Forum - Golf 2 (83-91) - Bättre bromsverkan, hur?

lortgrisen
Golf 2 1,8 -92 Ort: Stockholm
Tis 30 aug 2011 18:07 Svara med citat
Så jag vill höra era idéer på hur man skulle kunna öka bromsverkan hos Golf II:an.
Någon som prövat olika metoder, slitsade skivor, gti?
Har själv tänkt att smälla på g60 bromsar eller liknande runt om nu under vintern då jag inte kommer använda bilen såpass mycket.
Ventilera gärna era tankar kring detta då jag är novis inom ämnet! Regular Smiley
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 02 sep 2011 2:14 Svara med citat
Baknav med skivor kan du ta från liknande årsmodeller, Passat fungerar utmärkt (de med 4-bult).

Ny G60-huvudbromscylinder säljer www.autodelar.net till bra pris.

256mm-skivorna räcker rätt bra med fullgod kylning och bra belägg, kan vara ett vettigt alternativ.

Jag ska ju göra samma arbete på min, kan dra en offert och idéskiss åt dig på samma setup jag ska köra. Smile
MiWi
Fre 02 sep 2011 2:30 Svara med citat
Mycket läsvärt för din del:

http://www.garaget.org/mypage/blog.php?user=Saras&post=23096
Sweeper
Golf 2 GTI 16V 1.8T -89 Ort: Kävlinge
Fre 02 sep 2011 10:21 Svara med citat
Man behöver inte köpa en g60 huvudcylle, det räcker med 16v som har 256mm skivor för att det likadan cylinder som på g60.

A quality ABF conversion would eat a VR6 alive in any situation other than a drag strip.
MiWi
Fre 02 sep 2011 12:30 Svara med citat
Romka skrev:
Man behöver inte köpa en g60 huvudcylle, det räcker med 16v som har 256mm skivor för att det likadan cylinder som på g60.

Ja, klart det är samma.

Däremot kostar den huvudbromscylindern som Autodelar marknadsför till G60 endast 399 kr, att då handla från skroten (oavsett om det är till 16v eller G60) känns som att skjuta sig själv i foten och hoppa ner i en saltgruva.

Då kan man i samband med att man köper skivor till G60 även markera en HB-cylinder. Smile

Söker man på 16v kommer nämligen båda lilla och stora bromscylindern upp, så för att undvika missförstånd kan man söka på G60 och endast en dyker upp. Rätt fiffigt. Smile
lortgrisen
Fre 02 sep 2011 13:34 Svara med citat
MiWi skrev:
Baknav med skivor kan du ta från liknande årsmodeller, Passat fungerar utmärkt (de med 4-bult).

Ny G60-huvudbromscylinder säljer www.autodelar.net till bra pris.

256mm-skivorna räcker rätt bra med fullgod kylning och bra belägg, kan vara ett vettigt alternativ.

Jag ska ju göra samma arbete på min, kan dra en offert och idéskiss åt dig på samma setup jag ska köra. Smile

Det skulle var grymt att få ta del både ideskissen och offerten, alltid skönt när någon annan ska försöka sig på samma sak som en själv, särskilt om den andre har mer erfarenhet Wink

Grym guide på garaget också, satan vad mycket klokare man blev! Regular Smiley
Pekka Kiiskilä
Golf 1 LS 75 Ort: Vara
Fre 02 sep 2011 18:03 Svara med citat
Till att börja med vad ska du ha bilen till?

Vanlig gatåka med banåka ibland så räcker det utmärkt med ventilerade 239mm skivor fram och 16v bromsar bak och givetvis huvudcylindern,

Sedan är det strålomspunna slangar och bra bromsvätska som klarar hög värme,

Till sist är det beläggen som är mkt viktiga jag körde med Ferrodo DS 2500 fram o bak på min gamla mk2 16v busbil,
Jag fick aldrig bromsfading fasten den kördes mkt hårt på bana mm.

Mvh:Pekka.
MiWi
Fre 02 sep 2011 18:15 Svara med citat
Beläggen från Black Diamond har jag testat, PP har jag för mig modellen hette, Har fått mycket bra betyg och är absolut prisvärt, spöar bromsdammet ur Tarox version. Smile
lortgrisen
Fre 02 sep 2011 21:33 Svara med citat
Tanken är att jag köra "aktivt" på både bana och gata.
Stålomspunna slangar, bra belägg och schysst bromsvätska står på menyn sedan innan. Tänkte på om man ska byta ok eller skiver eller så.

Är fortfarande i planeringsfasen och har en budget så inget är bestämt! Regular Smiley

Lort
MiWi
Lör 03 sep 2011 1:26 Svara med citat
Mest prisvärda lösningen blir 256mm ventilerade skivor (så kan du ha 14"-fälg, perfekt för R-däck) med förbättrad bromskylning fram (riktade kylkanaler mot skivorna).

Kör på originalskivor, de gör sitt jobb bra!

Hårdare belägg, förbered dig på att det blir metallsvarv på skivorna och att en uppsättning skivor förbrukas på en säsong (vilket är billigt med originalskivor, heja Biltema!).

ATE har en standardbromsvätska som fungerar bra som kompromiss mellan gata / bana. ATE Racing-vätskan är fin och dyr, orkar man byta vätska mer frekvent är den att rekommendera. Är dock även betydligt mer känslig.

Stålomspunna bromsslangar, billigt från England!

Baknav finns överallt. Bromsok bak kan man plocka från tidiga Mk4 Golf så får man aluminiumok.

Har en 65-milaresa att göra imorgon med Golfen men kan höra av mig på söndagen. Ska försöka räkna ihop material och kostnader tills dess. Smile
lortgrisen
Sön 04 sep 2011 20:07 Svara med citat
Det verkar som det blir orginal skivor och ok för min del fram. Jo, tacka vet ja Biltema, sjukt prisvärt.

Tänker inte lägga ner så värst mycket pengar på golfen jag har nu så stålomspunna slangar, schyssta belägg och bra bromsvätska får duga! Regular Smiley

Angående fartjusteraranordning baktill så står jag
fortfarande och kliar mig på hjässan...

Jäklar, lycka till! Regular Smiley