Forum - Golf 5 (04-08) - Frågor om batteribyte

Bobo
Golf 6 R -10 Ort: Uppsala
Tor 17 jun 2010 10:25 Svara med citat
Tänkte byta batteri i min Golf till ett Optima red top.

1) Vad är det för verktyg som passar för att ta bort skruvarna som håller fast täcklocket i skuffen?

2) Får ett Optima red top plats?
Heddan
Golf 5 Variant Bluemotion Ort: Luleå
Fre 18 jun 2010 7:46 Svara med citat
Red top är underbara, jag bytte från ett 110A vanligt batteri i traktorn som aldrig riktigt räckte till. Till ett Redtop 50A och startmotorn har aldrig snurrat så fort...

Tänk bara på att Red Top är ett renodlat startbatteri. Yellow Top är mer ett fritidsbatteri som tål djupurladdning bättre.

Kör även en Audi A3 1.6 -00
Bobo
Fre 18 jun 2010 8:54 Svara med citat
Tack Heddan, jag har nästan alltid kört med Optima batterier i alla mina tidigare bilar, har haft gult förut också, men nu när jag inte ska bygga någon bilstereo så borde det funka bra hoppas jag. Får väl byta till gult om jag får andra tankar. Jag köpte en bitsats igår som ska passa till skruvarna, de är som en stjärn skruv.
Heddan
Golf 5 Variant Bluemotion Ort: Luleå
Fre 18 jun 2010 9:04 Svara med citat
Precis vad jag hade i mina tankar, vid normalt bilanvändade borde Red fungera alldeles utmärkt.

Har du någonsin kört slut på ett Optima batteri? Det jag köpte till traktorn är mitt första, men jag vet farsan hade ett i sin traktor i 10-15år utan att det blev nämnvärt sämre, efter det sålde han traktorn så det kan faktiskt ha fungerat längre än det också.

Kör även en Audi A3 1.6 -00
Bobo
Fre 18 jun 2010 13:13 Svara med citat
Nej aldrig faktiskt, nu har jag oftast köpt nya när jag bytt bil osv, det längsta hade jag i tre år, fungera klockrent hela tiden, underhållsladda den någon gång bara för att. Men jag hoppa över att köra rött, jag prova montera det, men det var 80 Ah original verkade vara ett fint batteri redan, läckage fritt, så tycke det var dumt att byta då. Hoppas jag inte får ångra det, man behövde en liten adapter och för att det ska få plats, original är större. När man tagit bort strömen och fått tillbaka den igen, fick jag upp massa fel lampor, trodde jag skulle behöva släckta dem hos VAG men när man började rulla med bilen slockna dem, skönt. Byter jag i framtiden blir det gult istället.