Forum - Golf 5 (04-08) - Oljud från höger framhjul

Heddan
Golf 5 Variant Bluemotion Ort: Luleå
Mån 01 jun 2009 15:03 Svara med citat
Till och från så låter det illa om höger framhjul. Det låter som att bromsskivan svarvar.
Det är mest min sambo som kör Golfen men när jag hade den förra veckan så lät det i varje rondell när man svängde vänster och höll lite fart (c:a 50km/h). Tar man det lite lugnare så låter det inte...vi skall lämna in bilen till verkstaden på måndag.

Verkstaden trodde att det kunde vara smågrus/damm som hade kommit in i bromsarna. Men jag tycker det verkar konstigt att det bara skall låta illa vid vänstersvängar...

I helgen hade jag loss höger framhjul utan att hitta något konstigt. Det jag reagerade på var att bromsbeläggen är avfasade, det känns som att det inbjuder till att skit skall komma in mellan belägg och skiva.

Jag har aldrig haft detta problem på någon annan bil någonsin men där är beläggen inte heller avfasade så jag undrar om detta kan vara orsaken...?
marcusjj
Golf 7 1.6 TDI -13 Ort: Halmstad
Mån 01 jun 2009 16:49 Svara med citat
Heddan skrev:
Till och från så låter det illa om höger framhjul. Det låter som att bromsskivan svarvar.
Det är mest min sambo som kör Golfen men när jag hade den förra veckan så lät det i varje rondell när man svängde vänster och höll lite fart (c:a 50km/h). Tar man det lite lugnare så låter det inte...vi skall lämna in bilen till verkstaden på måndag.

Verkstaden trodde att det kunde vara smågrus/damm som hade kommit in i bromsarna. Men jag tycker det verkar konstigt att det bara skall låta illa vid vänstersvängar...

I helgen hade jag loss höger framhjul utan att hitta något konstigt. Det jag reagerade på var att bromsbeläggen är avfasade, det känns som att det inbjuder till att skit skall komma in mellan belägg och skiva.

Jag har aldrig haft detta problem på någon annan bil någonsin men där är beläggen inte heller avfasade så jag undrar om detta kan vara orsaken...?

Jag hade något liknande på min. Det lät också konstigt när man svängde i de hastigheterna som du beskriver. Men jag bromsade stenhårt ett par gånger och sedan försvan det. Märkligt.
Heddan
Mån 01 jun 2009 17:32 Svara med citat
Hmmm, jag har för några månader sedan gått en EcoDriving kurs, och efter det så bromsar man nästan aldrig så det skulle inte förvåna mig om detta är orsaken. Och det passar ju in precis på din lösning, marcusjj.

Kör även en Audi A3 1.6 -00
marcusjj
Golf 7 1.6 TDI -13 Ort: Halmstad
Tor 04 jun 2009 16:46 Svara med citat
Heddan skrev:
Hmmm, jag har för några månader sedan gått en EcoDriving kurs, och efter det så bromsar man nästan aldrig så det skulle inte förvåna mig om detta är orsaken. Och det passar ju in precis på din lösning, marcusjj.

Jag bromsar inte heller mycket så som jag kör. Det blir mest motorbromsning.
Heddan
Tor 01 okt 2009 9:03 Svara med citat
Jag lyfter denna fråga för jag undrar om det är någon som kan bekräfta/dementera påståendet om att det är de avfasade bromsbeläggen som är orsaken till att grus kommer in mellan skiva och belägg?
Om det är så så undrar jag om det finns att köpa bromsbelägg som inte är avfasade?
För som det är nu så skäms man ju...

Kör även en Audi A3 1.6 -00
Burre
Golf 7 2,0 Tdi Ort: Eslöv
Sön 06 dec 2009 17:46 Svara med citat
Hej Jag har haft exakt samma problem.(golf Ttdi -07) Tar man av broms oket så finns där en liten ficka som små stenar lägger sig. Dom kommer in men inte ut. Där ligger dom o i bland kommer dom i kläm mellan belägg,skiva o ok hållaren o då låter det illa.Eftersom jag bor vid en grusväg så blev jag trött på att plocka bort stenar så jag la dit en liten gummi bit ca 15*15 mm i fickan så nu är problemet löst. Så det är inte dom fasade beläggens fel men dom gör det nog inte bättre.
Valta
Golf 5 1.6 -05 Ort: Umeå
Ons 30 jun 2010 20:54 Svara med citat
Har haft liknande problem flertalet gånger i just höger framhjul. Ljudet har oftast uppkommit spontant i låga hastigheter och precis som nämns här i tråden har ljudet försvunnit efter en hård inbromsning. Min gissning är, precis som Burre säger, att stenar har letat sig in.

En gång hade jag dock ett annat "värre" missljud i från samma hjul. Efter att ha monterat bort hjulet visade det sig vara en skyddsplåt som blivit vind och skrapat mot hjulet. Den var dock lätt att böja till.

Kör Golf V, tidigare ägare av Audi 90, kör även Audi 100
Excelcior
Golf 5 1.6 Sportline Ort: Mölndal
Sön 04 jul 2010 11:25 Svara med citat
Har liknande problem men från höger bak. Ett gnisslande ljud som hörs i låga farter och som tystnar om man trycker lätt på bromsen. Kan det också bero på grus mellan skiva och belägg??
Valta
Golf 5 1.6 -05 Ort: Umeå
Sön 04 jul 2010 13:29 Svara med citat
Det låter absolut som om det skulle kunna vara det.

Kruxet är att det oftast inte räcker att bara ta bort däcket och försöka hitta något därifrån, utan som tidigare sagts så måste mest troligast bromsoket bort.

Hade samma problem under säkert 3 månader under våren, försvann dock när jag la på sommardäcken.

Kör Golf V, tidigare ägare av Audi 90, kör även Audi 100
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Sön 11 jul 2010 1:29 Svara med citat
Bromsoket och bromsskivan samtidigt.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.