drdrain
Golf 7 Alltrack Ort: Sundbyberg |
| Tor 14 okt 2010 11:45 |
|
Hej !
Mitt avgassystem har gett upp och måste nu bytas och fick precis höra att det kommer kosta den fina summan av 8000:- för ett komplett nytt om man inte hittar ett delbart på skroten.
Frågan är lite om orginalsystemet stryper effekter på den här motorn eller om det bara är jag som uppfattar det så nu när man har lite sportigare ljud
|
|
Miniblock
Golf 4 1,6-02 Ort: Uppsala |
| Tor 14 okt 2010 13:24 |
|
Vad menar du med gett upp? Menar du att katalysatorn har pajat eller? Du vet att du kan få en komplett sats ifrån katten, rostfritt för 3500:-
Katt får du för 1700kr nytt.
www.skruvat.se
|
|
drdrain
| Tor 14 okt 2010 13:54 |
|
Det är den flexibla korven som sitter över främre balken som pajat och om man ska byta den så måste man ta ner balken för att kunna sätta upp systemet igen.
Samt det innebär att man åker på en framvagninställningen efteråt med.
Det är iaf den info som jag har fått. Tidigare Golf GTI -84, 1,6 -02, 1,4 TSI 160 -09
|
|
Miniblock
| Tor 14 okt 2010 19:20 |
|
| Du menar flexröret mellan katten och grenröret? Du vet att de som sa 8 lakan försöker att lura dig med tanke på att en seriös verkstad kapar bort flexröret och svetsar dit det nya, man behöver inte alls riva framvagnen.
Senast ändrad Tor 14 okt 2010 19:21, ändrad totalt 1 gång
|
|
Miniblock
| Tor 14 okt 2010 19:21 |
|
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Tor 14 okt 2010 19:55 |
|
| Hehe dom försöker blåsa dig, orginal sitter främrerör ihop med katten, likaså är mellan och bakre ljuddämpare helt stycke. svetsar på nya flexrör 1 gång i veckan säkerligen och inget större ingrepp, klart som vill tjäna pengar på dig....samma sak när fäste för mellandämpare rosta av, vill dom sälja ny mellandämpare när det tar 2 minuter att svetsa
|
|
drdrain
| Ons 20 okt 2010 13:34 |
|
| tobbe80 skrev: | | Hehe dom försöker blåsa dig, orginal sitter främrerör ihop med katten, likaså är mellan och bakre ljuddämpare helt stycke. svetsar på nya flexrör 1 gång i veckan säkerligen och inget större ingrepp, klart som vill tjäna pengar på dig....samma sak när fäste för mellandämpare rosta av, vill dom sälja ny mellandämpare när det tar 2 minuter att svetsa |
Tobbe en fråga bara eftersom du verkar gjort det här ett par ggr.
Hur f**n kommer man åt att svetsa ihop flexröret, för jag antar att man måste göra det när det sitter på plats annars lär man väl inte komma över böjen som blir mellan främre avgasröret och katen ?
Precis som du säger så sitter det ju normalt ihop med katen på orginal.
Det är ju så s*atans trångt ned värmeplåtar och allt ?
Är ju lite smidigare med din sin är delade vid katen om man säger så
|
|
Septir
Golf 4 Champ 1.6 - 03 Ort: Stockholm |
| Lör 23 okt 2010 18:36 |
|
| drdrain skrev: | Hej !
Mitt avgassystem har gett upp och måste nu bytas och fick precis höra att det kommer kosta den fina summan av 8000:- för ett komplett nytt om man inte hittar ett delbart på skroten.
Frågan är lite om orginalsystemet stryper effekter på den här motorn eller om det bara är jag som uppfattar det så nu när man har lite sportigare ljud  |
Nu vet jag inte om jag är lite sent ute att svara på din fråga men du kan kontakta Avgassystemet AB som finns på Mariehällsvägen 28 , 08-288928 nära sumpan och dom monterar ner ditt främre avgasrör och tar bort det gamla Felxröret och svetsar dit ett nytt och monterar det tillbaka på din bil och det går fort för 1800-2000 kr
|
|
tobbe80
| Lör 23 okt 2010 21:11 |
|
| Inga problem svetsa, lite trångt är det klart me aldrig haft direkta problem med det. kapa av vid katten samt släpp dubbelklammern efter katt, svetsa dit nya flexröret, den del mot katt demonterat och kapa av sen en bit upp på främre rör, montera tilbaks katt med nya flexröret och passa in, släpp främre upphängningen så får du ner det lite till, sen punkta fast flex med främre rör. sen är det bara ha en hyffsad svets och sömma runt, ovansida ta jag en spegel för ha lite koll på svetsarna
|
|
Septir
| Lör 23 okt 2010 21:29 |
|
Det gäller att vara bra på att svetsa så det inte uppstår en massa hål runt röret.... Har aålt bilen och ni kan ta bort mig från denna sida.
|
|
tobbe80
| Lör 23 okt 2010 22:11 |
|
| Jag har da inga problem med svetsa så, bränner hål gör du stort sett bara med en fel inställd svets !
|
|
Berg3r
Golf 4 2,0 Ort: Stockholm |
| Sön 24 okt 2010 1:08 |
|
Bränner du hål i plåten så är de antingen rostigt, eller så har du för mycket ström
|
|
Septir
| Sön 24 okt 2010 10:30 |
|
Ok men nu är det så att jag ahr ingen svets i närheten där jag ahr garaget och närmaste svets jag kan få låna på kompisens verkstad ligger i Arboga Har aålt bilen och ni kan ta bort mig från denna sida.
|
|
VW1.6
Golf 4 1.6 Ort: Stockholm |
| Lör 07 jul 2012 14:42 |
|
Jag lyfter denna tråd igen..
Flexröret på min pärla ska bytas och jag behöver veta vilken dimension som passar bäst?
Har försökt mäta, där jag får längden till ca 25 cm (så kanske 30cm passar bra?) men diametern på flexröret, och avgasröret vore väl bra att veta?
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Lör 07 jul 2012 14:58 |
|
Dackonline har ett urval med katter
till en golf 1,6 tom. 2000
kostar den 1689:- En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
VW1.6
Golf 4 1.6 Ort: Stockholm |
| Sön 08 jul 2012 11:55 |
|
Tänkte mer på dimensionen på själva flexröret (den där strumpan vad den nu kallas), har mätt nu i helgen och längden 25 räcker men det är innerdiameter och ytterdiameter jag är intresserad av som gör valet svårt.
På bilen, dessutom så ser det ut att vara ett flexrör innanför strumpan? Men de reservdelar är bara själva strumpan?
Svaret "köp ett flexrör uiniversal" ger bara fler frågor än svar..
Antar att ytterdiameter är viktigast, som jag uppskattade till 47mm (hade inget skjutmått) som ytterdiameter.
Som exempel har biltema detta alternativ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Avgassystem/Avgassyst em-Universal/Flexibelt-skarvror-79122/
Dock rostfritt så..
Skruvat har:
http://www.skruvat.se/Flexror-P10985.aspx
|
|
oliven
Golf 4 1,6 16v Variant -01 Ort: Västerås |
| Tis 10 jul 2012 12:46 |
|
| drdrain skrev: | Det är den flexibla korven som sitter över främre balken som pajat och om man ska byta den så måste man ta ner balken för att kunna sätta upp systemet igen.
Samt det innebär att man åker på en framvagninställningen efteråt med. |
Stämmer detta? Om man vill byta främre röret så måste man släppa ner framvagnsbalken?
|
|
jonazzz
Golf 5 GTI Ort: Göteborg |
| Tis 10 jul 2012 14:24 |
|
| oliven skrev: | | Stämmer detta? Om man vill byta främre röret så måste man släppa ner framvagnsbalken? |
Jag bytte hela mitt avgas ink katt, ända från grenröret. Rostfritt 8000:- med montering. Så nej det behöver man inte, för det gjorde dom inte på min.
|
|
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping |
| Fre 13 jul 2012 17:05 |
|
Det brukar räcka med att lossa motorfästet undertill och pressa motorn framåt så kan man lirka ut det, men enligt boken så ska framvagnen ner och den fixeras och därför behövs ej hjulinställning efteråt.
Och till dom ovan som säger att verkstaden försöker blåsa en bara för att dom vill montera originaldel? det är inte så enkelt ibland då företaget står för garanti på utfärdat arbete och samtidigt lämnas det garanti på den utbytta delen, åker man då till tjing tjong och köper ett flex rör så kanske det håller 6mån. 1 år? och då gör ju företaget sig en otjänst.
Dock så brukar våran verkstad se mellan fingrarna just i detta fallet och vi skarvar om kund vill, man kan inte kosta på en gammal bil hur mycket som helst...
Men man kan inte säga att verkstaden blåser någon pga att dom vill vara seriösa och göra ett fackmannamässigt jobb som idag är utbyte av komponenter/ inget hantverk.
|
|