Forum - Volkswagen Passat - Generatorfel? Akuthjälp!

akutpanik
VW Passat 18 -96 Ort: Linköping
Tis 10 nov 2009 11:00 Svara med citat
Jag jobbar 30 mil hemifrån och pendlar i en Vw Passat 1.8 -96. Ett par mil innan jag var framme på måndag morgon så försvann radion och gpsn gick från att ha gått på 12v ner i batteriläge. Jag misstänkte en säkring och körde vidare. Någon kilometer efter gick hastighetsmätaren i botten och strax därefter även varvräknaren. Varningslampan började blinka så jag stannade och sen startade den inte igen. Jag och en kollega åkte upp på eftermiddagen och satte i hans laddade batteri och han tog mitt och då kunde vi båda ta oss de sista två milen och ställa in den där jag jobbar. Dock lyste batterilampan hela tiden så det laddades inte.

Allt i min värld pekar på generatorn. Paniken ligger lite i att kunna ta mig hem på fredag eftermiddag. Batteriet funkar som det ska men ligger strax under 12v när den är igång. Första, och än så länge den enda, misstanken säger att kolen är nedslitna. La upp en bild på dem här och det ser ut som att de är så gott som nere i metallen de sitter i. Jämför man dessa med ett par nya så är det som natt och dag.

Bild

http://www.autokatalogen.se/afw/uddevalla/show_image.do?id=275985

Vad tror ni? Ska jag beställa in? Eller kan det vara något annat?

Modererad av Anders - Ämne flyttat från Övrigt (ej modellspecifikt) till Andra Volkswagen-modeller
jöns
Donator 200 Ingen VW Ort: Hässleholm
Tis 10 nov 2009 11:38 Svara med citat
Den ska ju ligga på 14.4v när den laddar.
så visst är det generatorn och du verkar vara något på spåret.

nu var bilden så väldigt liten så man såg inget. men har troligen rätt.
sen att byta dem kostar väl inte så jättemycket?

Clio Sport 2,0 16v -01
akutpanik
VW Passat 18 -96 Ort: Linköping
Tis 10 nov 2009 11:43 Svara med citat
Nej, det gör ju inte det. Att byta hela regulatorn blir dyrare men jag ska ner på lunchen och se med El & Diesel om de har enbart kolen inne.

Konstigt att den gjorde bilden mindre, den här länken kanske går bättre.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=d21020091024531fda