Forum - Golf 5 (04-08) - Originalstereo problem

livimon
Golf 5 1.6 Ort: Olofström
Sön 25 apr 2010 16:08 Svara med citat
Tjena!

Har en VW Golf 1,6 Årsmodell -07 och i denna bilen har jag en originalstereo som jag tror är en RCD300, ser exakt ut som stereon på denna bilden:
Bild

Nu är det så att för ett antal månader sedan så började stereon att bete sig väldigt konstigt då den började spotta ut alla cd skivor (både mp3 och vanliga musik skivor) och på displayen stod det "Error". Som tur var hade man tid kvar på garantin så man lämnade in bilen på en volkswagen verkstad och då visade sig att det var fel på stereon och att de skulle byta ut den och höra av sig när de fått beställt hem den nya stereon.

Efter ett par veckor började man bli lite otålig och ringde till verkstaden och då hade de inget bra svar på vad som tog så lång tid, förmodligen hade de glömt att beställa stereon.

Efter ytterligare några veckor ringde man åter till verkstaden och det är nu det börjar bli konstigt.

Nu påstår dom att den stereon som funnits i bilen har haft fel hos många kunder och att det inte går att sätta in någon annan stereo utan att de nu måste vänta på att fabriken som tillverkar stereon ska komma fram med en ny modell på stereon som ska fungera bättre och att de inte kan säga hur länge det kan ta innan jag får min nya stereo.

Allt detta tycker jag låter väldigt märkligt och om nu inte det finns en fungerande stereo att hitta enligt samma modell så borde det väl gå att ersätta det med någon annan nyare modell som passar i stereon, jag ska väl inte behöva vänta över 3 månader på att få en fungerande stereo? Jag ska åka ner till verkstaden i nu i veckan och det hade varit skönt att ha lite kött på benen när man ska argumentera med dem.

Nu är jag ingen expert på området men vad jag har läst runt så ska det utan problem gå att ersätta en RCD300 stereo med någon annan modell som till exempel RCD500 eller är jag helt ute och seglar, det kan väl omöjligt stämma att det i min bil enbart passar med en modell?

Jag menar har man garanti på grejerna så ska jag väl få stereon ersatt med en likvärdig produkt, och om nu den stereon inte går att få fram så får dom väl uppdatera till någon nyare modell, hur som helst ska väl jag inte behöva vänta så länga på en fungerande stereo, speciellt som man bor på ett ställe där man knappt får in några radiokanaler, väldigt tråkigt…
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Sön 25 apr 2010 18:15 Svara med citat
Hejsan
mitt svar hjälper dig väl knappast, men jag vill ändå svara dig.
Har själv samma stereo och visst den är också paj med cd-delen, kan ej spela skivan kommer ej ut, har läst att denna stereo har väldiga kvalitetsproblem, VW har väl pressat priserna så pass så kvalitén har blivit lidande.
Man tycker att du borde få en 500 stereo istället men då den är dyrare med andra prestanda så vill inte VW göra så, men vi ägare tycker att sådant borde göras som goodwill.
Vore jag i ditt läge skulle jag inte ha någon dylik org.stereo utan valde ett helt annat bra märke som VW säljer och byta ut panelen mot en pirat panel där stereon kan placeras i övre facket och det undre får bli ett förvaringsfack, då panelen är indelad så det blir två fack,

Jag tror att dessa org.stereo aldrig kan mätas i kvalité med ett annat känt märke, sådan kvalité skulle för VW bli alldeles för dyrt så dess förtjänst uteblev, ett tips lägg hellre till några slantar och få en bra stereo och strunta i att vänta som du fått göra, min panel kostade en struntsumma men ändå är den formad och tillverkad för att just passa mk5:an så blir säkert lika snyggt om inte bättre med en icke org.stereo.
mvh Uffe/bildock
Heddan
Golf 5 Variant Bluemotion Ort: Luleå
Mån 26 apr 2010 9:30 Svara med citat
Han har garanti kvar och då skulle jag inte med egna pengar köpa en annan stereo. Det är bara att stå på sig, kan de inte fixa fram en ersättningsmodell inom rimlig tid så får de väl sätta in en RCD500. Tala även med ARN de kan nog ge dig lite råd vad du kan ställa för krav på VAG.

Kör även en Audi A3 1.6 -00
livimon
Golf 5 1.6 Ort: Olofström
Mån 26 apr 2010 10:24 Svara med citat
Tack för svaren!

Ja som sagt jag har garanti kvar och då vill man ju inte behöva lägga några egna pengar. Det känns som om de helt enkelt inte vill lägga in någon annan modell då det kosta dem några extra kronor, hade jag inte haft någon garanti och betalat ur egen ficka så känns det som om det aldrig tagit så här lång tid... men nu när jag vet att det finns andra modeller som passar lika bra så ska jag fråga dem rätt ut varför de inte ersätter stereon med till exempel en RCD500. Hur stor är prisskillnanden mellan en RCD300 och en RCD500?

Ska även höra med ARN och se vad de har att säga. Återkommer när jag fått en lösning på problemet.
Heddan
Mån 26 apr 2010 10:54 Svara med citat
Idag heter modellerna RCD 310 och RCD510. Och prisskillnaden mellan dessa för slutkund är 2900:-. Men för verkstaden bör extrakostnaden för att sätta in en RCD5x0 vara mycket mindre...

bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Mån 26 apr 2010 12:36 Svara med citat
Tack vare att du har garanti kvar och de inte vill ersätta dig med en lika stereo så menar jag att du kan utnyttja tillfället att ta en annan stereo med helt andra egenskaper än dessa originalare som ändå inte håller måttet och bara lägga till mellanskillnaden om det blir någon vill säga du kanske helt enkelt kan byta rakt av och förmodligen bli av med dessa problem vi alla brottas med då det gäller dessa originalare, med vad jag vet idag skulla jag inte montera en originalare igen
mvh Uffe/bildock
Heddan
Mån 26 apr 2010 15:12 Svara med citat
Med en piratstereo så förlorar han ju möjligheten att styra den från ratten och att få upp info i färddatorn, om han nu har dom möjligheterna idag. Och det skulle jag då inte vilja tappa...

Knasen
Donator 25 Ingen VW Ort: Söderköping
Mån 26 apr 2010 19:17 Svara med citat
Prata med en konsumentvägledare i din kommun innan du går till ARN.
Spy lite galla på http://www.fairshopping.se/ kan kanske snabba på en del också.
Heddan
Tis 27 apr 2010 7:11 Svara med citat
Jo självklart går man till konsumentvägledaren innan man går till ARN, jag gick händelserna lite i förväg där...