Forum - Golf 5 (04-08) - Klassiska fel golf5

Lars158
Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå
Lör 28 nov 2015 23:34 Svara med citat
Sitter och funderar på att byta min golf4 till en golf5.

Vad ska jag kolla som är typiska problem? Klassiskt på 4an är tex att låsen i dörrar och bagagelucka sätter igen så man inte får in nyckeln tillslut. Isbildning i dörrar så man knäcker dom längst ner i hörnet osv.

Vilka är 5ans typiska svagheter om man ser till modellen generellt?
I synnerhet funderar jag på en 2,0tdi Klassiska problem för den motorn?
Om jag får tag i vill jag gärna ha 4wd. Något att oroa sig kring den eller den brukar funka även på denna modell som börjar bli rätt gamla bilar?
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall
Sön 29 nov 2015 0:34 Svara med citat
MK60 brukar väl ge upp också? Men det är ganska generellt för den delen och inte för VAG.

Bildyslektiker, men jag kan googla.
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Sön 29 nov 2015 8:32 Svara med citat
Liknande isbildningar blir det på både MKV & MKVI, fast i a-stolpen istället för i dörren.
Det var enda problemet de åren jag hade MKV, och än så länge det enda på MKVI.
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Sön 29 nov 2015 13:47 Svara med citat
Rostiga framskärmar. sitter ju en dämpargrej. skumgummi i framskärmarna. idioti.

Inte aktiv längre.
handsfree
Golf 5 Bluemotion Ort: Skara
Ons 20 jan 2016 12:24 Svara med citat
Smurfen skrev:
Rostiga framskärmar. sitter ju en dämpargrej. skumgummi i framskärmarna. idioti.

Har du tagit bort ditt skumgummi eller?
Smurfen
Ons 20 jan 2016 15:33 Svara med citat
Vi har tagit bort dem på Morsans.
På min finns dom kvar. Eller dom är synliga eftersom det är rost runt.

Inte aktiv längre.
handsfree
Tor 21 jan 2016 2:07 Svara med citat
Smurfen skrev:
Vi har tagit bort dem på Morsans.
På min finns dom kvar. Eller dom är synliga eftersom det är rost runt.

Vad händer om man tar bort skumgummit?

Fick mina dörrar & framskärmar repade & omlackade för ca 1 år sen pga av isskada.
( VW goodwill efter mycket tjat ) Men jag upplever det samlas mycket sand & skit kring skumgummit de satt dit. Kan ju omöjligt bli helt rent när man spolar av bilen.

Fick också tips om att ta bort framstänkskydd och lätta på innerskärm å spola där varje år för samlas mycket löv och skit där Confused Men skumgummit anser du man ska ta bort?
Smurfen
Tor 21 jan 2016 4:19 Svara med citat
För det första talar jag om skumgummit som sitter mitt uppe i hjulhuset ovanför däcket.
Det har vi tagit bort på mammas eftersom båda jag och farsan har rost på våra skärmar där och blöta skumgummin.

Skumgummit som sitter som stopp för isbildningar har jag ingen kommentar om. Har inte haft dessa problem.
Varken på våra 4Surprisedr eller 5Surprisedr.
Är väl ingen som kan svara på varför det blir.
Förr sa man att det berodde på kupé värmare. Men vet några dom haft problem som inte äger just kupé värmare.

Löv och skit samlas det i massor bakom innerskärmarna ner mot sparklådorna. Brukar kunna vara 4-5 cm tjockt lager
Med skräp. [/img]

Inte aktiv längre.
handsfree
Tor 21 jan 2016 11:27 Svara med citat
Smurfen skrev:
För det första talar jag om skumgummit som sitter mitt uppe i hjulhuset ovanför däcket.
Det har vi tagit bort på mammas eftersom båda jag och farsan har rost på våra skärmar där och blöta skumgummin.

Skumgummit som sitter som stopp för isbildningar har jag ingen kommentar om. Har inte haft dessa problem.
Varken på våra 4Surprisedr eller 5Surprisedr.
Är väl ingen som kan svara på varför det blir.
Förr sa man att det berodde på kupé värmare. Men vet några dom haft problem som inte äger just kupé värmare.

Löv och skit samlas det i massor bakom innerskärmarna ner mot sparklådorna. Brukar kunna vara 4-5 cm tjockt lager
Med skräp. [/img]

Jag vet varför det blir frys skador, man kör kupevärmare när det är ganska kallt ute och snöar mycket så smälter snön du har uppe på taket / rutan rinner ut vid dörren / sparklådan och fryser. Har själv råkat ut för just detta som jag skrev tidigare. Nu när det är ganska kallt och man vet det ska snöa mycket skippar jag att ha igång kupevärmarn.

Förstår inget om några skumgummin inne i hjulhuset? Där på min sent uttagna 2008a är det bara plast innerskärmar?
Smurfen
Tor 21 jan 2016 11:49 Svara med citat
Under inneskärmen. Du ser dom inte förräns du plockat bort inneskärmen.
Dom sitter limmade mot skärmen men av kondens blir dom fuktiga. Och fuktiga saker mot plåt blir rost. Så skärmen rostar från insidan och det blir hål.
Sitter ovanför däcket rakt upp mot skärmkanten.

Jag har själv kört mycket kupevärmare men aldrig haft problem med att det har samlats is där nere. Inte på någon av bilarna.
Och justa att det hänt 2 av mina kamrater och ingen av dom har kört kupé värmare utan bara brukat bilarna. Därför jag inte litar på att det är problemet.

Inte aktiv längre.
handsfree
Fre 22 jan 2016 1:09 Svara med citat
Smurfen skrev:
Under inneskärmen. Du ser dom inte förräns du plockat bort inneskärmen.
Dom sitter limmade mot skärmen men av kondens blir dom fuktiga. Och fuktiga saker mot plåt blir rost. Så skärmen rostar från insidan och det blir hål.
Sitter ovanför däcket rakt upp mot skärmkanten.

Jag har själv kört mycket kupevärmare men aldrig haft problem med att det har samlats is där nere. Inte på någon av bilarna.
Och justa att det hänt 2 av mina kamrater och ingen av dom har kört kupé värmare utan bara brukat bilarna. Därför jag inte litar på att det är problemet.

Rekommenderar du mig att ta ner innerskärmarna och plocka bort skumgummibitarna?

Jaha okej, ja vad jag märkt så är det smältvatten från snö på bilen som fryser när det kommer på utsidan plåten.
Kanske inte så ofta de är -15 20 grader där nere och toksnöar?
Smurfen
Fre 22 jan 2016 6:31 Svara med citat
Jag rekommenderar att man tar bort innerskärmarna och tvättar bort all skit i bakkant och i samma veva tar bort dessa fuktslukare.

Inte aktiv längre.