Forum - Volkswagen Passat - Startproblem Passat -86 1,8

johanj
Golf 4 1.6 -01 Variant Ort: Falkenberg
Ons 13 jan 2010 11:00 Svara med citat
Hejsan.
Skaffade mig en Passat Variant 1986 där förra ägaren hade tagit spännaren till kamremen. Tror att motorkoden är JV men är inte säker!

Köpte en ny spännare samt en handbok.
Fick dit remmen som den skulle sitta med markeringarna på rätt ställe.
Ang markeringarna så gick jag efter små stansade hål. Såg senare att det fanns vita markeringar på "mellan drevet" som förbryllade mig lite. ?

Hällde på soppa och kollade så det va gnista.
Men inte ett liv inte ens att han vill gå på startgas!?

Kan det vara så att jag fått tändningen fel? Är det inte så att kolv nr1 ska stå i topp när kamdrevet står i rätt position?
Har även kollat att tändkablarna sitter i rätt ordning.

Tappade tålamodet och åkte hem. Hoppas ni har någon ide på vad det kan vara. Think
DaViD^^
VW Lupo Arosa 1.4 60hk Ort: Örebro
Ons 13 jan 2010 12:12 Svara med citat
Kolla att när 1:an står i topp så ska markeringen vid fördelaren stå mitt för rotorn på ett ungefär

markeringarna på mellan axeln och veven ska stå mitt för varandra och kammen ska stå frammåt i höjd med ventilkåpan

varför köra sakta när man kan köra fort?....
johanj
Ons 13 jan 2010 23:42 Svara med citat
Du menar att den ska rotorn ska stå mot tändkabel 1 när 1ans kolv står i topp. Eller är det någon annan markering du tänker på?
DaViD^^
VW Lupo Arosa 1.4 60hk Ort: Örebro
Tor 14 jan 2010 9:48 Svara med citat
Exakt den ska stå för 1:ans på fördelar locket

om du kollar på fördelaren så har du ett spår på kanten på fördelaren

ibland behöver man oxå ställa tändningen för att det ska bli perfekt
men är allt skapligt rätt så ska det gå att starta den utan problem

sen kan det så klart bli problem om du råkar sätta kamremmen någon kugg fel på veven eftersom det gäller att den hamnar efter övre dödpunkt och inte före
fast då brukar dom mota sig själv duktigt när man kör på starten men endå tända

bytte remmen på min mk2 golf dagen före julafton och då smet veven iväg en bit för oss och det blev helt galet

men sen kollade vi lite nogrannare och upptäckte att det visst skilljde lite med markeringarna på kammen på gamla och nya Rp motorn
hade en 89:ans motor sist jag bytte kamrem och nu sitter det en 91:ans spis
och då hade dom ändrat markeringarna på kammen så derför blev allt fel Regular Smiley

varför köra sakta när man kan köra fort?....
johanj
Tor 14 jan 2010 19:37 Svara med citat
Fick igång henne idag, Det va tändningen som stod helt galet. Lossade fördelaren och vred den till rätta efter markeringen.

Gick kanon, men efter lite högre varv så började oljelampan lysa. Kollade olja men det va på rätt nivå. Gjorde ett nytt startförsök och då lös inte lampan längre gick riktigt bra inga missljud eller annat.

Så skulle jag backa in henne i garaget igen, men då dog hon plötsligt å sen gick hon inte igång. Inte ett försök till att tända?
Motorn går runt som den ska så den har inte skurit ihop. Kan ju vara så att tändningen har flyttat sig igen av någon konstig anledning. Fick inte igång värmen i garaget så kollade inte så nog på det.

Tack David^^ för hjälpen med fördelaren!