96 Ort: Kungälv
Lör 12 sep 2009 20:53 Svara med citat
Hej. Igår när jag körde hem hände något konstigt.. Motorn i min golf började rycka, bluddra och gå otroligt ojämnt.
Den svarade inte på gaspådrag utan började bara gå ännu sämre.. Märkte också när jag kom hem att jag inte hade någon tomgång. Dog direkt istället för att lägga sig på sin tidigare så fina tomgång.

Idag när jag skulle kolla över problemet startade den inte ens förrän efter en lååång stunds försök. I början lät den som en gammal tändkulemotor men sen hoppade den igång men jättedålig tomgång (snudd på att dö hela tiden) och det gick fortfarande inte att varva upp den.. den tappade orken efter ca 2500 varv. Kollat runt lite och det verkar som att det ska kunna vara någon vevaxellägesgivare eller varvtalsgivare som den också heter/kallas, men jag kan inte hitta var den sitter, någon som vet? Sen undrar jag också om någon har någon idé om något annat som kan orsaka detta och vad man ska göra för att åtgärda det? Det är inte lambdasonden för den är ganska ny.

Tack på förhand
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Sön 13 sep 2009 10:14 Svara med citat
Börja med kolla kamrem inställningen.
Nästa kolla fel koder.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
Puttski
Sön 13 sep 2009 11:36 Svara med citat
Kamrem inställningen?

Jupp ska kolla felkoder hos Bilab här.. vad tar dom för att göra det?
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Sön 13 sep 2009 13:57 Svara med citat
Bruka kosta runt 200 för läsa av felkod, är vad vi tar iafall. har du otur kan ju kamrem hoppat pga kass spännrulle eller rem så den står fel, allså står tändning fel. iofs så är risken typ 99% att den knockat ventilerna stor

.....privat liv.....
Puttski
Sön 13 sep 2009 14:15 Svara med citat
Okej.. har ett problem och det är att jag kan inte ta mig med bilen till bilab så jag vet inte hur jag ska göra.. ska kolla upp kamremmen..

men ingen som vet var varvtalsgivaren/vevaxellägesgivaren sitter? jag kan inte hitta den
Puttski
Ons 16 sep 2009 21:09 Svara med citat
Nu är felkoder kollade och det va en tempgivare och vevaxellägesgivaren det va fel på.. blir att inhandla och byta det imon.

Smile
AlexnderOhman
Golf 3 GTI 16v -95 Ort: Hudiksvall
Fre 18 sep 2009 1:16 Svara med citat
Bra att du hitta felet Smile

Golf III GTI 16v
Puttski
Fre 18 sep 2009 13:14 Svara med citat
Har ett annat problem nu.. bilen funkar hur bra som helst när den går igång o blir varm..

men den är fortfarande sjukt svårstartad..
vad kan det bero på?
Puttski
Fre 18 sep 2009 21:41 Svara med citat
Problemet löst åter igen.. var tändspolen som var dålig.. bytt och nu går den som en dröm
Naboh
Vento 1,8-97, AC Ort: Huddinge
Lör 03 okt 2009 18:58 Svara med citat
Om jag får låna tråden lite,

Jag har samma problem som Puttski. Jag var förbi VW i hammarby och de sa att de inte kunde kolla felkoder på min bil för den var gammal (92:a har jag), men det finns möjlighet att kolla sa han, och då måste man ha en slags converter för att kolla koder och man får inte ut så mycket info. Men det konstiga var att de inte gör sånt jobb på så gammal bil. anyway.

Jag bytte både tempgivare samt tändspole. Bilen fungerade hur bra som helst sen blev det samma sak igen. Men nu ska jag lämna in på en versktad för att kolla tändningen.

Kan det vara så att fördelaren också är dålig? För att nu blir det ingen gnista alls.

Någon som kan hjälpa mig?

Mvh Naboh
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Sön 04 okt 2009 20:37 Svara med citat
Kan vara hallgivaren kaput.
Sitter i fördelaren.

Angående hammarby=dom borde visst kunna kolla fel koderna även på den.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.