Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Ons 14 mar 2012 21:15 |
|
Hej var iväg och hämtade ny bil igår så nu blir det många timmar kärlek innan bugrun vilket är målet för i år.
Snabb info om bilen:
Golf mk2 gti 16v med PL motorn.
snurrat starx över 24000mil. Men ser helt otroligt fin ut invändigt inga hål eller dyl i inredningen. sen låter jag bilderna tala försig själva
Framtids planer är oklara bilen ska gå och bes först sen får jag fundera vidare på dem roligare sakerna:D
Såhär börjar det
missade en "liten grej" i mörkret igår. så det gick att peta upp lite mer än vad bilden visar så bakluckan måste bytas: . någon som har?(gärna röd)
Här var det öppet!
Bland den konstigaste skadan jag sett på länge.. fattas lix lite gods mellan förbränningsrummen
Sen tackar jag bilen för idag.
Senast ändrad Sön 17 jan 2016 11:55, ändrad totalt 42 gånger
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Ons 14 mar 2012 21:23 |
|
Den skadan har jag sett förr. Bränslebrist var orsaken den gången.
|
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Ons 14 mar 2012 21:24 |
|
Kan vara bra att veta så kanske man kan undvika att samma sak händer igen!
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Ons 14 mar 2012 21:29 |
|
| Fnatrik skrev: | Kan vara bra att veta så kanske man kan undvika att samma sak händer igen!  |
Även på den bilen satt K-jetronic. Bränslehuvudet var defekt så bilen gick endast på 2 av 4 cylindrar. Skadan uppstod mellan cylinder 3 och 4, ser identiskt ut med din skada.
Vad som orsakar det exakt är en bra fråga då det ser ut som att man filat ur gropen, men jag undrar om det beror på spikningar som letar sig ut mot tunnaste området i förbränningsrummet?
|
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Ons 14 mar 2012 21:42 |
|
| MiWi skrev: | Även på den bilen satt K-jetronic. Bränslehuvudet var defekt så bilen gick endast på 2 av 4 cylindrar. Skadan uppstod mellan cylinder 3 och 4, ser identiskt ut med din skada.
Vad som orsakar det exakt är en bra fråga då det ser ut som att man filat ur gropen, men jag undrar om det beror på spikningar som letar sig ut mot tunnaste området i förbränningsrummet? |
Ouch låter sådär lagom dyrt.
Det känns ju som att det skulle kunna vara något sånt. men jag får nog sätta mig in hur bränslehuvudet fungerar och om man kan renovera det (vilket dr hagel borde veta om någon)
Seg på att svara då jag läser igenom din tråd hähä
|
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Fre 16 mar 2012 23:46 |
|
Sådär svängde förbi garaget förut för att kolla av lite vad som behöver fixas mer än toppen.. innan jag tar ut den alltså så det blev en lite lista.
Omkopplare till torkare,spolning,färddator samt intervallen eller vad det är. då den var av-.-
bagagelucka rost fri. ska helst finnas i närheten av nkp/sthlm
Om någon har detta är ni mer än välkomna att höra av sig till mig via PM
Imorrn blir det att åka ut igen och då får även kameran följa med!
Mvh
|
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Lör 31 mar 2012 20:21 |
|
Tycker då att det är dax att skriva av mig lite.
Har äntligen lyckas hitta en topp till bilen som jag köpte av MiWi här på forumet som efter lite allmänna kontroller har visat att den är i kanon skick! den var så rak och fin att man inte ens behöver plana *mer än nöjd*
Men jag har en fråga det sitter ju tre givare på sidan av toppen två större och en med bara ett flatstift. Är den lilla givaren oljetrycks givaren som jag misstänker och hur vet man vilken man ska ha då båda är helt förstörda, lödda och helvete så man kan inte se någon färg..
I övrigt så går jag och väntar på delar och ska ge mig ut på stan och leta reda på någon som säljer lite nya fräscha skruvar till insuget osv. Men går allt enligt planerna blir det provstart medans alla andra är på elmia och leker
Kort och tråkig update men alltid något
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Lör 31 mar 2012 22:39 |
|
Hehe ja den var ju tok fin! behöver lista ut vilken färg det ska vara på givaren bara
|
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Lör 14 apr 2012 11:36 |
|
Sådär då har allt anlänt! bilder kommer på lite smått underdagen.
dagens energi går åt till att slipa ventilen och byta tätningar. kan inte göra så mycket mer då kamaxlarna ligger på jobbet..
men det blir iallafall något gjort så snart kan man nog starta upp den för första gången! längtar redan
Over and out
|
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Lör 14 apr 2012 15:32 |
|
Det blev inte som jag hade tänkt mig idag då ventilbågen jag fick låna inte passade något vidare och hade då ingen lust att svetsa sönder något som inte är mitt så jag får vänta in måndag och ta med mig rätt grejer från
jobbet ist.
En bild på dem delarna som fanns hemma iaf.(Har en lager hylla i garaget som är full med nya grejer till bilen inste så mycket ni kommer se men sånt som går åt!)
Ska försöka vara lite bättre med kameran också!
Over and out
|
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Mån 16 apr 2012 18:56 |
|
Sådär då har jag jobbat på lite idag och lyckades hinna med all slipa in alla 16 ventiler och bytt samtliga ventiltätningar innan det var dax att åka hem ifrån jobbet! S K Ö N T
kastar upp lite random bilder på dagenes arbete.
Första ventilen ur.
Liten specialare för att underlätta monteringen av ventiltätningarna 11m lång 6kants hylsa med passande förlängare.
Gissa vilken ventil som blev lämnad till sist.
Så det var allt för nu! tiem för att sticka till garaget och skruva ihop toppen
Over and out
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Tis 17 apr 2012 0:10 |
|
Snyggt jobbat gubben!
Blir det 8v vs 16v på skogsvägarna i sommar?
|
|
Sweeper
Golf 2 GTI 16V 1.8T -89 Ort: Kävlinge |
| Ons 18 apr 2012 18:05 |
|
Måste vara jobbigt angående toppen! har en kr topp liggandes hemma som är helt funktionell om du behöver A quality ABF conversion would eat a VR6 alive in any situation other than a drag strip.
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Tor 19 apr 2012 1:53 |
|
Jag vet en kille som var ute på premiärtur idag...
|
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Sön 22 apr 2012 17:27 |
|
| MiWi skrev: | Snyggt jobbat gubben!
Blir det 8v vs 16v på skogsvägarna i sommar?  |
Om det ska bli! jag är Taggad till tusen!
| Romka skrev: | Måste vara jobbigt angående toppen! har en kr topp liggandes hemma som är helt funktionell om du behöver  |
Tack men har redan köpt en topp ifrån MiWi som fungerade kanon efter renovering! men tack ändå!
| MiWi skrev: | Jag vet en kille som var ute på premiärtur idag...  |
Haha nästan iaf! bogserade bilen 1 mil vilket var första gången jag satt i förarsätet och bilen rullade! sjuk känsla var det och faktisk få känna lite på bilen
Liten uppdate!
Hade dessvärre ingen tid till att fota något då jag fick låna jobbet under ganska hård tidspress så jag
har efter mycket om och men lyckas starta bilen för första gången nu!
Tanken var att starta bilen redan på torsdagen egentligen men det gick åt pipan ganska snabbt då jag hade fått fel topplocks bultar av Autodelar och fel expansionskärl av skruvat. så jag var arg plockade ihop och åkte hem
Fredag, började direkt på morgon med att ringa till autoexsperten och beställde nya bultar och kärl. jobbade på som en tok underdagen för att kunna börja med Golfen så tidigt som möjligt och fick övertala chefen till att låta mig jobba kvar med golfen tills automat larmet går igång. han sa ja efter lite tjat!
Svängde upp till autoexperten på lunchen och hämtade grejerna ut direkt till bilen och kollade att grejerna passade! klockrent var resultatet. Började kvällen med att dra fast toppen, på med kamremen, grenrör insug osv. började bli klara för start då var klockan starx efter åtta och larmet går igång nio! i med vatten och olja på med batteriet,
Start time! det gick inte helt smärtfritt då jag insåg ganska snart att låsbyglarna till fördelaren var borta! köpte bilen i delar så jag misstänker att tidigare ägaren har dem i tryggtförvar! Hur som helst fick min polare hålla fördelaren på plats samtigt som en annan kille som passade på att vara kvar sprutade startgas överallt-.-
Bilen ifråga gick mest runt på starten och visade livstecken någon gång. Efter enstunds nötande gav vi uppm och började kolla alla kontakter osv, hittade ganska snabbt att någon hade glömt dra spridarna (läs jag) så vi drog åt dem och gjorde ett nytt försök och bilen hoppade igång direkt!
Blev ett och annat glädjestuts efter detta!
Kan passa på och berätta att min ena polare lyckades vrida fördelaren så fel att den tände när en insugsventil var öppen då den andra hade ståt och matat hela insuget fullt med startgas! lite action bjöd bilen på innan den gick igång!
Kommer bilder på bilen och motor i helhet snart!
Over and out!
|
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Tor 07 jun 2012 20:46 |
|
Här har det varit tyst! mest pga av att jag bott i MiWi garaget och min egna har satts åtsidan..
Hur som helst så var jag och besiktigade bilen idag och den gick igenom med blankt papper på första försöket med tanke på att bilen har stått i 7 månader med rasad motor var jag både förvånad och glad
Så för att bilen hade varit snäll fick man vara snäll tillbaka så idag har jag gjort följande
-Bytt locket på sidan av lådan samt bytt vxl olja
-utvändig tvätt med glasbehandling samt stenskottslagning
-olja & filter
Stenskottslagning !
packad och klar för bugrun och nu när bilen är godkänd och verkar fungera så kan man äntligen börja med sånt som är kul, lutar åt clean bil med lite streeetch!
Syns på Bugrun folket
|
|
Sweeper
Golf 2 GTI 16V 1.8T -89 Ort: Kävlinge |
| Tor 07 jun 2012 23:17 |
|
Najs najs! A quality ABF conversion would eat a VR6 alive in any situation other than a drag strip.
|
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Tis 14 aug 2012 8:57 |
|
Hallå det var ett tag sen jag skrev i den här tråden, tänkte uppdatera er lite om hur det går och hur det ser ut för bilen i framtiden.
Det har varit en lång sommar med många bekymmer, Allt ifrån dörrar som inte går upp till tomgång på 2000 rpm, men nu kanske man äntligen kan börja se ljuset i tunneln så att projektet verkligen kan ta tag.
Med tanke på bilens konstanta strulande så har man fått mycket tid på att fundera på vad man ska göra ibland har man haft bra lust att köra den till närmaste bilpress och få skratta tillbaka! Men tog mitt förnuft till fånga och hade tänkt mig en förfinad GTI på mitt sett och med OEM och GTI anda ut i fingertopparna så alla gti emblem små stötfångare och dekor ska stanna det är så en GTI bör vara enligt mig men alla har ju olika smak och tur är väll det!
Det som står som steg ett på att göra listan är egentligen det jag hållt på med hela sommaren: Att få bilen att gå som en GTI ska. sen kommer mer kosmetiska grejer så som lite godis och rostlagning.
Har lite grejer på väg in iaf!
4 däck till mina andra fälgar som jag köpte för ett tag sen men inte hunnit använda ännu!
280 mm bromsar fram
Torkarspak (min har varit avbruten sen jag köpte bilen)
Har fler saker men man ska ju ha något att uppdatera på också!
Så här ser bilen ut idag polerad för 3 veckor sen
Sen denna jag trodde aldrig att jag skulle komma över en har letat överallt men slumpen fixade fram en tillslut!
I kanon skick mest smutsig men det finns några märken men alla pinnar som håller den på plats är hela!
Nu vet jag att det är mycket text och lite bilder men just nu är det inte något att fota!
|
|
Sweeper
Golf 2 GTI 16V 1.8T -89 Ort: Kävlinge |
| Tis 14 aug 2012 10:19 |
|
Varifrån fick du tag på märket? ser ut o vara i fint skick!
Letar också efter ett A quality ABF conversion would eat a VR6 alive in any situation other than a drag strip.
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Tis 14 aug 2012 14:17 |
|
Den satt på dieseln jag köpte, haha!
|
|
Sweeper
Golf 2 GTI 16V 1.8T -89 Ort: Kävlinge |
| Tis 14 aug 2012 14:22 |
|
Hahahah, wtf i högsta grad. 50% hk mer efter att ha monterat sån på en diesel A quality ABF conversion would eat a VR6 alive in any situation other than a drag strip.
|
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Tis 14 aug 2012 19:05 |
|
Haha höll på och sätta i halsen när jag såg att det satt på dieseln i blocket annonsen så jag gav miwi ett bud innan han köpt bilen
|
|
Sweeper
Golf 2 GTI 16V 1.8T -89 Ort: Kävlinge |
| Tis 14 aug 2012 19:11 |
|
Hahaha, skulle varit kul om man kom dit o det satt en 16v i den, bara: jahapp, diesel var det ja! A quality ABF conversion would eat a VR6 alive in any situation other than a drag strip.
|
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Tis 14 aug 2012 19:46 |
|
| Sweeper skrev: | | Hahaha, skulle varit kul om man kom dit o det satt en 16v i den, bara: jahapp, diesel var det ja! | Haha den hade varit något!
Blev inte så mycket gjort med något idag efter 26 timmars garage häng hos miwi
Men jag fick iaf på mitt vw emblem bak som har saknas sen bilen köptes!
Fick tvätta av det lite snabbt för bilden då det blev bruna märken av mina så rena arbetshandskar vid montering!
|
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Tor 23 aug 2012 15:51 |
|
Besiktning idag! andra gången på 3 månader och blankt papper även denna gång!
Hände en liten lustig sak bara. när jag körde bilen från jobbet till sbp ligger 800m från där jag jobbar så gick bilen illa. stod och skakade på tomgång som om den inte rent på alla cyl fast utan att tappa varvtal, själv misstänker jag att en eller flera insprutare inte mår så bra.
Avgasvärdera blev dåliga pga av detta
Co 0,1 (0.5)
Co 2500 0,3 (0,3)
Hc 100 (100)
Lambda 1,02 (1,03)
Så hc och co vid 2500 varv blev precis på gränsen.
Några idéer kring detta?
|
|
Sweeper
Golf 2 GTI 16V 1.8T -89 Ort: Kävlinge |
| Tor 23 aug 2012 16:49 |
|
Jävlar vilken tur! A quality ABF conversion would eat a VR6 alive in any situation other than a drag strip.
|
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Tor 23 aug 2012 17:04 |
|
Ja var nära på att köpa en triss!
|
|
Sweeper
Golf 2 GTI 16V 1.8T -89 Ort: Kävlinge |
| Tor 23 aug 2012 17:28 |
|
När jag besiktade min PL (KR i verkliga fallet) 2010 så fick jag
CO 0.5 (0,5)
HC 043 (100)
CO 2500 0,0 (0,3)
Lambda 1,01 (0,97-1,03)
När han stoppade in mätaren så låg mitt CO på 0,8 och sänktes långsamt till 0.5 haha. Så säger killen, du borde kolla upp motorn då den har lite för högt HC värde. Efter det bytte man till digifant 2 ist haha. A quality ABF conversion would eat a VR6 alive in any situation other than a drag strip.
|
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
| Tor 23 aug 2012 17:34 |
|
| Har ju samma setup som du hade med din PL/KR motor, hade dock mycket bättre värden förra gången dock hög HC då också men det var 76 då eller något
|
|